Gå til innhold

SilenX - overkill på vanlig hjemmepc?


edge

Anbefalte innlegg

Familiens hjemmepc sliter med sommervarmen, og den ene vifta som står montert holder rett og slett ikke.

 

Lurer derfor på å kjøpe et par SilenX-vifter, og sette en foran og en bak, og sette medførende vifte i sidedøra. Det eneste er at SilenX koster omtrent det dobbelte av en Mist-vifte med ca samme støynivå. Vil en vanlig PC dra noen nytte av den ekstremt høye luftstrømmen fra en SilenX(tenker da på versjonen med 122m³/time og 14dB), eller er det bare å kjøpe Mist-vifta og regne med at den duger?

 

Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, husker ikke helt hvem det var som hadde en effektiv design på kjølevifte som ga gode mottrykksegenskaper, bra luftflyt og ikke minst lavt støynivå.

 

Her er noen vifter fra scythe i alle fall : Scythe Slipstream 120

 

Edit : Allright! Det var noctua som har det nye designet på vifter : Noctua produkter.

 

Da tipper jeg disse kan være av interesse :

https://prisguiden.no/product.php?productId=48328

https://prisguiden.no/product.php?productId=91200

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

S-12-1200 virka som en kjekk sak, ja :hmm:

 

Btw, er det strengt tatt "nødvendig" å montere eksosvifte? :tease: Er ikke mine penger som skal brukes på vifte. Eieren mener det er skjermen sin feil at den av og til viser ganske tunge artifacts bare på skrivebordet, noe jeg tviler på :hmm:

 

Väd tycks?

Lenke til kommentar

Da kan du jo si til eieren at han kan med det samme tette for luftehullene på pcen og se hva som skjer selv...

 

Artifacts kommer som regel av for varmt skjermkort, i noen tilfeller av dårlig programmering av selve spillet, og man har jo også tilfeller der hovedkort, minne eller psu er synderen.

Lenke til kommentar
Da kan du jo si til eieren at han kan med det samme tette for luftehullene på pcen og se hva som skjer selv...

 

Artifacts kommer som regel av for varmt skjermkort, i noen tilfeller av dårlig programmering av selve spillet, og man har jo også tilfeller der hovedkort, minne eller psu er synderen.

Minnet ble byttet av Netshop, da det var en defekt brikke.

 

Ellers består systemet av en Mist 600w, Foxconn X38A og diverse. Skrudde skjermkortvifta på max og da så det ut til å holde seg stabilt.

 

Btw, noen som vet hvilken sensor på Netshops Dinside-PC 08 som er tempen på skjermkortet?

 

En sensor som først viste 51 grader gikk etterhvert ned til 48 etter at jeg maxa ut skjermkort-vifta+vifta i fronten på kabinettet. Sørst sannsynlighet for at det er den?

 

EDIT- Ser ikke ut til at artifactene gikk vekk etter at jeg skrudde opp alt av vifter heller.. :dontgetit:

Endret av edge
Lenke til kommentar

Som sagt, viser artifactene seg kun når det er "varmt" i pcen så er det godt sannsynlig at det er pga flere faktorer :

 

*Dårlig kontakt mellom gpu kjøler og gpu kjerne.

*Trangt kabinett som ikke greier å kvitte seg med overflødig varme.

 

Det er relativt greit å teste, ta av kabinettdøren og legg kabinettet ned på siden, viser det seg da at artifactene ikke forekommer selv under last så er det sannsynligvis en av delene over.

 

Det er jo også greit å se om det er et lite kabinett, mye kabelrot og annet som stopper luftstrømmen gjennom pcen, man kan jo rydde litt i kabler og stripse litt opp da dette vil nok hjelpe men det blir ikke allverdens uten kabinettvifter.

Lenke til kommentar
er det stripene der artifacte eller et kunstnerisk bilde?

 

skjermkort gir normalt ikke artifacts under 100 grader..

ødelagt?

Hehe, dreit meg ut litt. Det forsvant jo såklart når jeg tok skjermdump. Sry.

 

Ellers så er kabinettet ganske svært, så tviler på at luftstrøm er problemet :hmm: Netshop sa de skulle ringe i morra, så får høre hva de har å si. Virker som de tror det er en feil med skjermen :dontgetit:

Lenke til kommentar
S-12-1200 virka som en kjekk sak, ja :hmm:

 

Btw, er det strengt tatt "nødvendig" å montere eksosvifte? :tease:

 

Det viktigste av alt er å ha vifter som trekker varm luft ut av kabinettet. Uansett kor gode kjølere det er på skjermkort og prosessor så må varmen ut av kabinettet for at de skal virke.

Lenke til kommentar

Hmm...

 

Installerte 12 stk SilenX 11dB vifter på 3 stasjonære maskiner og de var stille som rakkern de. Min erfaring er ihvertfall at det var tyst. Jeg kan ihvertfall ikke se at støy er noe argument mot disse viftene. Dog er det bortkastet om strømforsyning eller annet overdøver de. I løpet ca 2-3 år måtte jeg bytte 2 eller 3 vifter - maskinene hadde mye driftstid iløpet av den tiden jeg hadde de.

Lenke til kommentar

hvordan er papst sine vifteR?

 

Hmm...

 

Installerte 12 stk SilenX 11dB vifter på 3 stasjonære maskiner og de var stille som rakkern de. Min erfaring er ihvertfall at det var tyst. Jeg kan ihvertfall ikke se at støy er noe argument mot disse viftene. Dog er det bortkastet om strømforsyning eller annet overdøver de. I løpet ca 2-3 år måtte jeg bytte 2 eller 3 vifter - maskinene hadde mye driftstid iløpet av den tiden jeg hadde de.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...