Gå til innhold

Forskjellige former for komposisjon.

Anbefalte innlegg

Fra Chattetråden, fikk aldri noe svar

Jeg tipper mange av dere kunne tenkt dere å ha rule of thirds markert med lysrammer i søkeren.

Det er en av tingene vi Nikonister alt er bortskjemte med. Selv lille D60 (men ikke D40) kan slå "grid lines" med RoT av og på i søkeren.

Super8: Jeg så gjennom alle jeg også... :blush:

Hmm, disse gridsa deler jo bildet i 4 (altså med 3 strek). Er ikke RoT slik at man setter to strek, og dermed deler den i 3?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den gikk jeg glipp av. Grid-en i Nikon er åpenbart beregnet kun på de som må sjekke hvor rette linjer er. Den grid-en jeg skriver om er på en mattskive fra Katzeye. Der kan du velge mellom blank mattskive, tredjepartsregelen, klassiske portrettformater, kvadrad, rutemønster, vrange og rette, kniplinger og arsenikk. Check it out.

Lenke til kommentar

Det gyldne snitt ble i stor grad benyttet for å bestemme proporsjonene på bildet. I dag er jo proporsjonene på bildet gitt i kameraet. Det gylne snitt beskrev også hvor i disse proporsjonene ting gjerne skulle plasseres for at det estetisk skulle bli pent å se på. Denne plasseringen tilsvarer omtrent tredelingsregelen.

Forenklet kan man si:

- Det gylne snitt forteller om formatet på bildet.

- Tredelingsregelen forteller om plasseringen i bildet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...