Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

iPhone 3G og 3GS-tråden | Prat i vei ...

iPhone 3GS  

830 stemmer

1. 1. Skal du kjøpe deg iPhone når 3GS blir tilgjengelig?

• Ja, uten tvil.
      255
    • Kanskje. Pris er en faktor
      205
    • Vet ikke. Pris er ikke en faktor
      56
    • Nei, jeg har det jeg trenger.
      323
  2. 2. Har du iPhone fra før av?

• Ja, jeg har en importert iPhone.
      82
    • Ja, en iPhone 3G.
      228
    • Nei.
      529

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis programmene blir "passive" når de ligger i bakgrunnen og ikke suger batteri og andre resurser er det jo greit. Jeg vet det går ann å lukke dem, men (det jeg mente istad var at) måten det gjøres på minner veldig mye om task manager (ctrl alt delete) i windows.

Noen programmer ønsker jeg faktisk lukker seg når jeg går ut av dem, eksempel trafikanten eller været.

Lenke til kommentar

Jepp, programmene ligger passive i bakgrunnen og bruker ikke annet enn minne.

Trengs mer minne enn det som er fritt, avsluttes det programmet som har vært passivt lengst automatisk. Brukeren vil ikke merke annet enn at det stengte programmet tar normal tid å starte opp igjen, men det vil fortsette akkurat der det slapp.

Trenger programmet at det fortsetter i bakgrunnen ved f.eks streaming av musikk, bruker det dertil egnet API. Da vil det ligge i bakgrunnen uten grensesnitt, og iPod-kontrollen vil kunne kontrollere musikken. (Dette forutsetter selvfølgelig at jeg har forstått dette riktig :) )

Lenke til kommentar

Betyr det at musikk fra spotify vil spille i bakgrunnen på min 3G uten å ha multitasking?

Nei. iPhone 3G støtter ikke multitasking av 3. parts programmer, kun Apple sine egne programmer som f.eks iPod. Grunnen til dette er at 3G har for lite RAM, kun 128MB.

Noen med iOS4 som vet om en lettere måte å lukke programmer?

Selv om programmene ligger i listen av programmer du får opp når du dobbeltklikker på HOME-knappen så beyr ikke det at progammet kjører eller er i minnet. Hvis ikke programmet har støtte for multitasking så kjører det ikke, se gjerne på denne listen som en liste over programmer som har kjørt.

Trengs mer minne enn det som er fritt, avsluttes det programmet som har vært passivt lengst automatisk. Brukeren vil ikke merke annet enn at det stengte programmet tar normal tid å starte opp igjen, men det vil fortsette akkurat der det slapp.

Det stemmer ikke helt. Hvis programmet skal gjøre det du beskriver så må programmet implementere multitaskingtjenesten "Fast App Switching".

Lenke til kommentar

Hvis programmene blir "passive" når de ligger i bakgrunnen og ikke suger batteri og andre resurser er det jo greit. Jeg vet det går ann å lukke dem, men (det jeg mente istad var at) måten det gjøres på minner veldig mye om task manager (ctrl alt delete) i windows.

Jepp, skjønte det. :) Men du må nesten bruke denne ctrl-alt-del-løsningen om du vil fjerne programmene fra listen (selv om de ikke nødvendigvis bruker ressurser selv om de ligger der).

Lenke til kommentar
Raptor' date='19. juni 2010 - 16:33' timestamp='1276958003' post='15829185']

Det stemmer ikke helt. Hvis programmet skal gjøre det du beskriver så må programmet implementere multitaskingtjenesten "Fast App Switching".

Ja, utviklerne må klargjøre programmene sine for iOS4. De "gamle" programmene vil nok ikke fungere helt slik.

Du vil vel fremdeles kunne skifte mellom dem, bare at de ikke nødvendigvis lagrer der du var sist?

Lenke til kommentar

Ja, utviklerne må klargjøre programmene sine for iOS4. De "gamle" programmene vil nok ikke fungere helt slik.

Du vil vel fremdeles kunne skifte mellom dem, bare at de ikke nødvendigvis lagrer der du var sist?

Ja, du kan skifte mellom programmene, men hvis programmet ikke har implementert noen av funksjonene fra iOS4 så vil programmet starte opp helt fra bunnen av på samme måte som om man skulle starte et program i tidligere versjoner av iOS. Applikasjoner som er innebygd i iOS, som Safari, Mail, Messages, etc. støtter multitisking, og har gjort dette siden første iPhone, det blir derfor feil å si at iPhone ikke støtter multitasking, det har den alltid gjort. Det den ikke har gjort er å støtte multitasking for 3. pars programmer...

Applikasjonen "NYTimes" har nettopp kommet med iOS4 oppdatering, med støtte for "Fast App Switching" da vil programmet være akkurat som når man forlot det.

Når man går ut at et program som støtter "Fast App Switching" så settes prosessen og trådene over i det som heter "sleep state", det vil si at de ikke bruker noe CPU, men ligger lagret med kode, stack og data i minne. Hvis telefonen går tom for RAM (3G har kun 128MB, og støtter derfor ikke multitasking, 3GS har 256MB, 4 har 512MB) så skal den applikasjonen som det er lengst tid siden ble brukt vekkes opp, og OS'et skal kalle på funksjoner som lagrer all data fra applikasjonen tilbake i flash minnet. Når du da starter programmet igjen så vil det allikevel fortsette der det var, men det vil ta litt lenger tid, da data må hentes fra flash-minnet, ikke fra RAM.

I tillegg så har Apple implementert flere multitasking tjenester til å benytte sammen med "Fast App Switching" for enkelte typer applikasjoner.

Background audio: For at applikasjoner skal fortsette å spille lyd mens de er i bakgrunnen. Er er det også API for å kunne bruke iPod kontroller for play, pause, previous, next etc. Typisk egnet for programmer som "Spotify", "WiMP", radio over internett, etc.

Voice over IP: I likhet med den innebygde "Phone" applikasjonen må VoIP applikasjoner ha aktive TCP-forbindelser med en sentral tjener. Her kan applikasjoner som "Skype" bruke iPhone sitt telefon-API, mens det er i bakgrunnen.

Background location: Det er to klasser av lokasjonstjenesten. En for applikasjoner som krever høy presisjen, her er GPS aktivert hele tiden. "TomTom" er ett eksempel på en slik applikasjon. Det er også mulighet for applikasjoner som ikke krever samme nivå av presisjon å bruke posisjonering ved hjelp av triangulering i GSM-systemet. Dette krever mye mindre strøm enn GPS.

Push notifications: Denne tjenesten har vi allerede hatt siden iOS3, men litt mer effektiv sammen med "Fast App Switching". Her pushes data fra en sentral tjener til telefonen. Fordelen er at du kun trenger en aktiv forbindelse fra din iPhone, isteden for mange. Dette sparer strøm og datatrafikk. Dette er en bra tjeneste for for eksempel IM-applikasjoner som "IM+".

Local notifications: Samme som over, bare kontrollert lokalt på telefonen, slik at du ikke trenger aktive forbindelser og datatrafikk. Eksempel på applikasjoner som kan bruke denne tjenesten er "TV-Guide" som skal gi deg varsel før et program begynner, eller for eksempel "Occations" som skal gi deg beskjed hvis noen har bursdag i dag.

Task finishing: Noen ganger vil du rett og slett bare la et program jobbe seg ferdig mens du gjør noe annet. "Flickr" eller "Dropbox" er eksempel på slike applikasjoner, som på egenhånd i bakgrunnen kan fullføre opplasting av filer/data som sine tjenester, mens du gjør noe annet.

Håper det ga en liten oversikt over multitaskingtjenestene som er støttet i iOS4... :)

Edit: Som utvikler så kan jeg si at alle disse API'ene er ganske lette å buke, så det bør ikke ta lang tid før det dukker opp flere oppdaterte programmer som bruker funksjonene. Et par er som kjent allerede på plass, og regner med at flere kommer de kommende dagene/ukene, da iOS4 blir gjort tilgjengelig for alle førstkommende mandag.

Endret av [GDI]Raptor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...