Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Er det vits å overklokke mitt grafikkort?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om det er fabrikkOC er det allerede klokket med en forsterket kjøler, med mindre du bytter kjøler trur jeg ikke du klarer å øke det mer.

Da hadde jo XFX gjort det når de først overklokket det.

Min gamle 8800GTX som er fabrikkOC kunne jeg ikke øke noen ting på.

Endret av War
Lenke til kommentar

Jeg har også et xfx 8800gt, xt versjonen (mindre overklokket enn ditt). Jeg kunne helt fint overklokke det til 700-1700-1000. Dette gav et fint løft i ytelsen, flere hundre poeng ekstra i 3dmark06 (husker ikke nøyaktig hvor mange).

Satt på en thermaltake duorb kjøler, da nådde kortet fint 735-1760-2010, noe som gav ytterligere mye bedre ytelse (loadtemp gikk også ned fra 90 til 45 grader...)

Eneste konkrete jeg husker av ytelsesforskjell er at jeg helt i starten av første testen av 3dmark06 får ca 65 fps uten ekstra overklokk. på 735-1760-2010 får jeg ca 94-95, altså mye bedre :-)

Lenke til kommentar

Å klokke skjermkortet ditt vil gi vedlig liten reell ytelsesøkning. Grunnen er at uansett hvor høyt du klokker din cpu vil den holde skjermkortet fryktelig mye tilbake - du vil få økning i 3dmark selvfølgelig, men ikke stort i nyere spill.

Lenke til kommentar

PerUlv har sannsynligvis mye mer peiling enn meg, men jeg har faktisk fått god ytelsesøkning i spill også. Kan jo hende dette er tilfeldig, men i COd4 feks har jeg litt i overkant av 60fps uklokket, og over 80 klokket. Dette er et gjennomsnitt over flere maps.

I bf2 får jeg 120 fps uklokket og nærmere 180 klokket, så en viss sammenheng tror jeg nok det har....

Men beste måten for deg å finne det ut er å prøve selv! :-)

Lenke til kommentar

Ja, du får en viss økning, men en hvilken som helst cpu med core2 arkitektur - selv de billigste - vil gi en næremere fordobling av skjermkortets ytelse, så har trådstarter mulighet til å oppgradere cpu så vil det være klart det beste, ellers hadde han vært like bra tjent med f.eks et 8600 GT/ATI HD 2600 XT osv.

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...