Con Skrevet 10. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 10. juni 2008 (endret) Hei, prøver på enda en gang jeg Ett bilde jeg har vist dere tidligere. Har gjort det skarpere, litt mer kontrast, og BW. Målet var å få den litt "gamle" stemningen på det. Og å prøve å fange den samme stemningen de hadde der når min mormor fortsatt var i form til å gå helt opp der. (er ca 900m over havet det her) Vi har ganske mange gamle svart/hvitt bilder derfra fra gammelt av. (hytten ble bygget i 1890) Så tenkte jeg skulle se igjennom de en dag, og prøve å gjennskape noen av de, siden mesteparten av de er ganske falmet og stygge. Har forresten lyst til å få tatt det samme bildet der oppe en gang det er litt skyer på himmelen. Tror selv at det hadde gitt en bra effekt i alle fall... Så, slakt! Er dette "riktig" måte? Er dette noe jeg kan ramme inn og gi min gamle mormor? F/9 1/250 ISO 100 Slenger med ett av Holdhus Kyrkje i samme posten og. (det var så populært med kirker her nå) Denne kirken har stått på samme plassen siden ca 1350 i følge skiltet der. Her kan man lese litt om den, for de som måtte ønske det. Prøvde å få til litt retro stil på den og. Så dere får se hva dere synest F/3.5 1/500 ISO 400 Endret 10. juni 2008 av Con Lenke til kommentar
presjes Skrevet 10. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 10. juni 2008 Jeg liker godt første bilde ditt, og det tror jeg så absolutt din mormo også vil like, men et forslag kan være å legge til litt støy og lignende kanskje, så det virkelig får den gammeldagse følelsen. Antar redigeringen av kirkebilde er gjort med mening og det skaper et litt blasst bilde i min mening. Fungerer kanskje bedre på selve kirkegården for min del. Ser idéen bak det, klarer bare ikke sette ord på det. Lenke til kommentar
Fotofashion Skrevet 10. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 10. juni 2008 angående 2 bildet.. Ut fra fremstillingen din her, så ser det ut som du vil ha en gammel film effekt (bilde).. Prøv å adde støy i bildet.. mulig dette vil gjøre følelsen mer komplett. Lenke til kommentar
Con Skrevet 10. juni 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 10. juni 2008 angående 2 bildet.. Ut fra fremstillingen din her, så ser det ut som du vil ha en gammel film effekt (bilde).. Prøv å adde støy i bildet.. mulig dette vil gjøre følelsen mer komplett. Stemmer det med film effekt ja. Alle gamle bilder som henger inne på familiegården er i slike farger. Prøvde meg med litt støy og ett filter nå. Ble det mer riktig/gammelt? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 10. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 10. juni 2008 (endret) Etter å ha sett dem flere ganger er jeg kommet frem til at jeg liker dem. De er retro så det holder, og det med farger betyr vel fravær av farger. Er det noe grønt der, eller ikke? Kan det være falmede håndkolorerte bilder du forsøker å etterligne? Det kan se slik ut, for litt snodig er det. Jeg liker slike kirkemotiver som ikke er helt klare, men har en klar komposisjon. Den siste versjonen er pen, og minner meg om gamle postkort. Derfor finner jeg rammen upassende. Knall hvitt og beksort mot de blasse tonene fungerer veldig dårlig. Det bør ikke være en ramme i det hele tatt, for bildet rammer inne seg selv. Kanskje en tynn sort en, slik som den innerste streken. Den er forresten dårlig utført. Bredere på sidene enn opp og nede. Får du ikke til å lage skikkelige rammer bør du heller la vær. Og i alle fall ikke la dem ødelegge et såpass interessant bilde. Ps: No hosting. Imageshack er ikke godtatt på Akam. Les retningslinjene. Det er ofte en plage for de som bruker mye tid på å skrive kommentarer. Endret 10. juni 2008 av PMnormal Lenke til kommentar
Con Skrevet 10. juni 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 10. juni 2008 (endret) Tusen takk for god tilbakemelding PM: Dine svar lærer meg faktisk noe. Og det setter jeg stor pris på! Har bare hatt speilrefleks i 2 uker enda, så har mye å lære. Er nok slike håndkolorerte jeg prøver å etterligne ja Fikk jeg det til? Her er ett uten ramme. (og lagret på rett plass) Endret 10. juni 2008 av Con Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 10. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 10. juni 2008 De eldes jo forskjellig, så det er vanskelig å si. Jeg synes du har klart det. Det var deilig å se det uten den klamme rammen. Lenke til kommentar
Con Skrevet 10. juni 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 10. juni 2008 Takk takk Dette er på vei ut av skriveren as we speak. Faktisk så fornøyd selv at jeg må ha det på veggen Er forresten en stor tilhenger av den "eldre" måten å fotografere på. Og driver å samler opp gamle bilder fra rundt om i familien. Denne kirken ble forresten mine tipp oldeforeldre gift i. Ett av de siste årene den var i vanlig bruk tror jeg. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 10. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 10. juni 2008 Jeg liker godt første bilde ditt, og det tror jeg så absolutt din mormo også vil like, men et forslag kan være å legge til litt støy og lignende kanskje, så det virkelig får den gammeldagse følelsen. ISO100-film gir ikke fra seg merkbart mye korn. Det første bildet syns jeg er ypperlig. Nydelig leking med sterke kontraster som får frem linjer og former i bildet på en fremragende måte. Bilde to er et meget godt utgangspunkt. Men jeg ville nok ha hatt litt mer kontraster her, dog ikke alt for meget. Komposisjon liker jeg i begge tilfeller. Lenke til kommentar
andersj Skrevet 11. juni 2008 Rapporter Del Skrevet 11. juni 2008 Disse var virkelig flotte! Komposisjonen er virkelig god, spesielt på kirken. På båtbildet irritere jeg meg litt over buskene og gresset som virker unødig deltaljrikt, som du har skarpet dem litt for mye. Det drar hele tiden blikket mitt nedover, men det kan hende det bare er meg. Det andre bildet er helt nydelig, selv om det i en ideel verden skulle vært en skigard eller noe. Nettinggjerdet ødelegger liksom litt av retroen. Men igjen, det er mulig det bare er meg som henger i slike detaljer, og det er jo uansett ikke noe du får gjort noe med. Komposisjonen er fabelaktig. På generelt grunlag liker jeg ikke retro. Uansett om det er nye hus som skal se ut som gamle, nye snikler, eller nye bilder. Men der er vi jo forskjellige. Og dette har du kommet godt unna med, og fra mitt ståsted er håndverket godt. Tror din mormor blir glad :-) Lenke til kommentar
Con Skrevet 12. juni 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. juni 2008 Tusen takk for god kritikk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå