Gå til innhold

"Ungt og giftig blikk" - p!xarus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan vel si at jeg prøvde å fange blikket, på dette bildet her.. :p

Vet ikke om det kanskje kunne gjort seg med vignetering nede i venstre billedkant, eller er bildet "fyllt" nok som det er?

Vil gjerne høre flere meninger om den saken. :hm:

Endret av pixarus
Lenke til kommentar

For meg fungerer det ikke. Vi har hatt noen av de litt klisjemessige halve ansiktene i det siste, men de har alle fungert ganske bra. Dette får ikke engang jeg helt taket på. Det er enten for lite eller for mye i bunn. Høyre side er nesten inne i bildet. Enten eller, mener jeg. Toppen av bildet er grei, men plasseringen i bildeflaten er merkelig. Et portrett skal forøvrig sjelden være midtstilt, men det fungerer ofte. Her er det for lite avvik fra midtstilt, og der ligger også problemet med høyre side.

Det virker som om alt er feil i mine øyne, men det er ikke slik. Egentlig er det bare en stor feil, og det er posisjonen i bildet. Hadde dette bildet vært midtstilt, så hadde de andre feilene ikke vært et problem. De hadde vært flotte effekter.

Forslag til redning:

Et annet alternativ ville vært å fjerne mer av ansiktet, og gjerne beholdt en del av luften til venstre for hodet. Der ligger løsningen din. Kutt mye mer av ansiktet. Det er en hårfin balanse du begir deg ut på. Har du noe mer å gå på til venstre, så hent det frem igjen. Hvis ikke kan du klippe inn litt make bakgrunn/kopiere slik en plastisk kirurg kopierer skinn på en brannskadet pasient. Men det viktigste er å bli kvitt mer. Kanskje du skal beholde halve venstre øye, eller halvert nesen.

Hensikten med min kommentar er å viser hvordan det kan gå galt hvis man ikke er 100% nøyaktig med det man gjør, når man velger annerledes løsninger.

Men jeg har en kritikk som gjelder uansett løsning. Det er dybdeskarpheten. Husk at dof er 1/3 foran fokus, 2/3 bak. Derfor er håret litt uskarpt, og det er ikke spesielt fint. Med helt homogen bakgrunn kan du godt spandere på deg litt nedblending.

Edit: Btw - giftig?

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
For meg fungerer det ikke. Vi har hatt noen av de litt klisjemessige halve ansiktene i det siste, men de har alle fungert ganske bra. Dette får ikke engang jeg helt taket på. Det er enten for lite eller for mye i bunn. Høyre side er nesten inne i bildet. Enten eller, mener jeg. Toppen av bildet er grei, men plasseringen i bildeflaten er merkelig. Et portrett skal forøvrig sjelden være midtstilt, men det fungerer ofte. Her er det for lite avvik fra midtstilt, og der ligger også problemet med høyre side.

Det virker som om alt er feil i mine øyne, men det er ikke slik. Egentlig er det bare en stor feil, og det er posisjonen i bildet. Hadde dette bildet vært midtstilt, så hadde de andre feilene ikke vært et problem. De hadde vært flotte effekter.

Forslag til redning:

Et annet alternativ ville vært å fjerne mer av ansiktet, og gjerne beholdt en del av luften til venstre for hodet. Der ligger løsningen din. Kutt mye mer av ansiktet. Det er en hårfin balanse du begir deg ut på. Har du noe mer å gå på til venstre, så hent det frem igjen. Hvis ikke kan du klippe inn litt make bakgrunn/kopiere slik en plastisk kirurg kopierer skinn på en brannskadet pasient. Men det viktigste er å bli kvitt mer. Kanskje du skal beholde halve venstre øye, eller halvert nesen.

Hensikten med min kommentar er å viser hvordan det kan gå galt hvis man ikke er 100% nøyaktig med det man gjør, når man velger annerledes løsninger.

Men jeg har en kritikk som gjelder uansett løsning. Det er dybdeskarpheten. Husk at dof er 1/3 foran fokus, 2/3 bak. Derfor er håret litt uskarpt, og det er ikke spesielt fint. Med helt homogen bakgrunn kan du godt spandere på deg litt nedblending.

Edit: Btw - giftig?

Det seg altså slik at jeg, som den tosken jeg er, cropet dette bildet uten å ta kopi av den originale filen. Så den eneste mulige løsningen er vel:

1) La bildet være som det er og heller konsentrere meg om å ta nye bilder?

eller

2) Fjerne enda mer av ansiktet..

Er klar over at håret ikke er helt skarpt, og dette er noe som jeg må øve meg på, og forbedre meg på. Til nå har jeg stort sett tatt bildene mine med manuelle instillninger. Det er slettes ikke alle bildene som blir brukbare, men det merkes at bildene gradvis har bedret seg siden jeg fikk kameraet. :)

Har du noen tips?

Skal jeg fortsette å ta bildene mine med manuelle innstillinger, eller er det beste å bruke automatikken ved, f.eks å ta bildene mine i Av, eller Tv-modus?

Er det noen spesielle temaer som kan være spesiellt viktig eller smart, å sette seg inn i for en amatør som har lyst til å bli en bedre fotograf? Har du f.eks noen tips om hvor jeg kan lese og/eller lære mer om ting som: blenderåpning, komposisjon, og slikt..?

Takker for konstruktiv kritikk, som jeg garanter vil ta med meg. Er bare positivt å få høre hva andre mener, og eventuelle tips er selvsagt alltid verdsatt. :thumbup:

Til slutt vil jeg nevne, at tittelen kun var noe jeg skreiv i farta og at den kanskje ikke forklarer blikket i bildets rette forstand. Giftighet er kanskje ikke det mest framtydende med bildet. Men så satset jeg heller ikke på å stille ut bildet på kunstutstilling, så jeg følte vel egentlig ikke at tittel var det viktigste for meg denne gangen.

Men nå begynner det å bli seint...

Takker for kommentarene, og god natt.. :p

- pixarus

Endret av pixarus
Lenke til kommentar

Det var en løsning som fungerer delvis, men utsnittet er det samme. Det har mer punch, som gjør at jeg synes det er tilgivende. Kanskje det kanskje fungerer nå på sin litt merkelige måte. Det er sjelden jeg tenker at hardere redigering kan redde et i utgangspunktet dårlig klippet bilde.

Husk å ikke lagre over originalen i fremtiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...