Gå til innhold

trenger hjelp med Den kalde krigen :S


Uthor

Anbefalte innlegg

Hei!

jeg lurer på noen ting om den kalde krigen :

 

1) hvorfor var det tvunget samarbeid mellom USA og Sovjetunionen?

2) hvorfor var forholdene mellom USA og Sovjetunionen så dårlig før krigen?

3) hvorfor var det stor uenighet mellom Kommunistiske vesten og den kapitalistiske vesten?

4) og hva mente de forskjellige partene om hva som skulle skje med Tyskland?

 

håper dere kan hjelpe :)

Endret av Uthor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jeg litt i villrede om hva du mener i noen av spørsmålene, men jeg skal svare så godt og konsist jeg kan slik at du kan gjøre litt research. :)

 

1. Krigen. Sovjetunionen ble angrepet av Tyskland den 22. juni 1941. Dette bragte Sovjetunionen i krig med Tyskland. Den 7. desember 1941 angrep japanske flåte- og luftstyrker Pearl Harbor, den amerikanske Stillhavsflåtens hovedsete og senket flere skip. Dette førte til krig mellom USA og Japan. Japan hadde i mellomkrigstiden inngått en løs allianse med Tyskland og Italia, og Tyskland erklærte USA krig. Dermed ble USA og Sovjetunionen de facto allierte, av nødvendighet og tvang heller enn ønske. Churchill definerte motsetningene med ordene "I have been one of the most vivid advocates against communism [...] however, when I see the Russian man standing with a rifle against the might of Germany, I can do no other thing than bless his fight and support him [...]".

 

2. Dette har sammenheng med ideologiske forskjeller. Tradisjonelle amerikanske verdier som frihet og liberalisme står i sterk kontrast til Sovjetunionens marxistiske grunnfundament og det totalitære regimet i Sovjetunionen. Dessuten hadde USA vært overmåte sene med å anerkjenne Sovjetunionen som stat (i likhet med de fleste vestlige land).

 

3. Jeg forstår ikke helt hva du mener med "den kommunistiske vesten" og den "kapitalistiske vesten". :)

 

4. Sovjetunionen hadde som sitt hovedargument at Tyskland aldri måtte kunne bygge seg opp som en trussel mot Sovjetunionen, på mange måter en ganske lik holdning som Frankrike tok etter 1. verdenskrig. En effekt av dette var at Øst-Europa ble av stor strategisk viktighet for Sovjetunionen, det ble de facto en buffersone mot "den tyske trusselen" i det lengre løp. Vestlige allierte ønsket å bygge opp Tyskland som et velfungerende demokrati, og med innførelsen av Deutsche Mark ble situasjonen fastlåst; Stalin mistenkte at de vestallierte ville etablere en selvstendig Vest-Tysk stat, og derav får vi Berlin-blokkaden. Til slutt ble dette også konsekvensen, man fikk Bundesrepublik Deutschland (BDR, Vest-Tyskland) og Deutsche Demokratische Republik (DDR, Øst-Tyskland) som individuelle stater.

 

Håper jeg har vært til noe hjelp. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...