Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Deling av internett linje

Anbefalte innlegg

Hei

Har tenkt å dele en internett linje med en kompis.

Har noen der ute ett forslag på hvilket prog som jeg kan bruke til å dele linja mi og samtidig begrense båndbredden til begge.(slik at ingen av oss tar hele linjen selv. eks: 2mbit , 1mbit på hver)

mvh.

Gunderzen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet at noen her kommer til å gi deg noen Linux tips med tanke på og "styre" båndbredden på hver port eller til hver bruker, jeg har aldri hørt om noe annet som kan gjøre det untatt noen store Netscreen bokser til rundtomkring 10 000,-Kr, dette er firewall bolkser med tilbehørende snacks og jeg har liten tro på at linux er så innmari bra på fordeling av båndbredde. Jeg har enda ikke finni " små hjemme" routere heller som kan styre båndbredden, så dette er teknologi jeg venter spent på hvem som kommer til først på hjemmemarkedet.

Svaret mitt er: Vet ikke,untatt store omkostninger. Kanskje Linux, men funker det så bra?

Lenke til kommentar
Jeg vet at noen her kommer til å gi deg noen Linux tips med tanke på og "styre" båndbredden på hver port eller til hver bruker, jeg har aldri hørt om noe annet som kan gjøre det untatt noen store Netscreen bokser til rundtomkring 10 000,-Kr, dette er firewall bolkser med tilbehørende snacks og jeg har liten tro på at linux er så innmari bra på fordeling av båndbredde.

Og begrunnelsen var?

Clarkconnect routerdistro har en meget enkel slik som kunne passe bra til det bruket som var ønsket her.

Lenke til kommentar

agvg: Ja jeg stiller meg spørrende til ClarkConnect selv, funker det så bra? Er det brukervennlig? Har tenkt mye på deling av båndbredde selv, da etterlyser jeg feks en switch eller router, med web grensesnitt, som man kunne bare trykke på portene og definere Kbs/Mbs, det hadde vært noe det! Hvem som kommer med det har lagt gullegget.

Tilbake til ClarkConnect, er det vanskelig å sette seg i?

Jeg spør selv jeg agvg :shrug: , men takk for tips iallefall..

Lenke til kommentar
agvg: Ja jeg stiller meg spørrende til ClarkConnect selv, funker det så bra? Er det brukervennlig? Har tenkt mye på deling av båndbredde selv, da etterlyser jeg feks en switch eller router, med web grensesnitt, som man kunne bare trykke på portene og definere Kbs/Mbs, det hadde vært noe det! Hvem som kommer med det har lagt gullegget.

Tilbake til ClarkConnect, er det vanskelig å sette seg i?

Du styrer jo hele Clarkconnecten med et webgrensesnitt og hva som er brukervennlig kommer jo ann på brukeren da.

Det er ikke vanskelig på noen måte med mindre man har vegring for og lære og prøve noe nytt.

TS krever prossesorkraft og dermed utelukker det småtroutere til hjemmebruk men det kommer jo der også før eller siden.

Lenke til kommentar
Så fint da agvg.

Man kan bruke det i windows da altså? trenger ikke en ren Linux boks til dette? Og da , hvor får man tak i CC? Shareware?Freeware?

Det er en linuxbasert routerdistro så den kan naturlig nok ikke kjøres under windows.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...