DjeeeZ Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 (endret) Heisann! Letet litt rundt om men fant ikke lignende tråd..! Spørsmålet mitt er som følgende; Hvordan yte MAKS mulig på en kamp? Med tanke på forbereldelse dagen før, og selve kamp dagen..! Noen som har erfaringer med hva de har spist/søvn/Evt. klokkeslett å sove på(Stå opp tidlig/Seint) Jeg lurer da på dette da jeg merker at jeg ikke får vist meg skikkelig i det siste (3 mnd). Dette har da med at jeg har litt mistet motivasjonen da treneren min er totalt ræææææv = Lite spilletid.. Så nå har jeg lyst å få tilbake gnisten med å yte maks 25/7! Tips så langt: - Du må sove 9 timer natten før kampdagen! - Frokost, lunsj, og middag, en liten skål med havregryn 20 min. (oppmøte) før kamp! - Drikk en halv Powerade før kampen og resten i pausen! - Ikke spise godteri/søtsaker. - Ikke drikke alkohol - Ikke spill eller se på TV slik at du vil få et høyt adrenalinnivå. - Ta det med ro. - Ta litt ekstra kosttilskudd. - Bli litt tent men ikke anspent. - Ta spensthopp og noen få armhevninger. - Være fokusert, tenk ikke på noe annet enn kampen. - Konsentrere deg om deg selv. - Tenke på forhånd ut situasjoner og hvordan du skal spille. - Varm opp så godt som mulig uten å bli sliten. - Vær uthvilt. Endret 11. juni 2008 av DjeeeZ Lenke til kommentar
dronaldinho Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Heisann! Letet litt rundt om men fant ikke lignende tråd..! Spørsmålet mitt er som følgende; Hvordan yte MAKS mulig på en kamp? Med tanke på forbereldelse dagen før, og selve kamp dagen..! Noen som har erfaringer med hva de har spist/søvn/Evt. klokkeslett å sove på(Stå opp tidlig/Seint) Jeg lurer da på dette da jeg merker at jeg ikke får vist meg skikkelig i det siste (3 mnd). Dette har da med at jeg har litt mistet motivasjonen da treneren min er totalt ræææææv = Lite spilletid.. Så nå har jeg lyst å få tilbake gnisten med å yte maks 25/7! Takker for alle tips og dette blir da en tråd som sikkert flere kan ta nytte av Det første du må ha klart er å vere godt nok trent. Kondisjonen må vere god og ballteknikken må sitte godt. Du må sove 9 timer natten før kampdagen, ellers taper kroppen restutisjon. Frokost, lunsj, og 2 små enkle retter før kamp. Vist jeg skal spille kamp kl.19,00 så er det middag 4-tiden og en skål med havregryn og melk 20-min før jeg skal inn til banen. Jeg møter ca. 40 min før kampen. Væske er også viktig, men ikke drikk for mye. Også det viktigeste er og ville spille god fotball! Motivasjonen må vere på topp. Lenke til kommentar
DjeeeZ Skrevet 10. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2008 Type væske tenkte du på? Vann? Og ja, tenkte mest på mat/Søvn/Væske inntak med denne tråden.. Lenke til kommentar
Jeg_ruler Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Type væske tenkte du på? Vann? Og ja, tenkte mest på mat/Søvn/Væske inntak med denne tråden.. Drikk en halv Powerade før kampen og resten i pausen. Det sa en næringsexpert til oss på laget Lenke til kommentar
Tommy Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Du må sove 9 timer natten før kampdagen, ellers taper kroppen restutisjon. Har du noe kilde på dette eller er det persolige preferanser? Alltid lest at man skal ligge mellom 6-8 timer.. Lenke til kommentar
DjeeeZ Skrevet 11. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2008 Altså, søvn er vel enormt viktig med tanke på ytelse i forhold til trening.. Greit, jeg noterer ned tips i første post! Lenke til kommentar
Ich bin hier Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Mine tips: Holdninger til fotballen: - Ikke spise godteri/søtsaker. - Ikke drikke alkohol - Nok søvn (9 timer) - Spise så sundt som mulig (havregryn er bra). - Drikk vann. Oppladning til kamp: - Spise minst 1 time før oppmøte - Innta nok væske (kanskje litt powerade) - Ikke spill eller se på TV slik at du vil få et høyt adrenalinnivå. - Ta det med ro. - Ta litt ekstra kosttilskudd. - Bli litt tent men ikke anspent. - Ta spensthopp og noen få armhevninger. - Være fokusert, tenk ikke på noe annet enn kampen. - Konsentrere deg om deg selv. - Tenke på forhånd ut situasjoner og hvordan du skal spille. - Varm opp så godt som mulig uten å bli sliten. - Vær uthvilt. Lenke til kommentar
Nord-Skandinav Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Tror at de hadde god erfaring med ei skikkelig fyllekule dagen før i Nottingham Forest. Lenke til kommentar
dronaldinho Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Du må sove 9 timer natten før kampdagen, ellers taper kroppen restutisjon. Har du noe kilde på dette eller er det persolige preferanser? Alltid lest at man skal ligge mellom 6-8 timer.. Dette er det som anbefales til topp-idrettsutøvere. Det anbefales sterkt. 8 timer skal også gå. 7 er litt lite. 6 er altfor lite. Lenke til kommentar
RyanReynolds Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Bør man spise havregryn til frokost/lunsj eller senere? Hvis en spiller kamp klokken 16.00 for eks.. når tid bør man spise havregryn? Lenke til kommentar
Tommy Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Du må sove 9 timer natten før kampdagen, ellers taper kroppen restutisjon. Har du noe kilde på dette eller er det persolige preferanser? Alltid lest at man skal ligge mellom 6-8 timer.. Dette er det som anbefales til topp-idrettsutøvere. Det anbefales sterkt. 8 timer skal også gå. 7 er litt lite. 6 er altfor lite. Jeg tror på deg jeg... Men bare lurte på hvor du hadde funnet informasjonen.. For det hadde vært interessant å lese.. Lenke til kommentar
Anti LFC Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Prøve å unngå pc/spilling så mye som mulig i timene før kamp. Funker bra for meg! Lenke til kommentar
MiKA7 Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 slit deg helt ut 2 dager før kamp og hvil godt ut dagen etter så er kroppen din maks restituert og klar til kamp Lenke til kommentar
Andrepp Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Drikk en liter vann, men husk å tisse før kamp. Spis banan både før og etter kampen. det gir en følelse av lykke.(helt seriøst) Det funker for meg i hvert fall. Lenke til kommentar
Juggel Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Tror at de hadde god erfaring med ei skikkelig fyllekule dagen før i Nottingham Forest. Stemmer det, men det var vel mest for å roe nervene. Kanskje det er en oppskrift før en eventuell finale? Lenke til kommentar
SNomat Skrevet 15. mars 2017 Del Skrevet 15. mars 2017 Som fysioterapeut og fotballtrener, har jeg følgende tips til mine «godt trente» spillere: - Psykisk og mentalt forberedelse til kampen: (vanligvis starter dagen før kampen) · Øke selvtilliten og tro på at du har trent godt nok, du har lært av dine tidligere feil og har strategiske planer for å eliminere dem. · Sette opp «realistiske» personlige mål til deg selv i morgendagens kamp og ha en plan og tro på at du vil få det til. · Fotballkamper er dynamiske og full av overraskelser, derfor må du ikke undervurdere dine motspillere eller motstandere. · Ha tro på at alle dine medspillere tar ansvar og på samme måte som deg forbereder seg til kampen. Ikke tenkt på den «svake» prestasjonen hos en/flere av dine medspillere i tidligere kamp, fordi hver kamp er unik og spilles under egne forhold og forutsetninger som gjelder der og da. Tenk positiv og vær optimist. · Tenk på passende, motiverende og positive tilbakemeldinger til dine medspillere. · Alle spillere har en eller annen svakhet, og de gode spillerne anerkjenner den og har planer for å eliminere eller minske eller forbedre den. (Dårlig mottak/medtak? Dårlig overblikk? Blir lett irritert og forbannet?) · Minst mulig personlig feil (feilpasning, miste duller, takler unødvendig, etc.), og ha som vane å rette opp den feilen (mister jeg ballen, gjenvinner jeg den). · Vise respekt og FairPlay overfor alle både de som er på- og utenfor banen. Kveldens før kampen: - Se på en profesjonell fotballkamp på TV (eks. Premier league, LaLiga). - Middag og kveldsmat (rik med proteiner og sunt fett – umettet fett som fet fisk og fiskepålegg, melk og mye frukt – avocado, kiwi og bananer). - Ta en dusj før du legger deg. - Ingen alkohol, og «hvis mulig» ingen sex. - Legg deg tidlig (senest kl 23:00), for å få nok søvn (minst 7 timer) Kampdagen: - Spis sunt frokost (melkeprodukter, havregryn, kokt-egg, fiskepålegg, appelsinjus eller eplejus) - Lunsjen/middagen eller Siste måltid før kampen må spises minst 3 timer før kampstart. Blir du sulten like før kampen, kan du spise en halv eller hel banan eller dadler med et glass vann (30/60 min før kampen). - Ingen godteri, søtsaker, kjeks eller kaker like før kampen (kan spises senest 2-3 timer før). - Drikk vann i passende vann. (ca 1.0-1.5 liter væske får vi inn gjennom mat og inntil 2.0 liter fra drikke. Dette tilsvarer et behov på 1,5-2 liter væske hver dag.) - Absolutt ingen alkohol - Hør på musikk. - Slapp av og vær uthvilt. (beste stilling er å ligge på ryggen med et lite pute/ håndduk under knær, unngå dynamisk eller statisk muskelarbeid) - Tenke på spillsituasjoner og hvordan du skal spille deg ut av vanskelige spillsituasjoner. - Varm opp så godt som mulig uten å bli sliten. (Husk: oppvarming bør foregå i rolig tempo og inkludere alle kroppsledd. Intensiteten økes gradvis og på slutten må ha full intensitet. Oppvarming SKAL gjøres uten strammefotballsokker og eller leggbeskyttere). - Tøm deg for urin og evt. avføring. - Drikk vann før du går ut på banen. Lykke til! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå