Carny Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Hei. Hvilke former eller typer av komposisjon finnes det? Jeg er kjent med Det Gyldne Snitt og Rule of Thirds, men det er en del andre vet jeg, som jeg ikke kjenner til. Et til spørsmål. Hvilken form for komposisjon bruker du mest, eller er mest komfortabel med, og hvorfor? Mvh Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Bra med et fotograferingsrelatert spørsmål og ikke bare nytt objektiv, nytt kamera... Tror jeg bare skal sende deg videre til et ok nettsted jeg fant som viser en del tips til komposisjon på en grei måte http://www.johnharveyphoto.com/LearnComposition/ Dette er bare noen. Og husk, regler (eller bedre, guider) er til for å brytes, men det er veldig greit å kunne regelen man bryter. Selv bruker jeg det som passer seg best, om du ble noe klokere av det Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Jeg bruker som oftest det gylne snitt som utgangspunkt, men det hender at jeg midstiller motivet. Kommer nesten an på hva som faktisk er på bilde, formatet og hvilken effekt forskjellige komposisjoner kan gi. I hovedgrunn tenker ikke jeg over komposisjonsteori når jeg tar bilder og redigerer. Jeg velger utnittet ut ifra det jeg synes passer best. Lenke til kommentar
Carny Skrevet 10. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2008 Takk for link, og takk til dere begge to! Jo, jeg skjønner at det viktigste er å se etter det man selv syns passer best, men som ragamuffin sier så kan det være greit å vite hvilke regler jeg evt. bryter. Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Jauda. Som Marcel Lelienhof sa under et foredrag, så er det lurt å lære seg det elementære i fotografi før man begir seg ut på sin egen ferd. Lenke til kommentar
victoryseieren Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Tenker ikke mye over disse reglene lenger, men prøver vanligvis å få objektet til høyre eller venstre isteden for midten. Reglene bør følges, men kan brytes.... Det er jo akkurat som musikk, men kan velge å bryte en "regel", og da kan man ende opp med noe bra... Eller det blir dårlig ^_^ Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Å kunne regler er som sagt bra, og å kunne reglene man bryter er kjempebra, som nevnt. Husk, regler ER til for å brytes. Det som er viktig er at du tar et bilde der elementene sammenfaller slik du liker det. Å holde seg til rule of thirds generelt sett er det uansett ikke noe galt i. Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Å kunne regler er som sagt bra, og å kunne reglene man bryter er kjempebra, som nevnt. Husk, regler ER til for å brytes. En må også vite når det er passende at reglene kan brytes og det er dette som er vanskelig sett fra et ikke-estetisk synspunkt. Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 må si linken var meget kjekk, men det jeg syns er best er rett og slett å se ann hva som passer best, og hva du vil få ut av bildet, hvilke planer du har for det, man kan ta bilder på mange forskjellige måter, kommer helt an på hvordan du vil ende opp med det Lenke til kommentar
Kaamilla Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Hva er forskjellen på rule of thirds og det gyldne snitt? Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 http://en.wikipedia.org/wiki/Golden_ratio http://en.wikipedia.org/wiki/Rule_of_thirds Lenke til kommentar
Carny Skrevet 11. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2008 http://en.wikipedia.org/wiki/Golden_ratio http://en.wikipedia.org/wiki/Rule_of_thirds Golden Ratio linken din var vel litt overdrevet? Rule of thirds derimot demonstrerte fint hva det er i den gif'en til høyre... Kom over denne en eller annen gang tidligere http://www.morguefile.com/archive/classroo...lk17k2pt358r9m1 Lå i bookmarks, så jeg har nok glemt å lese den før nå. Grundig gjennomgang og greie illustrasjoner som forklarer hva som menes med det ene og det andre. Lenke til kommentar
perottol Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 I fotokompendiet i signaturen min står den en liten haug med komposisjonsregler. Jeg mener at linjer og diagonaler er viktig. Regler skal selvsagt brytes, men dette er ikke det samme som at man ikke trenger å lære seg om komposisjon. Man må vite hvilke regler man bryter, og hvorfor man bryter regelen. For å få til dette bør man trene på komposisjonsregler. Dediser en fototur til hver komposisjonsregel, dette er svært lærerikt, samt at man får inn reglene skikkelig godt. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Du må lære reglene for å kunne bryte dem effektivt. Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Du må lære reglene for å kunne bryte dem effektivt. Kan jo ta en analogi til musikk, som jeg driver mye med. Å høre på musikk som bryter regler er veldig ofte effektfullt og kan være akkurat det som gjør låta til en hit, men da er komponisten VELDIG klar over det han gjør, og han kan all musikkteori på forhånd. Musikere/komponister som ikke kan teorien (og bruker unnskyldningen : "å-kunne-teori-hemmer-meg-til-å-lage-det-jeg-vil" som hvilepute) treffer sjeldent eller aldri med musikken sin, siden de vet ikke at de bryter "reglene". Dette gjelder utvilsomt også i foto. Lenke til kommentar
ThomasKarlsen Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Kan også være verdt å nevne de 4 komposisjonsprinsippene: 1. Bevegelse (Lede øyet gjennom bildet) 2. Kontrast (Forskjell. F.eks svart og hvitt) 3. Enhet (Komposisjonen oppfattes som en helhet) 4. Balanse (Ro og harmoni i komposisjonen) Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Kan jo ta en analogi til musikk, som jeg driver mye med. Å høre på musikk som bryter regler er veldig ofte effektfullt og kan være akkurat det som gjør låta til en hit, men da er komponisten VELDIG klar over det han gjør, og han kan all musikkteori på forhånd. Musikere/komponister som ikke kan teorien (og bruker unnskyldningen : "å-kunne-teori-hemmer-meg-til-å-lage-det-jeg-vil" som hvilepute) treffer sjeldent eller aldri med musikken sin, siden de vet ikke at de bryter "reglene". Dette gjelder utvilsomt også i foto. Utvilsomt. Det er forskjellen på støyrock-dverger fra Grorud og Sonic Youth, osv osv. Lenke til kommentar
wollollo Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Gammelt spørsmål stilt på nytt: Hva er forskjellen på det gyldne snitt og rule of thirds? Jeg har skjønt den matematiske forskjellen, men hvordan er det estetisk og fotopraktisk? Jeg har kommet over kommentarer om at rule of thirds bare er en forenkling av det gyldne snitt, som kan bli upraktisk å treffe i en liten søker. Er dere enige i dette, og er det evt andre forskjeller? Hva bruker en, og hvorfor? Lenke til kommentar
fototim Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 (endret) Gammelt spørsmål stilt på nytt: Hva er forskjellen på det gyldne snitt og rule of thirds? Jeg har skjønt den matematiske forskjellen, men hvordan er det estetisk og fotopraktisk? Jeg har kommet over kommentarer om at rule of thirds bare er en forenkling av det gyldne snitt, som kan bli upraktisk å treffe i en liten søker. Er dere enige i dette, og er det evt andre forskjeller? Hva bruker en, og hvorfor?Jeg har tenkt litt i de samme baner som det du gir uttrykk for her. Men jeg lurer på om tredelsregelen også har en sammenheng med hvoordan vi tenker og sanser. Vi har en tendens til å ville dele ting i tre, myteverdenen er full av tallet tre (bare se på folkeeventyrene våre) osv. Trianglet er og en geometrisk form som tiltaler oss. Nå er det riktignok et stykke fra tredelsregelen til trianglet, men du skal ikke se bort fra at det er en eller annen sammenheng. Om dette er kulturelt eller biololgisk betinget har jeg ingen formening om, men det kan se ut som om det er dypt forankra i oss. Endret 15. juni 2008 av fototim Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Rule of thirds/tredjepartsregelen er en komposisjonsregel som kun brukes innen fotografering, såvidt jeg vet. Det er som nevnt en forenkling av det gyldne snitt, som er vanskelig å få til i fotografi. En så matematisk formel er nesten umulig å få til når man ikke har 100% kontroll over perspektivet. Da er det enklere for kunstmalere og tegnere, arkitekter osv som bruker det prinsippet. Teoriene bak det gyldne snitt stammer tilbake til renessansen. Tredjepartsregelen stammer fra vår mer moderne samtid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå