Rodion Raskolnikov Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Multikulturalisme er både noe av det beste og det verste som kan skje et samfunn. Om multikulturelle innflytelser får positivt eller negativt utslag har med hvordan de inkorporeres. Som regel går det i negativ retning når kulturene som møtes er polariserte på mange områder. Lenke til kommentar
Ockham Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 USA har bevist at flere ulike kulturer kan leve sammen ved å finne frem til felles verdier. Ironi? Eller? Nei. Jeg tror ikke en sosialantropolog ville sagt seg enig med deg. Og derfor behøver ikke du komme med egne argumenter? Det er forresten logisk fallitt - Appeal to Authority, og derfor driter jeg i det. USA er et meritokratisk samfunn der folk fra tonnevis av bakgrunner lever godt sammen - indere, koreanere, kinesere, tyskere, irer, nordmenn, svensker, polakker, somaliere et cetera. The American Dream4tw. Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Meritokrati? Med Bush i spissen? Oh, come on... Lenke til kommentar
Ockham Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Snakker om kulturen jeg. I USA blir du i stor grad respektert på grunnlag av dine evner. Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Som med Paris Hilton, Lindsay Lohan og Arnold "The Gouvernator" Schwarznegger? Jeg vet ikke helt jeg... Lenke til kommentar
Ockham Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 (endret) Kunne du ha utdypet poenget ditt? edit: høflighet, så stavefeil. Endret 11. juni 2008 av Ockham Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Det er ikke evner som blir verdsatt i USA, men det å skille seg ut, og ikke nødvendigvis positivt. Man kan komme like langt ved å være eksepsjonellt talentløs, som ved å være flink og jobbe hardt. Lenke til kommentar
anonymouse Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Multikulturkonseptet er dødfødt. Uten grunnleggende felles verdier kan ikke to kulturer eksistere fredelig innenfor ett samfunn. Case in point: Etniske, religiøse, politiske osv. konflikter over hele verden inkludert i vårt eget land. Lenke til kommentar
Monkeyboy Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 USA har bevist at flere ulike kulturer kan leve sammen ved å finne frem til felles verdier. Ironi? Eller? Nei. Jeg tror ikke en sosialantropolog ville sagt seg enig med deg. Og derfor behøver ikke du komme med egne argumenter? Det er forresten logisk fallitt - Appeal to Authority, og derfor driter jeg i det. USA er et meritokratisk samfunn der folk fra tonnevis av bakgrunner lever godt sammen - indere, koreanere, kinesere, tyskere, irer, nordmenn, svensker, polakker, somaliere et cetera. The American Dream4tw. Vel, en sannhet med modifikasjoner. Jeg tror ikke at indianerne (native Americans for dere politisk korrekte) og deres kultur er så glade i dag over møtet med den europeiske kultur. De mistet mesteparten av sitt eget land og livsstil og vi snakker folkemord. I dag er fortsatt USA preget av gnisninger mellom forskjellige etniske kulturer. Et eksempel her er svart mot hvit (ofte i kombinasjon med fattigdom). USA er heller ikke så veldig meriokratisk som alle skal ha det til. Sosial mobiltiet er høyere i skandinaviske land feks. The American dream er ikke så reell som mange skal ha det til. I et globalt perspektiv er det heller ikke så lett å påstå at USA kommer godt overens med arabiske kulturer Under Bush har jo dette bare forsterket seg da kristen og arabisk fundamentalisme har møtt hverandre. Men såklart har møtet mellom forskjellige kulturer i USA, og utenfor, ført til veldig mye positivt. Jeg nevner bare noe av det negative her. For å korrigere glansbildet. Lenke til kommentar
Ockham Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Det er ikke evner som blir verdsatt i USA, men det å skille seg ut, og ikke nødvendigvis positivt. Man kan komme like langt ved å være eksepsjonellt talentløs, som ved å være flink og jobbe hardt. I dine eksempler sikter du til en rekke kjendiser. Vil ikke betegnet Paris Hilton som talentløs - hun har tross alt en god forretningsplan, selv om den går på verdigheten løs. Dette prinsippet gjelder for andre land - Norge inkludert - der mange talentløse kjendiser som blir populære og rike. Men har du vært i USA noen gang? Jobbet i en vanlig amerikansk bedrift, for eksempel, blant vanlige amerikanere? Jeg kan love deg at du ikke kommer langt ved å være "eksepsjonelt talentløs" der - heller det motsatte. Det samme gjelder for alt fra idrett til kulturaktiviteter, man blir belønnet etter ferdighet. Ergo er det et meritokrati. Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 I dine eksempler sikter du til en rekke kjendiser. Vil ikke betegnet Paris Hilton som talentløs - hun har tross alt en god forretningsplan, selv om den går på verdigheten løs. Ja, hun har vel egentlig det Men den tror jeg vel kom til mer som en tilfeldighet. Dette prinsippet gjelder for andre land - Norge inkludert - der mange talentløse kjendiser som blir populære og rike. Klart det. Jeg har ikke påstått at USA har et dårligere meritokrati enn mange andre land. Men har du vært i USA noen gang? Jobbet i en vanlig amerikansk bedrift, for eksempel, blant vanlige amerikanere? Jeg kan love deg at du ikke kommer langt ved å være "eksepsjonelt talentløs" der - heller det motsatte. Det samme gjelder for alt fra idrett til kulturaktiviteter, man blir belønnet etter ferdighet. Ergo er det et meritokrati. Jeg har vær ti USA ja, og jeg har møtt noen amerikanere igjennom jobb. Men også i amerikanske bedrifter gjelder det å skille seg ut. Man kan komme langt ved å være bredskuldret. Jeg kan ikke se at USA er noe mer meritokratisk enn de fleste andre vestlige land. Lenke til kommentar
Ockham Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Men også i amerikanske bedrifter gjelder det å skille seg ut. Man kan komme langt ved å være bredskuldret. Jeg kan ikke se at USA er noe mer meritokratisk enn de fleste andre vestlige land. Det får stå imellom personlige oppfatninger. Mener alikavel at USA er et eksempel der mange forskjellige kulturer har klart å skape et utrolig fremgangsrikt land sammen. Sikter da til for eksempel irer, briter, italienere, øst-europeere, indere, koreanere, somaliere (en av de mest suksessfulle gruppene i USA faktisk, i motsetning til Norge) osv... Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Ja, sånn sett er jeg enig Men det har tatt mye på å komme seg dit. Lenke til kommentar
Noteknekk Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Forskjellige kulturer kan leve side om side, og likevel leve i harmoni. Singapore er et godt eksempel hvor dette fungerer veldig bra. Singapore har fire forskjellige offisielle språk; engelsk, kinesisk mandarin, malayisk og tamil. De fleste store religionene er til stede, med flertall av Buddhisme, men også Islam, Hinduisme og Kristendom er i høyeste grad til stede. Tar du en tur hvor som helst i byen ser du templer, kirker, og synagoger side om side. Folk har generelt veldig åpne sinn, og klarer å leve sammen, hver kultur med sine tradisjoner, skikker og festivaler. Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Er ikke Singapore nettopp et resultat av kulturell konflikt mellom kinesere og malayer? Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 (endret) Altså, nå synes jeg vi skal være forsiktige med å bruke ordet "meritokrati". USA styres IKKE av et meritokrati. Et samfunn kan ikke være et meritokrati om ikke staten er det. Fordi det er et styresett, ikke en levemåte. Endret 14. juni 2008 av Zaran Lenke til kommentar
Ockham Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Altså, nå synes jeg vi skal være forsiktige med å bruke ordet "meritokrati". USA styres IKKE av et meritokrati. En tom påstand uten argumenter. Lenke til kommentar
Noteknekk Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Er ikke Singapore nettopp et resultat av kulturell konflikt mellom kinesere og malayer? Singapore var under Malaysisk styre, så litt konflikter har det nok vært ja, men poenget var at Singapore i dag er et flerkulturelt land som klarer å leve sammen i harmoni, uten at det er store konflikter. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Altså, nå synes jeg vi skal være forsiktige med å bruke ordet "meritokrati". USA styres IKKE av et meritokrati. En tom påstand uten argumenter. Nei, det er ett generellt aksiom da USA rett og slett ikke er ett meritokrati, det er ett demokrati. Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 (endret) Altså, nå synes jeg vi skal være forsiktige med å bruke ordet "meritokrati". USA styres IKKE av et meritokrati. En tom påstand uten argumenter. Oh really. Bevis for meg det DU mener, er riktig. Jeg kan ikke se noen plass etter å ha lest igjennom flere statlige nettsider (I USA) at det kommer frem noe som ligner på meritokrati. Noen av måtene som staten er bygd opp på, kan LIGNE et meritokrati. Men fortsatt er det et demokrati. Hvis du ikke tror på "teh secret government" da. Da vil jeg i hvert fall, ha bevis! PS: Kan ikke brukeren Statsviter opplyse oss litt her? Endret 14. juni 2008 av Zaran Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå