ChillyWilly Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 I 2001 deltok jeg på en militærøvelse. Oppdaget var vakthold og patrulje ved et militært anlegg om natten. Vi hadde løsammo (rødfis). Under "angrep" kilet pistolen min seg. Befal kom for å undersøke og vi tak av oss hørselvernet. En patrol var kilt fast og ble fjernet. Uten forvarsel ladet bafalet våpenet og smelte av i bakken for å teste. Jeg sto en halv meter i fra og uten hørselvern. Det gjorde meget vondt og hele natten hørte jeg kun pipelyd. Den høye pipelyden gav seg etterhvert, men noe ble ødelagt i øret... den dag i dag har jeg en konstant pipelyd i venstre øret. Det er plagsom til tider. Humøret er ikke alltid på topp, sliter med å få sove, og har ofte hodepine. Jeg har aldri tatt dette opp med lege, eller vært hos øresus ekspert. Men tror det kanskje er på tide da det har forverret seg. Er det noen som vet om jeg har rett på behandling eller erstatning? Hvordan kan jeg gå frem? Lenke til kommentar
Distressor Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 I 2001 deltok jeg på en militærøvelse. Oppdaget var vakthold og patrulje ved et militært anlegg om natten. Vi hadde løsammo (rødfis). Under "angrep" kilet pistolen min seg. Befal kom for å undersøke og vi tak av oss hørselvernet. En patrol var kilt fast og ble fjernet. Uten forvarsel ladet bafalet våpenet og smelte av i bakken for å teste. Jeg sto en halv meter i fra og uten hørselvern. Det gjorde meget vondt og hele natten hørte jeg kun pipelyd. Den høye pipelyden gav seg etterhvert, men noe ble ødelagt i øret... den dag i dag har jeg en konstant pipelyd i venstre øret. Det er plagsom til tider. Humøret er ikke alltid på topp, sliter med å få sove, og har ofte hodepine. Jeg har aldri tatt dette opp med lege, eller vært hos øresus ekspert. Men tror det kanskje er på tide da det har forverret seg. Er det noen som vet om jeg har rett på behandling eller erstatning? Hvordan kan jeg gå frem? Da må du vel i såfall få en øre-nese-hals spesialist til å ta et audiogram for å fastslå hvor i frekvensområdet hørselsskaden ligger, og så sammenligne med audiogrammet du tok på sesjon for å se om hørselsskaden har oppstått under militærtjenesten, eller om du allerede hadde den. Dette er nok advokatmat. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 egentlig skulle du blitt kjørt for hørselstest etter denne hendelsen. vi hadde en hendelse i troppen vår der folk øvde med skarpt rett ved leir-området vårt, samtlige personer som var der fikk øvelsen avbrutt og sendt direkte til hørselstest. ble du sjekket eller noe etterpå? uansett, er veldig sikker på at dette er noe for advokater. og befalet som gjorde det kommer til å komme i problemer, man skal ikke gjøre slik med våpen. tenker på en ting til, du tok av hørselsvernet uten at befalet sa noe om det? hvis du tok det av uten ordre og befalet ikke helt åpenbart så dette, så er det mulig du må ta dette på din kappe... Lenke til kommentar
ChillyWilly Skrevet 10. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2008 Vi var i en liten vakt-enhet så jeg kjente befalet godt. Ville ikke ta saken videre for å ødelegge karrieren til han som jeg den gang tenkte det kanskje ville bli konsekvenser av. Men ung og dom så tenkte jeg ikke på meg selv. Jeg tok ørseltest ved sesjon, to ganger før hendelsen og hadde 100% hørsel. Ved dimming hadde jeg ikke det. Var et klart fall i venstre øret ved et frekvensområde. Det var en menig som tok testen og han sa testen kanskje ikke var nøyaktig. Jeg kan ikke huske om jeg ble bedt om å ta av meg hørsekvernet. Men befalet gjorde det. Han snakket til meg med lav stemme. Vi var jo på øvelse hvor vi som vakt hadde oppdaget fienden og måtte være stille, vi måtte snakke sammen og da var det naturlig å ta av vernet for å høre hverandre. Men jeg så ikke for meg at han skulle fyre av uten varsel. Siden han pekte pistolen i bakken var det nok bevist å fyre av, men det gikk fort slik at jeg rakk ikke å ha på vernet. Heller ikke befalet hadde på seg vernet, men han fikk ikke noe problem av det (så vidt jeg vet). Resten av øvelsen utover natten var helt latterlig. Jeg gikk jo der i tropp nesten uten å høre. Det var mørk og når man skal snike i skogen er man jo avhengig av å høre også. Det ble en del "Hææ??" "Hva sa du??" og "Hysssss!!" tilbake.. Lenke til kommentar
RIP Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Si ifra om du kommer noen vei, jeg har en rimelig lik historie. Bare det var meningen bak meg som skøyt av et skudd under "tøm våpen, kontroller" i tropp formasjon. Ganske mange vitner, da det var et helt kompani der! Ble ikke tatt noen hørselstester av oss etterpå. Prøvde å gå videre med etter jeg hadde dimmet, men kom ingen vei :\ Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 I 2001 deltok jeg på en militærøvelse. Oppdaget var vakthold og patrulje ved et militært anlegg om natten. Vi hadde løsammo (rødfis). Under "angrep" kilet pistolen min seg. Befal kom for å undersøke og vi tak av oss hørselvernet. En patrol var kilt fast og ble fjernet. Uten forvarsel ladet bafalet våpenet og smelte av i bakken for å teste. Jeg sto en halv meter i fra og uten hørselvern. Det gjorde meget vondt og hele natten hørte jeg kun pipelyd. Den høye pipelyden gav seg etterhvert, men noe ble ødelagt i øret... den dag i dag har jeg en konstant pipelyd i venstre øret. Det er plagsom til tider. Humøret er ikke alltid på topp, sliter med å få sove, og har ofte hodepine. Jeg har aldri tatt dette opp med lege, eller vært hos øresus ekspert. Men tror det kanskje er på tide da det har forverret seg. Er det noen som vet om jeg har rett på behandling eller erstatning? Hvordan kan jeg gå frem? Det er vel vanlig å gjennomgå medisinske undersøkelser, herunder hørselstest, ved dimisjon. Dersom intet ble påvist på daværende tidspunkt, og du heller ikke har rapportert det, har jeg ikke så veldig stor tro på at det kommer noen vei... Det er også særdeles lite sannsynlig at en sju år gammel hørselskade plutselig skal ha forverret seg, så jeg vil tro at det er flere faktorer som har medført at du nå lider av piping i ditt venstre øret. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 tenkte jeg bare skulle nevne det. jeg har skutt med skarpt flere ganger uten hørselsværn uten at dette har gjort noe med hørselen min. som jursit sier så regner jeg med at det er flere faktorer også. Lenke til kommentar
Alpharius Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Jeg jobber for tiden i Forsvaret og har for noen uker siden opplevd et smell fra et skarpt 7,62 skudd nærme øret. I ettertid har jeg fått en lav pipelyd på høyre øre. Nå 3 uker etterpå har jeg fremdeles pipelyden. De aller fleste som gjennomfører førstegangstjenesten opplever noen høye smell fra løs ammunisjon (har vell opplevd sikkert 20 hendelser uten at det har hatt mye å si for hørselen), uten at det som regel har noen følger. Enkelte personer har fått skutt i stykker trommehinner uten at det har ødelagt hørselen, men.. Hver eneste gang man opplever et høyt smell som gir piping har man som regel fått en liten hørselskade. Man har ødelagt ørets mulighet til å fange opp/registrere en viss frekvens eller har fått hjernen til å konstant tro at denne lyden lages/burde høres (det er det siste jeg har hørt at er tinitus/øresus i hvertfall). Som regel merker man ikke at man har mistet muligheten til å høre denne frekvensen ved mindre skaden er alvorlig. Man vil kanskje merke at man f.eks. har større vansker enn andre å skille lyder fra hverandre. (f.eks. samtale med høy musikk i bakgrunnen, men det kan være flere årsaker til dette også). Som ansatt vil jeg nå ta et audiogram, snakke med lege, få skaden registrert, bli henvist til sivil spesialist, kartlegge skaden, avvente om den forverrer seg. Problemet med Tinitus er at det på mange måter enda er en myte for legene. Men det kan forverre seg over tid har jeg hørt. Det er derfor jeg velger å få denne skaden registrert, selv om dette kan sette muligheter for å komme inn på diverse opptak som er aktuelle for meg, i fare. Problemet ditt er at du ikke har fått denne skaden registrert, og har et dårligere grunnlag for å kjempe denne kampen juridisk da du først må bevise at denne hendelsen har skjedd og at det er akkurat denne hendelsen som har forårsaket denne skaden, og ikke et smell du har hatt i ettertid. Det forekommer mange ulykker i Forsvaret hvert år, som i alle andre yrkesgrener. Det er nok også endel utspekulerte mennesker som hadde utnyttet systemet, hvis det hadde vært enkelt å få erstaning. Hvis jeg var deg ville jeg først ha jobbet med å bli henvist til spesialist for å konkretisere/kartlegge skaden. Deretter ville jeg ha kontaktet forsvarets jurister som bla driver med erstatning o.l. Jeg kan dessverre ikke gi deg noen konkrete navn, da jeg ikke husker hvor jeg fant disse under en tidligere sak til en bekjent. Deretter ville jeg ha rådført meg med lege og evt sivil advokat. Det jeg har hørt er at man får erstatning i forhold til hvor redusert man er i prosent i forhold til å arbeide. Husker ikke det juridiske begrepet. Jeg ser for meg at det er vanskelig å kartlegge hvor alvorlig tinitus er i forhold til et normalt yrke. Jeg antar at det går å få erstaning for tapt livskvalitet også, men antar at det er en hardere kamp. Det er ikke slik i Norge at man kan saksøke for millioner for enhver hendelse/skade. Du har en jobb foran deg hvis du vil kjempe for å få erstaning. Uansett så kan det være greit for din egen del å få avkreftet/bekreftet tinitus og utforske muligheten for erstatning. For å oppsummerer, så JA, det kan være at din hendelse i Forsvaret er skyld i pipingen, men det kan også være en hel bråte av andre ting. En rødfis fra en pistol har ikke et veldig høyt smell i forhold til mye annet. JA denne skaden kan ha blitt værre i ettertid, ihvertfall tilsynelatende uten forklaring, Til opplysning har jeg ingen medisinsk utdannelse utover Forsvarets sanitetsnivå 3++, men jeg har en onkel som er øre, nese og hals spesialist ,en far som er lege, en bror som snart er lege, samt en bror som har fått en alvorlig yrkesskade i Forsvaret uten å ha registrert skaden eller krevd erstatning. Jeg er fremdeles i første stadie rundt å kartlegge min egen skade og skriver dermed dette svaret på bakgrunn av fase 1 i min "research". Jeg har derfor ikke så peiling enda som det kanskje skulle høres ut/ gir utrykk for. Ta dermed dette svaret som "kvalifisert gjetting". Skal prøve å sjekke denne tråden opp senere, selv om jeg kun aktiverte denne kontoen for å svare på ditt spørsmålet. Lenke til kommentar
Alpharius Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Hmm, så ikke at tråden var såpass gammel, uansett skader vell ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå