privinius Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 (endret) Hei! Til bursdagen min skal jeg kjøpe meg ny pc skjerm. Er det best med BENQ 26" Wide LCD skjerm, T261W Eller en god 24"? Den må også være god til å spille med. MVH Privinius Endret 10. juni 2008 av privinius Lenke til kommentar
Breidablik Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 (endret) Eg har høyrt at 24" er "den optimale størrelsen" for pc-skjermar. Skjermar under 24" blir for lite (hehe, det vil ikkje seie at 22" er smått ), og over 24" blir for stort... Men eg har ikkje prøvd det sjølv, så eg kan vel ikkje akkurat anbefale noko. Edit: Dette er mtp arbeid, og kor stor produktiviteten er. Så eg veit ikkje om det er det same når det er snakk om speling Endret 13. juni 2008 av Breidablik Lenke til kommentar
TelemarkSkier Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Hei! Det er viktig å merke seg at 24" og 26" kjører samme oppløsning - altså 1900x1200. En oppgradering fra 24" til 26" vil derfor ikke gi deg større arbeidsflate, kun en fysisk større skjerm. Dette kan være nyttig hvis man synes skriften blir for lite på en 24", men ellers vil det gi deg veldig lite. Noen synes likevel at større er bedre uansett, så det er litt opp til hver enkelt hva man foretrekker her. Skjermen du nevner, BenQ T261W, koster hos Amentio ca. 3900kr. Hvis det var jeg som skulle kjøpt en skjerm i den prisklassen, ville jeg heller gått for LG L246WH-BN eller Asus MK241H. Disse koster mindre, og har fått meget gode omtaler. Asus skjermen ble testet av hardware.no i fjor, og fikk veldig mye skryt. Lykke til med valget! Lenke til kommentar
privinius Skrevet 14. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2008 Jeg har bestilt den 26 tommeren for noen dager siden da Får den nok om noen dager. Jeg var veldig heldig og rakk å bestille skjermen før den ble satt opp i pris hos datakjeden Sparte vel litt over 1000. Med vennlig hilsen Privinius Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Jeg har bestilt den 26 tommeren for noen dager siden da Får den nok om noen dager.Jeg var veldig heldig og rakk å bestille skjermen før den ble satt opp i pris hos datakjeden Sparte vel litt over 1000. Med vennlig hilsen Privinius Du får komme med en tilbakemelding da. Vurderte den skjermen selv, men TN panel er attraktivt i omtrent 5 sekunder å se på. Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Eg har høyrt at 24" er "den optimale størrelsen" for pc-skjermar. Skjermar under 24" blir for lite (hehe, det vil ikkje seie at 22" er smått ), og over 24" blir for stort... Men eg har ikkje prøvd det sjølv, så eg kan vel ikkje akkurat anbefale noko. Det er utelukkende smak og behag. Det var en gang folk sa at 17" var stort nok også... Det er større sjanse for å få en god skjerm med et godt panel hvis man velger 24". Men hvis du bare gjør god research, så velg den størrelsen du har lyst på og som lommeboka tåler. Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Eg har høyrt at 24" er "den optimale størrelsen" for pc-skjermar. Skjermar under 24" blir for lite (hehe, det vil ikkje seie at 22" er smått ), og over 24" blir for stort... Men eg har ikkje prøvd det sjølv, så eg kan vel ikkje akkurat anbefale noko. Det er utelukkende smak og behag. Det var en gang folk sa at 17" var stort nok også... Det er større sjanse for å få en god skjerm med et godt panel hvis man velger 24". Men hvis du bare gjør god research, så velg den størrelsen du har lyst på og som lommeboka tåler. Er veldig enig den. Utviklingen er godt inne på 24" nå, og 22" er passe før vi vet ordet av det. Jeg ser allerede at jeg godt kunne ha sittet med en 28" el 30" skjerm. Nå sitter jeg med en 24" i pivot stilling,90 cw er det vel, er veldig høyt bilde så klart, men det kunne vært artig med litt mer i "bredden", som jo egentlig er høyden, alt er relativt. Lenke til kommentar
Megnus Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Spørsmålet her er vel om det er verdt 1000spenn for de ekstrea 1,5 tommene man får, når oppløsningen også er den samme? Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Spørsmålet her er vel om det er verdt 1000spenn for de ekstrea 1,5 tommene man får, når oppløsningen også er den samme? Uten tvil! iallefall for meg. Men akkurat nå er det langt imellom 24 og 26 som ikke er TN. 26" TN får du til 4500kr +, men kvaliteten på TN panel er jo deretter. TN panel er allerede forlengst passe i min bok. Min S-pva skjerm er mer responsiv, himmel og hav i forskjell på farger og innsynsvinkel. TN håper jeg nå dør ut. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Uten tvil! iallefall for meg. Men akkurat nå er det langt imellom 24 og 26 som ikke er TN.26" TN får du til 4500kr +, men kvaliteten på TN panel er jo deretter. TN panel er allerede forlengst passe i min bok. Min S-pva skjerm er mer responsiv, himmel og hav i forskjell på farger og innsynsvinkel. TN håper jeg nå dør ut. Det er stor forskjell på TN paneler i praksis. Selv fra samme produsent. Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Uten tvil! iallefall for meg. Men akkurat nå er det langt imellom 24 og 26 som ikke er TN.26" TN får du til 4500kr +, men kvaliteten på TN panel er jo deretter. TN panel er allerede forlengst passe i min bok. Min S-pva skjerm er mer responsiv, himmel og hav i forskjell på farger og innsynsvinkel. TN håper jeg nå dør ut. Det er stor forskjell på TN paneler i praksis. Selv fra samme produsent. Jeg har bokstavelig talt sett titusener av skjermer, med egne øyne, og i mitt hode og i følge hvordan jeg oppfatter skjermer, så er det stor forskjell selv med det beste tn panel mot ett IPS panel f.eks. Likevel kan vi jo si at det er jo såklart nyanser ute å går, men TN er til syvende og sist det det er, og kan ikke gi ett fullverdig skjermbilde slik jeg ser det. Men pytt pytt, glem det, det jeg synes er mest teit oppi det hele, er at folk ikke forlanger mer kvalitet, og bare hei hvor det går, så lenge skjermen har fint design etc. Og igjen, jeg tror, håper, at den tiden nå er kommet at man realiserer at den TN skjermen man kjøpte for noen år siden, virkelig egentlig ser rævva ut i forhold til den nye TV'n f.eks. Jeg har selv konvertert TN gamere og andre til å bruke en skjerm med bedre panel, for tiden er ganske moden nå, og TN panel har ikke lenger responstid å skilte med som hva som er så bra med den teknologien. Det det har å by på er at det fortsatt er ett billigere kjøp. At det er ett bedre kjøp, er noe annet. Synes jeg da! Lenke til kommentar
SkyFly Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Bare av nysgjerrighet amiganostalgia: Holder du på med bilderedigering siden du er avhengig av så gode farger og kontraster, eller generelt veldig oppmerksom på å ha en god skjerm? Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Bare av nysgjerrighet amiganostalgia: Holder du på med bilderedigering siden du er avhengig av så gode farger og kontraster, eller generelt veldig oppmerksom på å ha en god skjerm? Jeg driver og tegner ja, har en wacom intuos a4. Men grunnet forskjellige årsaker har det blitt lite tegning i det siste. Men det var definitivt ett sterkt kriterie for mitt uvalg av den skjermen jeg kjøpte. Når jeg satt på TG i år var det flekk umulig ofte å se om ting var lyst eller mørkt egentlig på skjermen. Eneste forsvar er vel at det stod noen gule fyrtårn lys bak meg der jeg satt. Jeg fikk hakeslepp da jeg så tegningen min på storskjermen, og man kunne ikke se visse kritiske detaljer på bildet. Som var for meg klart synlig på 19" TN skjermen. Hadde heldigvis ikke brukt så mye tid på den tegningen, det var det skrik bildet forøvrig, noen timer på tg, men det gjorde iallefall sitt til at jeg ble ganske forbanna. Problemet mitt nå er at jeg bør egentlig anskaffe meg også en litt mindre skjerm, eller få en ny bærbar med ikke-tn, men det blir vel ikke så lett. Lenke til kommentar
Megnus Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 (endret) Syntes du/dere det hadde vært verd å bytte ut 2x 22" mot en 26"? (som er mitt tilfelle) Edit: Kan legge til at jeg driver for det meste med å lage musikk Endret 29. juni 2008 av Megnus Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Syntes du/dere det hadde vært verd å bytte ut 2x 22" mot en 26"? (som er mitt tilfelle) Edit: Kan legge til at jeg driver for det meste med å lage musikk Absolutt slik jeg ser det, forutsatt du har mulighet til å ha litt avstand ifra skjerm så du kan ha helt oversikt, men det er bare litt blåbær kriterie fra min side. Har sett en del som lager musikk aktiv på data, og det er veldig greit å ha stor oppløsning der også. 26" gir jo deg litt ekstra plass kontra en 24" men samme oppløsning, så alt blir litt større og litt tydeligere, kan man vel si. For min del tror jeg grensen går ved 28"/30" som ren pc-skjerm, større enn det blir nok for stort, med mindre man sitter flere meter ifra. Lenke til kommentar
Megnus Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Jeg ser for meg 27" som den ideelle størrelsen, men er vel bare Dell som har en slik skjerm, og den koster 7000kr som er like mye som hva man får en 30" for i dag =/ Med tanke på at den billigste 26 tommeren kun egentlig er 25,5 tommer, gjør at jeg er skeptisk og har skikkelig problemer med å velge xD Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Et lite tips: Før du velger, ta en titt på ulike skjermer ved siden av hverandre. Det er forskjell på TN panel. Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Et lite tips: Før du velger, ta en titt på ulike skjermer ved siden av hverandre. Det er forskjell på TN panel. Nei det er det faktisk strengt tatt ikke. TN er TN panel, skjønt det er nyanser ute å går, er det fortsatt TN panel. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 (endret) Et lite tips: Før du velger, ta en titt på ulike skjermer ved siden av hverandre. Det er forskjell på TN panel. Nei det er det faktisk strengt tatt ikke. TN er TN panel, skjønt det er nyanser ute å går, er det fortsatt TN panel. Ok du vant diskusjonen! Jeg gidder ikke å bruke så mye tid på sta folk som mangler saklig argumentasjon. Neste er vel at jorden er flat også ? :!: Endret 1. juli 2008 av Spartan Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 1. juli 2008 Del Skrevet 1. juli 2008 Et lite tips: Før du velger, ta en titt på ulike skjermer ved siden av hverandre. Det er forskjell på TN panel. Nei det er det faktisk strengt tatt ikke. TN er TN panel, skjønt det er nyanser ute å går, er det fortsatt TN panel. Ok du vant diskusjonen! Jeg gidder ikke å bruke så mye tid på sta folk som mangler saklig argumentasjon. Neste er vel at jorden er flat også ? :!: Jeg skjønner ikke hva du mener. Her sier jeg jo meg fullstendig enig i at det er forskjeller blant TN skjermer, men uansett så forblir det jo en skjerm med TN panel. Argumentasjonen er jo lett det er jo ikke verre enn i å slå opp på hva slags kvaliteter TN har kontra IPS f.eks. Så det skal ikke stå på det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå