Gå til innhold

Avduker Leopards etterfølger

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Videre skal Safari skal få en overhaling på javascriptrenderingen – noe som skal gi en ytelsesforbedring på opp til 50 prosent.

Er den så dårlig per dags dato hos safari? Eller maler de bildet og samenligner worst case?

Er ikke spesielt dårlig til vanlig, nei, men er veldig tydelig at respons, hastighet og ytelse ligger høyt på prioriteringslista hos Steve & Co om dagen.

Er forresten veldig glad i prioriteringene til Apple denne gangen. Leopard ga meg noen veldig nyttige funksjoner jeg bruker til daglig men ser ikke helt behovet for en lineup med mange nye funksjoner allerede nå. Sier aldri nei takk til bedre ytelse. ;)

Lenke til kommentar
Det hører med historien at Vista har remote desktop, mens Apple vil ha 2490 for programmet. Boot camp og Paralells er vel også programmer man må kjøpe i Osx mens man får gratis i Vista.

Remote desktop er innebygd i Leopard, Bootcamp har vært gratis helt siden betaen. Følger det med virtualisering i Vista?

Finnes uansett gratis-alternativer til paralells. VirtualBox er en av dem.

Lenke til kommentar
Snakker om at Windows er dyrt, men om Apple kommer med disse "mindre" oppdateringene sine såpass ofte, og du må ut med tusenlappen for de hver gang, så er jo ikke OSX noe billigere enn Windows?

Tja, for å sammenligne ureduserte versjoner de siste 5 årene:

Windows: XP + Vista = 2500 + 4000 = 6500 kr

OSX: 10.2 + 10.3 + 10.4 + 10.5 = 4*1000 kr = 4000 kr

Ingen av de skal ha på seg at de er billige.

Finnes uansett gratis-alternativer til paralells.

Apropos det så finnes det uansett gratis-alternativer til hele OSX også.

Lenke til kommentar
Finnes uansett gratis-alternativer til paralells.

Apropos det så finnes det uansett gratis-alternativer til hele OSX også.

Såklart finnes det gratisalternativer. Hadde det ikke vært for en del programvare som er mac/window-only, hadde jeg mest sansynlig brukt Linux til dagligdagse ting nå. (Windows bootes bare for å spille AoC atm)

Har dog litt bedre samvittighet med å bruke OS X i forhold til Windows, da en god del av det underliggende i OS X er open source. (Darwin og Webkit feks.)

Kommer nok til å fortsette som Mac bruker i framtida, da jeg mener Apples bærbare (MBPs) er overlegene det meste annet, bortsett fra ThinkPads, som uansett er like dyre. Når jeg kjøper Mac, er det for både programvare og hardware.

Lenke til kommentar
Ikke innbygd, men MS virtuel pc er gratis.

Mener du at remote desktop følger med Leopard??????

Tror Apple Remote Desktop Client kommer med alle nye macs, sjekk ut

System Preferences -> Sharing -> Screen Sharing

Du kan koble deg til med en vnc-klient, eller Apple sin remote desktop "administrator"-løsning (som koster penger men er ganske fiffig :) )

Endret av ibrotha
Lenke til kommentar
Etter Microsoft sin Vista-blunder med et ufattelig ustabilt og trøblete operativsystem er det nok mange som vil nikke og smile når de hører ord som stabilitet og perfeksjonering ;)

Hatt ETT crash på 6 mnd med Vista jeg. Rart Apple må jobbe med 'stabilitet og perfeksjonering', ifølge Mac fanboysn skulle men jo tro at OSX aldri gjør noe feil...

Såklart er det feil i OS X også. Jeg har ikke hatt noen komplette crash i OS X som ikke har vært hardware-relatert så lenge jeg kan huske. Problemet er at enkelte programmer kan henge seg noen ganger. Merka ikke noe spesiellt til det i Tiger, men har vært litt plagsomt i Leopard.

Alt i alt har jeg hatt mye mindre problemer med OS X enn jeg noen gang har hatt med Windows. (Har brukt begge side om side i en del år, da de fleste spilleutviklerene dessverre er langt nede i lomma til MS)

Nå går jo ikke windows i sleep når du viser en power point presentasjon heller. Og når man vekker den opp igjen så kjører alt feil oppløsning(400x1280, ja riktig, helt sykt). Det er min erfaring med leopard:P It just works :laugh:

Legger til: og du mener at spillutviklere skal lage spill til gma 950 brikker? Er du heldig kan du spille Fifa 99 på full oppløsning med en slik brikke og ram snylteløsning.

Endret av O:M:A
Lenke til kommentar

Skal sies at familielisensen i OSX fort gjør at det lønner seg. Veldig grei lisensieringsavtale. Fjernstyring og Boot Camp er gratis, jeg tror du tenker på Back to my Mac eller noe. Mulig den koster penger, tror det er noe ala GoToMyPC - som bruker en tredjepart så du slipper nettverks konfigureringen.

Lenke til kommentar

Betre ytelse og stabilitet blir satt pris på. No har ting ein tendens til å henge seg opp oftare enn eg sett pris på (basert på 10.4.11). Om det dukker opp enkelte nye, og nyttige, ting får heller bli ein bonus. Norsk stavekontroll hadde i alle fall vore kjekt.

Lenke til kommentar
Nå går jo ikke windows i sleep når du viser en power point presentasjon heller. Og når man vekker den opp igjen så kjører alt feil oppløsning(400x1280, ja riktig, helt sykt). Det er min erfaring med leopard:P It just works :laugh:

Legger til: og du mener at spillutviklere skal lage spill til gma 950 brikker? Er du heldig kan du spille Fifa 99 på full oppløsning med en slik brikke og ram snylteløsning.

Har ikke hatt problemer med at maskina går i sleep når jeg bruker Keynote, har brukt det ganske mye i skolesammenheng også.

Hvor har du det fra at alle Macer har Gma 950-brikker? Mac Pro-maskina mi fra 2006 har et Ati x1900xt, og kommer snart til å få et 8800gt, mens MacBook Proen min har et 6600gt. Jeg spiller fint Age of Conan (i windows så klart) på begge maskinene, til tross for at MBPen bare har 128mb ram på skjermkortet.

Mac Mini og MacBook er vel de eneste maskinene med skjermkort ala Intel Gma 950.

Lenke til kommentar

Har ikke hatt problemer med at maskina går i sleep når jeg bruker Keynote, har brukt det ganske mye i skolesammenheng også.

Hvor har du det fra at alle Macer har Gma 950-brikker? Mac Pro-maskina mi fra 2006 har et Ati x1900xt, og kommer snart til å få et 8800gt, mens MacBook Proen min har et 6600gt. Jeg spiller fint Age of Conan (i windows så klart) på begge maskinene, til tross for at MBPen bare har 128mb ram på skjermkortet.

Mac Mini og MacBook er vel de eneste maskinene med skjermkort ala Intel Gma 950.

Ja jeg vet at ikke alle macer har gma 950, tror ikke de nyeste macbookene har det heller. Men imac toppmodellen selges vel med 2600 xt elns. Sikkert til over 12000 kr. Og "It just works" passer ikke sammen med system requirements(mener jeg).

Jeg har brukt veldig lite mac(hvertfall av nyere dato enn 2003, men det skal jeg ikke bruke imot mac), men en fordragsholder sleit lenge med at oppløsningnen som ble sendt til projector var forvrengt etter at maskinen gikk i sleep under en powerpoint presentasjon(helt utrolig, sleep i fullskjermmodus). Han fikk ikke det til å funke før han satt den i sleep igjen og vekket den igjen.

Lenke til kommentar
Jeg har brukt veldig lite mac(hvertfall av nyere dato enn 2003, men det skal jeg ikke bruke imot mac), men en fordragsholder sleit lenge med at oppløsningnen som ble sendt til projector var forvrengt etter at maskinen gikk i sleep under en powerpoint presentasjon(helt utrolig, sleep i fullskjermmodus). Han fikk ikke det til å funke før han satt den i sleep igjen og vekket den igjen.

Høres ut som en merkelig bug. Brukte han MS PowerPoint eller Keynote? Har alldri merka noe liknende i Keynote i allefall.

Lenke til kommentar

Jeg bruker hovedsaklig OSX 10.5 og WinXP. Av disse to må jeg være rederlig nok til å si at WinXP er det jeg opplever som mest stabilt. Det er her jeg kjører de tyngste oppgavene, allikevel kan jeg ikke huske sist hele maskinen låste seg. OSX er rett og slett mindre stabilt for min del, og hvis man tar i betraktning at OSX kun skal fungere på noen få maskinvarekonfigurasjoner, mens WinXP skal fungere på en nesten uendelig mengde kombinasjoner av forskjellig maskinvare, så går det rett go slett i XPs favør ganske kraftig.

jeg er absolutt ingen MS fan, jeg har Vista opp i halsen, og jeg bare venter på den dagen "mine" applikasjoner kommer for linux. men rederlighet er viktig, WinXP er rett og slett ordentlig stabilt og bra i dag.

Lenke til kommentar
Vil ikke akkurat si at Windows Xp --> Vista var så veldig stor oppdatering heller da ;)

Mye av de viktige grunnsystemene ble omskrevet i Vista. Dette er ganske viktige og fundamentale forandringer. Er nok like stor, om ikke større forskjell mellom XP og Vista enn mellom første og siste versjon av OS X.

Vista kan faktisk sammenlignes med tidligrere versjoner av OSX, lider av mange av de samme problemene. (Først OS X var tregt, og buggy... men hadde viktig teknologi som la grunnlag for det som skulle komme.)

Værre er det med Windows 2000 --> XP. I første omgang(før alle service pakkene) så var det jo nesten bare Windows 2000 med telletubie-land skin.

Lenke til kommentar
Joda er klar over det, hence the smily. Hinta mer til det faktum at mange foretrekker xp over vista.

Eller bare det har blitt populær kultur her på forumet(og sikkert andre steder) om at det er kult og at man er smartere/mer erfaren om man "hater" vista. Akkurat slik som mange her på forumet mener Intel konsekvent er best(hvertfall det jeg har fått intrykk av på "diskuter artikler").

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...