Awesome X Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 I motsetning til hva kanskje overskriften sier handler ikke denne tråden om å egge eller hvor godt/dårlig vi liker å bli egget, men rett og slett egg. Mer spesifikt hvordan vi foretrekker det og hva vi liker å gjøre med det. Min klart foretrukne konsumeringsform av egg er uten tvil i posjert form. Dette kan ha noe med at jeg ikke lager det selv, og er dermed reservert til noen få ganger i året. Av de stekte former er omelett å foretrekke, og den burde være forholdsvis enkel. Jeg synes ikke det skal være så alt for mange ingredienser. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 På brødskiva skal den være hardkokt og delt i skiver, gjerne med noen agurkskiver på toppen. Skaper en herlig kontrast med den friske agurken på toppen. I stekt form er jeg mest hypp på eggerøre, og da selvfølgelig med gressløk. Omelett er også å foretrekke, men da skal det suppleres med pølsebiter, paprika gressløk, løk og annet som man finner liggende for hånden. Lenke til kommentar
Fløffy Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 egget skal vere middels kokt, ikkje for blaut og ikkje for hardkokt. Det skal og vere delt opp i skiver til å ha på brødskiva. Med litt salt oppå så er smaken topp. Skal egget steikast er det igrunn det samme for meg... berre det er steikt.. Eggerøre er og ein fin ting Lenke til kommentar
Lurvefranzen Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Lettkokt egg med litt salt på, kombinert med en grovbrødskive med kaviar på, en kaffekopp og et glass appelsin juice er perfekt til en søndagsmorgen. Ellers foretrekker jeg toast med speilegg oppå. Egg og bacon er ikke heller å forakte, dog er bacon litt dyrt. Lenke til kommentar
Essem Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Eggerøre med smørbiter og litt salt, ikke vann! Til bacon er speilegg win. Lenke til kommentar
H.Eye Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Eggerøre med smørbiter og litt salt, ikke vann! Til bacon er speilegg win. Speilegg+ bacon er win. Liker ikke hard eller bløtkokte egg i det hele tatt. 2 egg,1 banan og halvliter melk er godt etter trening forsåvidt. Lenke til kommentar
Bonna86 Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 (endret) Hvis jeg skal ha egg på brødskiva, foretrekker jeg skikkelig hardkoktegg. Klarer ikke bløtkokte egg, ikke litt engang. Ellers må stekte egg være godt stekt på begge sider. Synes forøvrig at eggerøre også er godt. Endret 10. juni 2008 av yvonne2 Lenke til kommentar
Kuroi-Neko Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 På brødskiva: Godt Stekt på begge sider med rimelig med Salt og Pepper. Kokt: Sånn middels hardkokt Eggerøre: Fysj å fy. Lenke til kommentar
ultimatedeskjet Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 (endret) Nam nam. Speilegg og bløtkokt. Speilegg "skal" være stekt på begge sider. Jeg liker å ha: Salt, tabasco, Jalapeño-ost og kremost-pepper under egget. Bløtkokt egg har det samme som står over. Gjerne sammen med appelsin juice, kaffe og melk. Bacon er ikke helt hverdags, men godt er det. Gjerne toppe det hele med en eller flere biter mørk sjokolade. Altså til dessert etterpå. Endret 10. juni 2008 av ultimatedeskjet Lenke til kommentar
V_B Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Hardkokt. fjerne skallet, dele egget i to og ta bort eggeplommen slik at man bare sitter med eggehvitten igjen. Knall godt til frokost og gir en skikkelig kickstart på dagen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EIV2CS Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Jeg elsker egg, og egg kan brukest til ALT Mine favoritter er: Arme riddere: Bare samle sammen noe faens krydder (ta det du finner) i hovedsak kanel og kardemomme (jeg pleier å ha piffi/dill osv. Knus to egg i en bolle, et glas melk, en teskje av krydderene og en dæsj sukker. Rør godt og legg to dager gamle loff oppi i et minutt. Så steker du på speileggvarme i fem minutt <3 Speilegg: Stek godt på begge sider, ha på sprøstekt-løk, stek litt fårepølse, legg gjerne til pølse og poteter. På toppen kan du ha alt mulig av grønnsaker. Drikk melk Kokt egg: Dette må være hardkokt, med majones. Heldst på en lys baguette. Ingen søndag uten Lenke til kommentar
Halvt horn ost skinka piffi varmt Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Stekt, knust plomme og litt pepper, serveres med grovt brød. Namm... Lenke til kommentar
iqlizer Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Stekt egg, eller kokt egg med salt på.. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 18. september 2008 Forfatter Del Skrevet 18. september 2008 I ære av at jeg endelig har greid å prefektert min omelettoppskrift bumper jeg denne tråden. Har bare prøvd denne oppskriften når jeg lager enkeltserveringer, så jeg vet ikke helt hvor enkelt den kan dobles. Først setter jeg platen på maks, og slenger en solid dose med smør oppi pannen. Pannen jeg bruker er en omelett-/minipanne, en slik som ikke har særlig mye mer plass enn et eller to speilegg. Mens pannen varmes opp og smøret smelter finhakker jeg litt løk. Det skal ikke være særlig mye løk, ca. 1/8 løk (ikke mer). Akkurat i det smøret begynner å boble slenger jeg løken opp i pannen. Jeg skrur også effekten på platen ned til 2/3-effekt. Selve røren er svært enkel. Starter med noen få dråper balsamico, deretter tilsetter jeg ett egg og litt melk (ca. 30 % av eggets volum). Dette blander jeg lett sammen med en gaffel. Deretter rasper jeg svært raskt opp litt ost (nok til å dekke halve pannen). Jeg tar en liten klype av den revede osten og tilsetter den omelettrøren. Hvis timingen er rett skal løken akkurat nå begynne å brune seg. Dette er nøyaktig den tiden røren skal tømmes i pannen. Det er viktig å flytte på den halvt stive røren (ala slik en lager eggerøre) slik at man får løst inne endel av fuktigheten. Til slutt skal man ende opp med en omelett som dekker ca. halve stekeplaten. Jeg strør dra på den revede osten. Når osten er smeltet stør jeg på med litt oregano og sitronpepper. Siden den er ganske løs må jeg vanligvis dele den i to for å få den av pannen, men... Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 (endret) Egghakk: Kok 2-3 egg til de er et sted mellom bløtkokt og hardkokt. Skrell de og ha de i en bolle. Ha i en god spiseskje smør (helst meierismør, men melange kan duge) og en teskje salt or so. Rør godt med en gaffel og mos egget inn i smøret. KJEMPEgodt på brødskive. Ellers så smakte jeg den beste omeletten/eggrøra i Sverige en gang. Den var ganske løs og med bacon i. Smakte himmelsk. Endret 20. september 2008 av Knewt Lenke til kommentar
DjSlayer Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 "Easyover" på ferskt brød og ny-stekt karbis. Easyover=speilegg som er snudd i 15-20 sekunder på slutten av steketiden. - D.J. Lenke til kommentar
TurboHolte Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Eggedosis I små menger Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Eggedosis I små menger Med appelsinbiter i = slurp. I små mengder. Lenke til kommentar
TurboHolte Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Eggedosis I små menger Med appelsinbiter i = slurp. I små mengder. Må prøves ut Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Den sure kontrasten til den søte eggedosisen. Har du aldri prøvd/hørt om appelsin i det før? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå