Gå til innhold

Forskjellige former for komposisjon.


Anbefalte innlegg

Hei.

Hvilke former eller typer av komposisjon finnes det?

Jeg er kjent med Det Gyldne Snitt og Rule of Thirds, men det er en del andre vet jeg, som jeg ikke kjenner til.

 

Et til spørsmål.

Hvilken form for komposisjon bruker du mest, eller er mest komfortabel med, og hvorfor?

 

Mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra med et fotograferingsrelatert spørsmål og ikke bare nytt objektiv, nytt kamera... :)

 

Tror jeg bare skal sende deg videre til et ok nettsted jeg fant som viser en del tips til komposisjon på en grei måte

 

http://www.johnharveyphoto.com/LearnComposition/

 

Dette er bare noen. Og husk, regler (eller bedre, guider) er til for å brytes, men det er veldig greit å kunne regelen man bryter.

 

Selv bruker jeg det som passer seg best, om du ble noe klokere av det ;)

Lenke til kommentar

Jeg bruker som oftest det gylne snitt som utgangspunkt, men det hender at jeg midstiller motivet. Kommer nesten an på hva som faktisk er på bilde, formatet og hvilken effekt forskjellige komposisjoner kan gi.

 

I hovedgrunn tenker ikke jeg over komposisjonsteori når jeg tar bilder og redigerer. Jeg velger utnittet ut ifra det jeg synes passer best.

Lenke til kommentar

Tenker ikke mye over disse reglene lenger, men prøver vanligvis å få objektet til høyre eller venstre isteden for midten. Reglene bør følges, men kan brytes.... Det er jo akkurat som musikk, men kan velge å bryte en "regel", og da kan man ende opp med noe bra... Eller det blir dårlig ^_^

Lenke til kommentar

Å kunne regler er som sagt bra, og å kunne reglene man bryter er kjempebra, som nevnt.

 

Husk, regler ER til for å brytes. :)

 

Det som er viktig er at du tar et bilde der elementene sammenfaller slik du liker det. Å holde seg til rule of thirds generelt sett er det uansett ikke noe galt i. :)

Lenke til kommentar
Å kunne regler er som sagt bra, og å kunne reglene man bryter er kjempebra, som nevnt.

 

Husk, regler ER til for å brytes. :)

 

En må også vite når det er passende at reglene kan brytes og det er dette som er vanskelig sett fra et ikke-estetisk synspunkt.

Lenke til kommentar

 

 

Golden Ratio linken din var vel litt overdrevet? :D

Rule of thirds derimot demonstrerte fint hva det er i den gif'en til høyre...

 

Kom over denne en eller annen gang tidligere http://www.morguefile.com/archive/classroo...lk17k2pt358r9m1

Lå i bookmarks, så jeg har nok glemt å lese den før nå. Grundig gjennomgang og greie illustrasjoner som forklarer hva som menes med det ene og det andre.

Lenke til kommentar

I fotokompendiet i signaturen min står den en liten haug med komposisjonsregler.

 

Jeg mener at linjer og diagonaler er viktig.

 

Regler skal selvsagt brytes, men dette er ikke det samme som at man ikke trenger å lære seg om komposisjon. Man må vite hvilke regler man bryter, og hvorfor man bryter regelen. For å få til dette bør man trene på komposisjonsregler. Dediser en fototur til hver komposisjonsregel, dette er svært lærerikt, samt at man får inn reglene skikkelig godt.

Lenke til kommentar
Du må lære reglene for å kunne bryte dem effektivt.

 

Kan jo ta en analogi til musikk, som jeg driver mye med. Å høre på musikk som bryter regler er veldig ofte effektfullt og kan være akkurat det som gjør låta til en hit, men da er komponisten VELDIG klar over det han gjør, og han kan all musikkteori på forhånd. Musikere/komponister som ikke kan teorien (og bruker unnskyldningen : "å-kunne-teori-hemmer-meg-til-å-lage-det-jeg-vil" som hvilepute) treffer sjeldent eller aldri med musikken sin, siden de vet ikke at de bryter "reglene".

 

Dette gjelder utvilsomt også i foto.

Lenke til kommentar
Kan jo ta en analogi til musikk, som jeg driver mye med. Å høre på musikk som bryter regler er veldig ofte effektfullt og kan være akkurat det som gjør låta til en hit, men da er komponisten VELDIG klar over det han gjør, og han kan all musikkteori på forhånd. Musikere/komponister som ikke kan teorien (og bruker unnskyldningen : "å-kunne-teori-hemmer-meg-til-å-lage-det-jeg-vil" som hvilepute) treffer sjeldent eller aldri med musikken sin, siden de vet ikke at de bryter "reglene".

 

Dette gjelder utvilsomt også i foto.

Utvilsomt. Det er forskjellen på støyrock-dverger fra Grorud og Sonic Youth, osv osv.

Lenke til kommentar

Gammelt spørsmål stilt på nytt: Hva er forskjellen på det gyldne snitt og rule of thirds? Jeg har skjønt den matematiske forskjellen, men hvordan er det estetisk og fotopraktisk? Jeg har kommet over kommentarer om at rule of thirds bare er en forenkling av det gyldne snitt, som kan bli upraktisk å treffe i en liten søker. Er dere enige i dette, og er det evt andre forskjeller? Hva bruker en, og hvorfor?

Lenke til kommentar
Gammelt spørsmål stilt på nytt: Hva er forskjellen på det gyldne snitt og rule of thirds? Jeg har skjønt den matematiske forskjellen, men hvordan er det estetisk og fotopraktisk? Jeg har kommet over kommentarer om at rule of thirds bare er en forenkling av det gyldne snitt, som kan bli upraktisk å treffe i en liten søker. Er dere enige i dette, og er det evt andre forskjeller? Hva bruker en, og hvorfor?
Jeg har tenkt litt i de samme baner som det du gir uttrykk for her.

Men jeg lurer på om tredelsregelen også har en sammenheng med hvoordan vi tenker og sanser. Vi har en tendens til å ville dele ting i tre, myteverdenen er full av tallet tre (bare se på folkeeventyrene våre) osv. Trianglet er og en geometrisk form som tiltaler oss. Nå er det riktignok et stykke fra tredelsregelen til trianglet, men du skal ikke se bort fra at det er en eller annen sammenheng.

 

Om dette er kulturelt eller biololgisk betinget har jeg ingen formening om, men det kan se ut som om det er dypt forankra i oss.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Rule of thirds/tredjepartsregelen er en komposisjonsregel som kun brukes innen fotografering, såvidt jeg vet. Det er som nevnt en forenkling av det gyldne snitt, som er vanskelig å få til i fotografi. En så matematisk formel er nesten umulig å få til når man ikke har 100% kontroll over perspektivet. Da er det enklere for kunstmalere og tegnere, arkitekter osv som bruker det prinsippet.

 

Teoriene bak det gyldne snitt stammer tilbake til renessansen. Tredjepartsregelen stammer fra vår mer moderne samtid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...