DawnDusk Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 (endret) Hei! Skal kjøpe nytt kamera snart, neten HF10 eller HV30. Men jeg regner med at mikrofonen kan være noe svak. En slik mikrofon man fester på kameraet er derfor ønskelig. Noen som har tips til en relativt billig mikrofon, men som øker lydkvaliteten en god del? Vil denne være et godt valg? http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...spx?plid=34734# Endret 9. juni 2008 av DawnDusk Lenke til kommentar
Robols Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Hei Jeg har den eksterne mikrofonen du linker til, å kan si meg godt fornøyd. Men husk at dette er en shotgun mikrofon, noe som betyr at den tar opp mest lyd fra enden. For å kunne få god og høy lyd må man nærme lydkilden. Så det spørs hva du skal bruke den til, om det er filmskaping eller om det er til å ta vare på minner. Om det er film, så anbefaler jeg deg også en boom. Røde leverer også disse. Da kommer du nærmere lydkilden og du får en god og høy lyd. Mikrofonen som sitter på er kameraet er ofte mye høyere en de eksterne, noe som gjør den tar opp mye mer støy fra kameraet. Lykke til. Lenke til kommentar
DawnDusk Skrevet 10. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2008 Hei, og takk for svar! Jeg skal ikke bruke den til noe særlig filminnspilling, men mest til å bare få bedre lyd på ferieturer og det jeg ellers holder på med av opptak. Forstår jeg innlegget ditt riktig, så burde denne gjøre jobben? Lenke til kommentar
Robols Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Ja. Du får nok ikke noe billigere og bedre. Det er også mulig å stille på mikrofonen hvor høy lyden skal være. Så om jeg var deg ville jeg nok godt for den. Bruker min på et Canon HV20, som nesten er det samme som HV30. Jeg vil anbefale deg, om du er interessert, i å ta en titt på youtube også, hvor du søker på "Røde VideoMic" eller "Rode VideoMic". Her har jeg sett flere som sammenlikner Røde VideoMic og den som sitter på kameraet. Lenke til kommentar
2Olav Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Jeg har 1.generasjon RødeVideomic. (den uten dempebryere i batterilokket) Det blir noe tull med den sammen med mitt HV 20, da den klipper signalen ved -12dB. Jeg må derfor ta opp på svak lydstyrke. Med den nye Røde Videomic, ville jeg nok prøvd å ta opp i auto, være helt stille og hørt om kassettmekanismen blir med på opptaket. Hvis det er tilfelle, må du bruke dempebryterene i batterilokket på mic-en og forsøke igjen til den er riktig dempet. Skal du ta opp en konsert eller noe bråkete, anbefaler jeg å stille kameraet på manuell, og justere peak-nivået i kameradisplayet til under 0dB ,som maksimumgrense. Du får ikke bedre mic. til den prisen. (Går du innom din lokale musikkinstrumentforhandler får du den for samme prisen, og slipper porto/oppkrav) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå