Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Grafikkfeil og krasj. Er det grafikkortet?

Anbefalte innlegg

Har trøbbel med noe merkelige grafikkfeil på PC-en. Se bildet:

post-104765-1213044921_thumb.jpg

Grafikkfeilen opptrer også på Dell-logoen som vises rett etter at maskinen er slått på (før oppstarten av Windows har startet). Tidligere har det også vist seg i Windows med rare striper på ikonene osv. Jeg har nettopp formatert og reinstallert Windows, og nå ser jeg i hvert fall ingen grafikkfeil i Windows (foreløpig), men under oppstarten ser det altså ut som på bildet. Før jeg formaterte hadde jeg også trøbbel med at PC-en krasja til BSOD hver gang jeg prøvde å starte opp. (Kom til skrivebordet, og så krasj.) Dette ser ut til å være fiksa nå. Det er også en god del viftebråk, og det kan høres ut som det er en vifte som sliter inni der, men hvilken vifte det er, er jeg usikker på.

Jeg veit ikke akkurat når problemet startet, da det er broren min som har brukt denne maskina i det siste. Min første teori er selvsagt at det er grafikkortet som har begynt å slite litt. I den forbindelse har jeg et spørsmål. Rett etter en fersk installering av Windows, før drivere er installert, hva av hardware og software er det som tar seg av å tegne grafikken på skjermen? Bruker Windows grunnleggende funksjonalitet i skjermkortet selv om driverne ikke er installert ennå, eller er grafikkortet helt inaktivt? Grafikkfeilen viste seg nemlig både før og etter at jeg installerte driverne for grafikkortet. (Hvis grafikkortet ikke er aktivt før driverne er installert, så kan det jo ikke være der feilen ligger.)

Etter installering av drivere (Catalyst 8.5), ble jeg bedt om å reboote som vanlig. Etter reboot skal det foregå diverse tester. Men da jeg kom til skrivebordet, ble skjermen svart, og det skjedde ingenting mer. Til slutt skrudde jeg bare av PC-en og startet opp på nytt. Testene fortsatte ikke. Skrivebordet ser normalt ut (og oppløsningen er skrudd opp), men jeg tror ikke driverne er riktig installert. Når jeg drar utforsker-vinduet over skjermen, lagger det ganske mye. Enhetsbehandlig påstår derimot at skjermkortet fungerer som det skal.

Systemet er en ca 4-5 år gammel Dell Dimension 8300 (stasjonær maskin) med:

Pentium 4 (3 Ghz)

ATI Radeon 9800 Pro (128 MB)

Windows XP

Setter pris på alle tips!

Endret av Samilainen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette ligner problemer jeg har sett på mange defekte skjermkort ja, så jeg tror det er en god sjanse for at det er defekt.

Det ultimate testen er om du får samme feilen dersom du setter kortet inn i en annen maskin, dersom du har en. Hvis samme feilen da viser seg så er det nok hardwaren som er gåen.

-Stigma

Lenke til kommentar
Men kan det være grafikkortet som er problemet når feilen viste seg før installering av grafikkdriverne? Brukes grafikkortet i det hele tatt før driverne for kortet er installert?

Grafikkortet brukes før driverne hentes opp av operativsystemet, men da i enkleste VGA-modus. Altså uten bruk av minne, knapt med farger og 640x480 i oppløsning. Vet ikke helt hvordan det fungerer, men det later til å gå utenom kortets mer avanserte deler.

Hadde noe lignende hva du beskriver nylig som følge av egen dumhet. Fikk bilde m/forstyrrelser i BIOS, oppstart og Safe Mode. Vista var med et stykke på vei, men takket for seg med en feilmelding om lasting av ATI-drivere.

For min del ble det nytt skjermkort.

Hos deg høres det ut som om det er på tide å åpne maskinen og tørke støv.

Lenke til kommentar

Nja, har ganske nylig støvsugd inni der (fjerna store hybelkaniner og slikt). Men det skal nevnes at PC-en har vært i bruk en god periode uten at slikt har vært gjort. Men når du sier "tørke støv", mener du faktisk å tørke støv av komponentene? Er det trygt å ta en klut og tørke av f.eks. grafikkort med den?

Lenke til kommentar
Nja, har ganske nylig støvsugd inni der (fjerna store hybelkaniner og slikt).
Støvsuging kan gi statisk elektrisistet som kan ha skadet skjermkortet. I tillegg kan kjøleribber frotsatt være fulle av bortgjemte hybelkaniner.
Lenke til kommentar
Støvsuging kan gi statisk elektrisistet som kan ha skadet skjermkortet. I tillegg kan kjøleribber frotsatt være fulle av bortgjemte hybelkaniner.

Ja, det har jeg nå funnet ut av. Men problemet startet før jeg støvsugde, så det kan ikke være det som har forårsaket problemet i dette tilfellet.

Når jeg kommer hjem skal jeg prøve å sette inn et gammelt GeForce 2 fra en annen PC og se om det hjelper.

Hvordan skal man egentlig rengjøre PC-en? Noen sier trykkluft, men jeg har også hørt at det kan være skadelig for PC-en.

Endret av Samilainen
Lenke til kommentar

Maskinen fungerte som en drøm da jeg hadde satt i det gamle Geforce 2-kortet, så da er det bekrefta. Radeon-kortet er synderen. Må bestille meg et nytt kort, da. Takk for hjelpa! =)

(Jaja, kanskje ikke som en drøm, da... Det er jo tross alt et eldgammelt GeForce 2, men det funka!)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...