Philo Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 (endret) Var i butikken å blåste bort litt penger på en Sigma 30mm f/1.4 på vei hjem fra jobb i dag, samt tilhørende UV-filter. Så når klokka passerte 23:00 var det på tide å ut i den overskyete kvelden å sette objektivet på prøve. (Eller meg selv for den del) Må selv si meg særdeles impregnert over objektivet, og ser frem til jeg lærer bruke det (og kameraet) fullt ut. Soo.. noen testbilder fra første tur med lyssterk fastoptikk, etter å ha hatt dSLR i drøye 14 dager... Er ikke i utgangspunktet BK, mer testbilder, men kommentarer er selvsagt velkommen allikevel. Var mer tenkt som noen eksempler på hva en komplett nybegynner kan få til med denne perlen på første tur ut, for de som måtte sitte å gruble på valg av fastoptikk =) Alle bilder er tatt uten blits, kun lyset i omgivelsene, håndholdt. The Batmobile f/1.4, 1/60, ISO200, Manuell Retired f/1.4, 1/60, ISO800, Manuell Og, siden PM er fastoptikk-generalen her inne ser det ut til... Discarded f/1.4, 1/60, ISO800, Manuell Endret 9. juni 2008 av Philo Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Jeg ville jobbet med kurveverktøyet på det siste bildet, for å få frem mer av tønnen. Det blir litt mørkt, men kanskje en lett pushing av fill light ville hjulpet litt. Lenke til kommentar
Philo Skrevet 9. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2008 Godt tips, skal ta det med meg videre. Disse bildene er totalt ubehandlet, bare croppet litt på #2 og #3 og nedskalert dem til en mer forumvennlig størrelse, for å vise råresultatet fra objektivet. Tok forøvrig også et sammenligningsbilde av samme tønne under samme lysforhold med Tamron'en med kamerainnstillingene pumpet opp til den faktisk be nogenlunde synlig. f/4.0, 1/15, ISO1600, Manuell Har falt pladask for Sigmaen nå, og har en mistanke om at den blir stående fast på kameraet. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Det blir den helt sikkert. Min 28 er jo nesten sveiset fast til fatningen. Når du først har skjønt hvor mye en fast normal kan brukes til så forlater det sjelden kamerahuset. Det er det flere her som har erfart. Lenke til kommentar
EiSvIn Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Jeg kjøpte samme objektiv av sn0dig her for noen dager siden, og selv om jeg ikke har fått testet det så mye ut ennå må jeg bare si at det virkelig har blitt en favoritt. Det blir nok ikke tatt av huset med det første hos meg heller. Skal se om jeg kan få hostet opp noen testbilder etter hvert jeg også. Lenke til kommentar
sverrelerre Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 gratulerer med nye objektiv begge to! Jeg liker det første bildet best, det av bilen. Jeg husker veldig godt oktoberfesten her på akam i fjor høst, da brukte jeg kun 30mm en hel måned. Jeg lærte masse av det, først og fremst komposisjon og det å visualisere bildet. Zoom er også gøy, men jeg liker egentlig best 30mm'ern min:-) Lenke til kommentar
victoryseieren Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Må si meg overrasket over resultatet, tror jammen meg jeg skal kjøpe meg et slikt objektiv..... Dette var det jeg rakk å skrive før jeg sjekket opp prisene på slike objektiver ^_^ Lenke til kommentar
t_k Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Jeg likte disse bildene. Prisen var jo veldig bra også da. ...Hmm. Tenke tenke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå