Gå til innhold

iPhone 3G og 3GS-tråden | Prat i vei ...


iPhone 3GS  

830 stemmer

  1. 1. Skal du kjøpe deg iPhone når 3GS blir tilgjengelig?

    • Ja, uten tvil.
      255
    • Kanskje. Pris er en faktor
      205
    • Vet ikke. Pris er ikke en faktor
      56
    • Nei, jeg har det jeg trenger.
      323
  2. 2. Har du iPhone fra før av?

    • Ja, jeg har en importert iPhone.
      82
    • Ja, en iPhone 3G.
      228
    • Nei.
      529


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå har jeg hatt og brukt iPhone 3G i snart en måned. Nå har jeg lagt den ut for salg på finn.no og bruktmarkedet og bestilt en HTC Touch Pro.. Her er hvorfor:

 

FØRST: Jeg synes iPhone er en kjempebra telefon som setter en standard for mye innen mobiltelefoner, den bare passer ikke for meg. Følgende irritasjonsmomenter er på grunnlag av de krav og forventninger jeg har til min mobiltelefon som gjør at iPhone ikke er den telefonen jeg vil ha.

 

* Den er ustabil og selv etter 2.1 er det fortsatt en del irriterende bugs. For eksempel har Safari en tendens til å bare lukke og slenge meg tilbake til home-menyen. Dette skjer faktisk relativt ofte. I tillegg skjer liknende ting med andre programmer også, feks SMS.

 

* Tekst-input i Safari er tregt. Dvs, hvis du prøver å skrive et innlegg på diskusjon.no ved bruk av iPhone lagger det, og det er irriternede!

 

* iPhone er ekstremt dyr i bruk med tanke på datamengeder som blir overført sammenliknet med andre telefoner, feks HTC sine. Ved bruk av Opera Mobile, og særlig Opera Mini, får man en fantastisk surfeopplevelse til en brøkdel av datamengden Safari bruker på å laste inn en nettside da du ikke har mulighet til å justere bildekvalitet, eller skru av bilder. Dette bare resulterer dette i økte kostnader ved mindre du har fri-data bruk, men det gjør også nettleseren ufattelige mye tregere enn feks Opera mini da den må laste inn mye mer.

 

* Epost-støtten er en spøk! Har du mottatt en epost med et vedlegg, lagres ikke dette vedlegget når du laster ned meldingen. Dvs, hvis du på et senere tidspunkt vil hente frem vedlegget igjen, må du laste det ned på nytt også! Dette tar tid og koster penger!

 

* Ufattelig irriterende at de ENDA ikke har implementert copy/paste, MMS, videoopptak, videresending av SMS eller sending av kontaktinformasjon! At det ikke har klart å få til en eneste en av de mange grunnleggende manglene, selv med 2.1 er skuffende. Det er kanskje ikke mangler som man er konstant avhengig av, men når noen sender en melding og lurer på nr til en annen får jeg lyst til å legge meg ned å gråte når jeg må drive å gå inn på kontakten og memorisere nummeret slik at jeg kan huske det når jeg skriver svar tilbake.

 

* Jeg føler meg som en fange i Apple's univers. Jeg får ikke lov til å legge inn programvare og tweaks slik som jeg vil. Ja, jeg kan jailbreake den og laste inn et par semi-nyttige programmer, men jeg kan ikke skreddersy og leke slik jeg kan med WinMo telefoner. At jeg også må bruke iTunes irriterer. Det virker også ofte som om Apple er så besatt av å kontrollere bruk og utvikling av og til iPhone at de jobber mot brukerne. Når feks copy/paste løsningen ble sluppet, kunne Apple benyttet sjansen til å bruke dette til å gi brukerne en av de mest etterlengtede funksjonene i iPhone. I stedet velger de å umuliggjøre løsningen i den nye 2.1 programvaren.

 

* ELENDIG synkronisering med Outlook, spesielt med kalenderen. Mange har samme problem, hvor kalenderoppføringer som blir synkronisert fra iPhone til Outlook blir ikke synlig i Outlook. De ligger der, men på grunn av feil med et filnavn (husker ikke detaljene), så vises de ikke i kalenderen.

 

* Generelt sett synes jeg iPhone er litt treg. Ikke i berøringsresponsen, men ved åpning av SMS, Mail, Safari og liknende. Tar ofte opp til 5 sekunder hvis ikke mer for å få opp en SMS-samtale! Smarttelefoner er generelt sett litt trege, men det er så ekstra synlig med iPhone, da grensesnittet generelt sett er super-responsivt og "smooth". Apropos SMS kan du ikke slette enkle SMS. Dvs, hvis du har en trådet SMS samtale med en person på feks 50SMS, og vil rydde opp litt så må du enten slette alle 50, eller ingen. Så hvis du hadde noe viktig informasjon der, så sitter du der og ser dum ut, da du ikke kan kopiere det over til notater uten copy/Paste. At en telefon til 5000,- ikke kan gjøre ting som en billig sony ericsson fra 2005 klarer uten problem er nesten flaut. Når en venn spør meg om jeg kan sende en bit med informasjon jeg har lagret i et notat må jeg flaut meddele at desverre har ikke iPhone mulighet til verken å kopiere notatteksten i en SMS eller Mail, ei kan en sende notat i seg selv.

 

* EDIT: Glemte nesten moment nr 1: At ikke skikkelig multi-tasking blir implementert er nesten så dårlig at det er merkelig. Istedet fyrer de opp en løsning som er avhengig av internettforbindelse der programmer vekkes når det kommer nye meldinger til feks et IM-program. Jeg synes det er ekstra merkelig siden det tydligvis allerede er en form for multi-tasking der fra før da du kan høre på musikk samtidig som du skrive SMS feks. En smarttelefon uten multitasking er ingen smartelefon!

 

Min konklusjon er at iPhone likevel er en fantastisk telefon som gir mye bra til mobiltelefonverden generelt med tanke på grensesnitt og andre smarte løsninger, men den kan strengt tatt ikke kalles en avansert smarttelefon, og den passer absolutt ikke til den krevende bruker. Er du vant med funksjonaliteten til Windows Mobile og Symbian blir du fort irritert på iPhone så snart WOW-faktoren fra grensesnittet forsvinner..

 

Ah, nå gleder jeg meg til å få Touch Pro i morgen!

Endret av Lokii
Lenke til kommentar

Som en som har hatt iphones siden den kom ut i USA, så må jeg si meg enig med Lokii, skal den brukes til annet en dilldall så er det egentlig en slitsom telefon å ha i bruk.

 

Men jeg beholder min fordi at etter jeg sluttet med jobbing innenfor IT så har jeg rett og slett ikke brukt for noe avansert telefon, og beholder den rett og slett som et leketøy, da det er det den passer best til :)

Lenke til kommentar

Fordelene med jailbreaking er at du får Innstaller og Cydia som er programmer som ligner på AppStore, bare at det som innstalleres via de to ikke er godkjent av Apple og er laget av 3. partsfolk.

 

Hvis du jailbreaker og i tillegg er en "pirat" er det ikke vanskelig å skaffe seg spill og programmer til iPhone gratis.

 

Andre programmer jeg anbefaler fra AppStore er TapTap Revenge (Gratis), AirSharing (Gratis) og MobileChat (17 kr), eventuelt IM+ som er gratis, men har samme nytten som MobileChat.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

der ja. noen som har gjort det?

er det bare å kjøre denne så vips har man Cydia?

den sletter vell ikke alt man har fra før av på telefonen?

 

EDIT: får ikke lastet ned får 404 på download

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...