Gå til innhold

Noen som har vært borti dette?

ikjell

Anbefalte innlegg

Som den uerfarne overklokkeren jeg er, så BIOS fortsatt et u-utforsket område.

Har prøvd litt forskjellig innstillinger på ditt og datt.

Kom etterhvert til CPU-ratio, som jeg regner med er multiplier'n.

Tenkte jeg skulle prøve å øke denne. I samme slengen senket jeg FSB'en slik at det ikke skulle bli for mye på en gang.

Innstillingene var da som følger: FSB: 120, CPU-ratio: 14

Trykket glad og uvitende på f10 for å lagre innstillingene og starte opp på nytt. DA STARTET HELVETE!!! :evil:

PC'en ville ikke boote, dvs. fikk ikke opp noe som helst på skjermen (den ville ikke engang skru seg på - sto bare i dvalemodus).

Jaja, tenkte jeg, er vel bare å clear'e CMOS det... Prøvde dette, men ingenting hjalp. Fryktet at kanskje skjermkortet var kaputt, men da skulle det jo forsåvidt være noe aktivitet: maskina burde starte windows osv.

Bekymringen økte, og jeg fryktet at offeret for min uvørne overklokking var CPU'en. :( På HK har jeg nemlig 4 lamper som forteller noe om helsa til maskina. Her lyste alle RØDT, det har de aldri gjort før. Slo derfor opp i manualen for å se hva dette kunne bety: the D-LED will hang here if the processor is damaged or not installed properly.

Da var jeg ganske sikker på at CPU var gått! :cry:

Det bar da inn i kabinette. Plukket ut CPU'en, så litt på den :o ,men fant ingen feil (hadde neppe ventet å se noe feil heller). Planen var da å sjekke den i maskina til en kamerat, bare for å være 100% sikker før jeg bestilte en ny. Men av en eller annen grunn, satt jeg den inn igjen, og ga den én sjanse til...

... OG DET FUNKET FAKTISK!!!

Maskina bootet opp, riktignok med noen meldinger om at BIOS ikke var konfigurert riktig, men det var bare å "loade default". Nå fungerer alt som før! :D :smile: :):lol:

Trodde IKKE at det å ta ut og sette inn CPU hadde noen som helst form for "resetende" funksjon...

Den har kanskje det??

Noen som har opplevd noe liknende tidligere??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vært borti det en gang selv på en litt ....eldre.. modell av de ørtåførti forskjellige pc'ene jeg har vært borti opp igjennom årene.

Når alt går galt,før så plutselig fungere så faller jeg på kne å ber til min nye gud,

"datanissen".. Må være en i alle hus.. Kan ikke forklares på en annen måte :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...