Fulgu Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Fra Chattetråden, fikk aldri noe svar Jeg tipper mange av dere kunne tenkt dere å ha rule of thirds markert med lysrammer i søkeren. Det er en av tingene vi Nikonister alt er bortskjemte med. Selv lille D60 (men ikke D40) kan slå "grid lines" med RoT av og på i søkeren. Super8: Jeg så gjennom alle jeg også... Hmm, disse gridsa deler jo bildet i 4 (altså med 3 strek). Er ikke RoT slik at man setter to strek, og dermed deler den i 3? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Den gikk jeg glipp av. Grid-en i Nikon er åpenbart beregnet kun på de som må sjekke hvor rette linjer er. Den grid-en jeg skriver om er på en mattskive fra Katzeye. Der kan du velge mellom blank mattskive, tredjepartsregelen, klassiske portrettformater, kvadrad, rutemønster, vrange og rette, kniplinger og arsenikk. Check it out. Lenke til kommentar
perottol Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Det gyldne snitt ble i stor grad benyttet for å bestemme proporsjonene på bildet. I dag er jo proporsjonene på bildet gitt i kameraet. Det gylne snitt beskrev også hvor i disse proporsjonene ting gjerne skulle plasseres for at det estetisk skulle bli pent å se på. Denne plasseringen tilsvarer omtrent tredelingsregelen. Forenklet kan man si: - Det gylne snitt forteller om formatet på bildet. - Tredelingsregelen forteller om plasseringen i bildet. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Hmm, disse gridsa deler jo bildet i 4 (altså med 3 strek). Er ikke RoT slik at man setter to strek, og dermed deler den i 3?Mener at jeg på min gamle (og solgte D70s) kunne velge selv hvordan gridet skulle være, deriblant RoT. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Eg kom på at Radiant Vista har ein videotutorial om komposisjon. Har ikkje sett den sjølv, so innhaldet kan eg ikkje uttale meg om, men videoane deira er ofte gode. http://www.radiantvista.com/tutorials/a-pr...-on-composition Lenke til kommentar
Dolce_vita Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Under redigering i Photo Shop kan guides, grids & slices komme godt til nytte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå