pezo89 Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Hei, bare lurte på hvordan jeg kan finne ut hva slags hovedkort jeg har i PC-en min, har planer om å oppgradere skjermkort, men så vidt jeg vet er jeg jo nødt til å vite om hovedkorttet mitt støtter dette, Har en Acer Aspire 380E 3800+ Amd dual core prosessor, Har vært i kontakt med Acer, men de kunne ikke utgi denne informasjonen av en merkelig grunn Hei Andreas, Takk for at du tok kontakt med Acer Support. Det kan jeg dessverre ikke da hovedkortet er produsert for Acer. så nå sitter jeg her da, og får ikke gjort en drit ang det å oppgradere skjermkort, har prøvd å kjøre Everst Home, og Dxdiag, men begge oppgir bare blankt. i need some help ppl, plz save my day! Lenke til kommentar
War Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 (endret) Ta et bilde av porten. Endret 10. juni 2008 av War Lenke til kommentar
007CD Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Er vanskelig med disse ferdigbyggde maskinene selv om du vet hva HK'et heter. Og beste måten å finne ut av det er å åpne kassen og se etter. Anbefaler deg helst å åpne og titte etter spor og se om du har PCI-e eller ei til å begynne med. Everest kan i allefall prøve å gi deg HK informasjon, CPU-Z også. Lenke til kommentar
pezo89 Skrevet 10. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2008 Ta et bilde av porten. er på jobb atm, men kan jo gjøre det når jeg kommer meg hjemover, slenger det opp i løpet av et par timer Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 CPU-Z pleier å komme opp med ett eller annet nyttig. Hvis det ikke står navnet på hovedkortet, så står det ihvertfall hvilket brikkesett du har, og som oftest hvilken grafikkport det er. I tillegg pleier det å være trykket ett eller annet navn hovedkortet. Lenke til kommentar
pezo89 Skrevet 10. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2008 bildene, håper dette hjelper =) på forhånd, takk! =) Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 AGP grafikk-kort iallefall.. det står jo på det øverste bilde over det røde feltet.. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Er et GeForce 7500LE kort som en ser av det nederste bildet. et vil si at den har følgende specs: The GeForce 7500 LE is an OEM card and is like the 7300 GS based on the G72 core. It has either 128 MB or 256 MB of dedicated video memory, however it also supports TurboCache, giving it up to 512 MB of video memory. It has DDR2 type memory and uses 64-bit memory interface. The card also has 550 MHz core clock speed and 263 MHz memory clock speed (526 MHz effective)[5]. Its performance is similar to that of the 7300 GT, however it is outperformed by a lot of 7300 GTs due to its lower clock rates. Performance Specs: * Graphics Bus: PCI Express * Memory Interface: 64-bit * Memory Bandwidth: 8.4 GB/s * Fill Rate: 2.2 billion pixel/s * Memory Type: DDR-II with TC Så du har iallefall et skjermkort-utgang på pc'en din som støtter PCI-ekspress. "PCIEX16" står det jo også så du kan nok lete da etter hvilket som helst PCI-Ekspress skjermkort. Om det støtter PCI-Express II vet jeg ikke, det kommer forsatt litt an på hovedkortet som sagt. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 (endret) Det står faktisk PCIEx16 på hovedkortet til høyre for den høyre kondensatoren inntil sporet på det øverste bildet. I tillegg ser vi på selve sokkelen at det er et PCIe-sport. "Tappen" (den lille biten som står aleine) er mye bredere på AGP enn den på bildet. Jævlig merkelig at det er klistrelapp med AGP CARD da. Endret 10. juni 2008 av endrebjo Lenke til kommentar
007CD Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Jepp, det der er PCI-e kort, har lest litt rundt om 7500LE og fant riktignok at det ble levert til AGP også: http://www.2sunship.com/im/articles/pc/piece/1072077674.jpg Men PCI-E versjonen er den ENESTE med TurboCache (Søppel egentlig) og ifølge klistremerket har du det. Tydeligvis noe standard rot du finner med ferdigbyggede PC-er. Spor messig ligner det også mest på PCI Express, antar det er PCI-e 1.1 siden maskinen er litt av eldre årgang. Neste problem kan være mister strømforsyning som må kunne "fore" dagens kort med den juicen de vil ha for å fungere. Lenke til kommentar
War Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Strømforskyningen din er nok satt til det som er i nå og ikke påkostet en krone mer en nødvendig. Nye skjermkort har også 2x pci-e6 pin kontakter eller 1stk 6 pin og 1 stk 8 pin. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 bildene, håper dette hjelper =) på forhånd, takk! =) Kan jeg også få spørre hvorfor du har "tusjet" over en del saker på hovedkortet og skjermkortet? Er ingenting på det som kan identifisere deg om det er det du er redd for, men den kan gjøre det enklere å finne igjen typen når man ser serienummeret... Noe å tenke på til neste gang? Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 bildene, håper dette hjelper =) på forhånd, takk! =) Kan jeg også få spørre hvorfor du har "tusjet" over en del saker på hovedkortet og skjermkortet? Er ingenting på det som kan identifisere deg om det er det du er redd for, men den kan gjøre det enklere å finne igjen typen når man ser serienummeret... Noe å tenke på til neste gang? Hehe, ja noen er litt mer paranoid enn andre. Lenke til kommentar
pezo89 Skrevet 10. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2008 Hehe, ja noen er litt mer paranoid enn andre. noen har litt for lite peil på pc'e huske på dette neste gang, har jo orginal bildene, (uten tusj ) om det ville gjort det noe bedre, Nye skjermkort har også 2x pci-e6 pin kontakter eller 1stk 6 pin og 1 stk 8 pin. -er 2 sockets brune bak, husker ikke helt åssen de så ut, men de var lyse brune i allefall, helt identiske. men sånn alt i alt, utifra det dere har sett, er det noe håp?. eller burde jeg bare skrape sammen litt cash å kjøpe meg en ny pc? er jo litt kjipt å brenne av 5-7`000 kr på en ny pc også, og er "ganske" sikker på at prossesoren er grei nok da "Amd Athlon 64 x2 3800+) og 2gb DDR II ram, og sry for spm'ene, har seriøst ikke noe peil på pc komponenter Takk for engansjemanget hittil =) Lenke til kommentar
007CD Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Det aller beste er jo å bytte ut alt Hovedkort, strømforsyning, CPU, GPU etc. Men dette er jo den dyreste veien ut av problemet men er nesten alltid det ideelle å gjøre. Men du har en vegg nr 2 siden dette er en ferdigbygd PC, det vil da si din strømforsyning i toppen av kassa di, den med alle kablene ifra. Antar denne leverer for lite watt siden disse er OFTE i grenseland for hva som trengs og mangler en del plugger, dette er for å spare rundt 50 kr per PC de bygger. Med andre ord, er den mest sannsynlig skrot, men se hva det står av Watt, står det ingenting på den uansett hvor du snur og vender på den så skrot den og skaff kvalitet istedet, sikrer systemstabilitet og at alt funker og for stor er bedre enn for liten. Er den under 400 Watt så bytt den ut, 400 watt blir vell akkurat i grenseland antar jeg over hva som går og hva som ikke går, mer er å foretrekke. Ellers mangler den vell også noen kabler som du absolutt vil ha slik som denne: Dette er kallt en PCI-e 6 pinners strømkabel. Også har du den nye 8 pin: Disse vil du absolutt ha tilgjengelig på din strømforsyning. Ellers skal resten holde selv om CPU'en ikke er den skarpeste for tiden men det kan hjelpe litt med en bedre GPU enn LE kortet ditt. Lenke til kommentar
pezo89 Skrevet 10. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2008 ahh ok, men feks om jeg skulle ha kjøpt deler til en pc,e (si Spill PC-en. på anbefalinger), er det noen komponenter jeg kunne ha tatt ifra nåværende pc'e. eller noe jeg kunne ha kjøpt dårligere av får å få ned prisen? (grunnet lack of founds atm ) så vil jeg helst ikke brenne av mer enn rundt 4-5k Lenke til kommentar
pezo89 Skrevet 12. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2008 eller er det noen som har en grei setup ang en gaming pc, pref under 8k, (holder på md lappen atm, drar pengene rett ut! ) Lenke til kommentar
007CD Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Dele messig har jeg her ett kraft oppsett du kan bruke som base for å bygge på. Det som mangler her er diverse annet snacks om du ønsker det sånn som kabinett, tastatur, mus osv. http://prisguide.prisguide.no/vis_handlevo...waggon_id=75195 Har valgt et 9800GTX, ikke et skjermkort jeg ville ha kjøpt personlig til meg selv men siden de fleste vil ha Nvidia i disse dager og de yter ganske bra så har jeg lagt det inn. Om du er på sparefronten er 3870 ett kort å vurdere, tregere ytelse men fortsatt bra. Har også overdimensjonert strømforsyningen litt for fremtidig bygging om så den kan "resirkuleres" Lenke til kommentar
pezo89 Skrevet 13. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2008 kabinett koster vell et rundt tusen kr, men åssen er det med ledninger osv?, følger dette med eller må jeg eventuelt cashe ut for det ved siden av? mus,skjerm,keyboard har jeg, så det trenger jeg ikke. og åssen er det med hovedkortet, er det akseptabelt ved oppgradering av skjermkort ved en senere anledning?. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå