Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Lyspærer i kjellerleilighet, skifte til LED 230V - 12V?

Anbefalte innlegg

Hei!

Mulig dette er kunnskap som de aller fleste vokser opp med, men dette er noe jeg aldri har fått med meg. Hvordan vet man egentlig når man skal ha 12V og når man skal ha 230V-lyspærer? Jeg har sett på en del nettbutikker og vurderer å kjøpe inn noen LED-lys, men de fleste fører både 230V og 12V, men opplyser ikke om hvilke som kan brukes hvor..! Jeg antar at det er fordi det er umulig å si med sikkerhet? Fordi noen har 12V i hjemmet sitt og noen har 230V..

Hvordan kan jeg finne ut hva jeg har i leiligheten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har 230V i de fleste ledninger som går rundt i leiligheten din, det har alle i norge.

Det du/mange gjerne ahr når det gjelder spotter er en transformator.

En tranformator transformerer spenningen fra 230V til feks 12V. Dette er det godt mulig du har til spottene dine.

Hvis du ikke vet hva du har ville jeg anbefale deg å ta ut en av lyspærene du har nå og lese hva som står på den. Da slipper du å kjøpe feil.

EDIT: Hvis det er slik at du ikke har lampene, men skal sette inn selv må du rett og slett få butikkpersonalet til å hjelpe deg til å velge ut hva du kan bruke sammen. Det skal dog sies at det skal ikek blir fryktelig avansert før du MÅ ha en eletriker til å gjøre jobben for deg.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar
Du har 230V i de fleste ledninger som går rundt i leiligheten din, det har alle i norge.

Det du/mange gjerne ahr når det gjelder spotter er en transformator.

En tranformator transformerer spenningen fra 230V til feks 12V. Dette er det godt mulig du har til spottene dine.

Hvis du ikke vet hva du har ville jeg anbefale deg å ta ut en av lyspærene du har nå og lese hva som står på den. Da slipper du å kjøpe feil.

EDIT: Hvis det er slik at du ikke har lampene, men skal sette inn selv må du rett og slett få butikkpersonalet til å hjelpe deg til å velge ut hva du kan bruke sammen. Det skal dog sies at det skal ikek blir fryktelig avansert før du MÅ ha en eletriker til å gjøre jobben for deg.

Takk for et fyldig og godt svar. Da vet jeg ihvertfall at jeg må kjøpe inn 230V-pærer.

Det som er planen min er ikke verre enn at jeg fjerner glødepærene og normale sparepærer og bytter disse ut med tilsvarende led-pærer. Så jeg skulle da gjerne funnet frem til webshop'er og tips til hvilke pærer som er gode alternativer..? :)

Lenke til kommentar

Husk at hvis det er 12v spotter, så er det ikke sikkert du kan skifte de til led uten videre.. De fleste trafoer som blir brukt i dag må ha en minimumslast på 20-35w.. og ei ledpære er ofte bare 1-5w..

Derfor er det mulig du må skifte trafo også..

:roll:

Lenke til kommentar

Vær også klar over at LED-pærene ikke gir samme lys som en vanlig glødepære.

Riktignok bruker de mindre strøm og varer lengre, men du må vurdere om det veier opp for en anderledes (og i mine øyne dårligere) lyskvalitet.

Uansett hvordan man snur og vender på det er LED-lys veldig hvitt, nesten på grensen til blått. Dette blir sikkert bedre "dag for dag" etter hvert som utviklingen går, men jeg har ennå ikke sett en LED-pære som gir et behagelig lys.

Mitt tips er å sjekke LED-lyset i en lampebutikk før du går til innkjøp av (altfor) dyre pærer :) .

Etter min mening kan LED-pærer være helt OK i en arbeidslampe eller i boden, men jeg ville aldri hatt det i stålampa i stua..

Lenke til kommentar
Vær også klar over at LED-pærene ikke gir samme lys som en vanlig glødepære.

Riktignok bruker de mindre strøm og varer lengre, men du må vurdere om det veier opp for en anderledes (og i mine øyne dårligere) lyskvalitet.

Uansett hvordan man snur og vender på det er LED-lys veldig hvitt, nesten på grensen til blått. Dette blir sikkert bedre "dag for dag" etter hvert som utviklingen går, men jeg har ennå ikke sett en LED-pære som gir et behagelig lys.

Mitt tips er å sjekke LED-lyset i en lampebutikk før du går til innkjøp av (altfor) dyre pærer :) .

Etter min mening kan LED-pærer være helt OK i en arbeidslampe eller i boden, men jeg ville aldri hatt det i stålampa i stua..

Veldig hvitt?? Hvorfor tror du ledpærer selges med forskjellige farger? Jeg kjøper bare de som er varmhvite! og de har nesten samme farger som normal lyspære! Men norske butikker er ikke kommet så langt på dette feltet. Derfor handler jeg nesten alt fra utlandet. Kjøpte møbelspotter i sett med dimmer og trafo fra danmark. De beholder fin farge ved dimming, og de kan dimmes ned til ca 10%. Disse bruker jeg over kjøkkenbenken istedenfor lysrør.

De koster litt ja.. Men når du tar hensyn til levetid (ofte 50000t og oppover) og strømforbruk, så blir det mye billigere..

De er også begynt å selge "lysrør" med led i, som du kan erstatte vanlige lysrør med.. Men da må du koble vekk tenner, reaktor og kondensator i lampa (ikke vanskelig)..

:roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...