Gå til innhold

iPhone 3G og 3GS-tråden | Prat i vei ...


iPhone 3GS  

830 stemmer

  1. 1. Skal du kjøpe deg iPhone når 3GS blir tilgjengelig?

    • Ja, uten tvil.
      255
    • Kanskje. Pris er en faktor
      205
    • Vet ikke. Pris er ikke en faktor
      56
    • Nei, jeg har det jeg trenger.
      323
  2. 2. Har du iPhone fra før av?

    • Ja, jeg har en importert iPhone.
      82
    • Ja, en iPhone 3G.
      228
    • Nei.
      529


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kort fortalt så har chess krav på å få reparert problemet hvis de ønsker det. Blir vel mest sansynlig til at den blir sendt inn. Hvis det lar seg reparere så skal dette skje kostnadsfritt for deg hvis det er en garantifeil. Klarer de ikke å rette opp feilen har du krav på nytt produkt. Er de snille hos Chess kan det hende du bare får en ny en der i bytte, men regner med de sender den inn. Da har du krav på lånetelefon i mens. Det ikke alle vet er at du har krav på en lånetelefon med tilsvarende funksjoner. Hvis telefonen din har bra kamera og du trenger dette, eller mailkonto - så skal de i utgangspunktet gi deg en lånetelefon med disse funksjonene. Som regel får du utlevert en billig svart-hvitt mobil...

 

Hvis du har forårsaket feilen på en eller annen måte så er du selv ansvarlig. Dette høres ut som et defekt batteri.

 

Nå har jo Apple sine egne regler når det kommer til å sende tilbake produkter, etc. Helt jævlige faktisk. Skal mye til at du får en ny telefon. Nå er det sikkert litt forskjellig hvordan butikker, nettsider osv opererer, men har aldri hørt noe om at du skal få lånetelefon med tilsvarende funksjoner. Vanligvis får du det de har inne.

Lenke til kommentar
Nå har jo Apple sine egne regler når det kommer til å sende tilbake produkter, etc. Helt jævlige faktisk. Skal mye til at du får en ny telefon. Nå er det sikkert litt forskjellig hvordan butikker, nettsider osv opererer, men har aldri hørt noe om at du skal få lånetelefon med tilsvarende funksjoner. Vanligvis får du det de har inne.

Alle produsenter har de samme krav, uansett om det er Apple,Nokia, Samsung,HTC, etc. Er ikke noen forskjell der. Produsenten kan sette hvilke som helst egne krav, men dersom disse er i strid med norsk lov vil de falle bort for kunden.

Lenke til kommentar
Nå har jo Apple sine egne regler når det kommer til å sende tilbake produkter, etc. Helt jævlige faktisk. Skal mye til at du får en ny telefon. Nå er det sikkert litt forskjellig hvordan butikker, nettsider osv opererer, men har aldri hørt noe om at du skal få lånetelefon med tilsvarende funksjoner. Vanligvis får du det de har inne.

Alle produsenter har de samme krav, uansett om det er Apple,Nokia, Samsung,HTC, etc. Er ikke noen forskjell der. Produsenten kan sette hvilke som helst egne krav, men dersom disse er i strid med norsk lov vil de falle bort for kunden.

 

Absolutt ikke. Store forskjeller. Apple gir så langt faen i norsk lov som det er mulig å komme.

Lenke til kommentar
Hei!

 

Blei nødt til å formatere PCen her om dagen. Og eg har all musikken min og lydbøkene mine på telefonen. Det eg lurer på er korleis eg får dette innpå itunes igjen. Er dette i det heile att muleg? Å få dette inn på Pcen/Itunes frå Iphone?

 

en ting til, Itunes krasja, så då forsvann jo alt, windows og, så einaste muligheita var å formatere, men nå har ikkje eg noko av det eg har kjøpt. Er det muleg å få dette tilbake igjen?

 

Jada dette skal være mulig Sjekk ut denne er for iPod, vet ikke om det går får det samme egentlig. Ellers finner du en del ved et kjapt søk på foreks "transfer music from iPhone to pc" eller lignende.

 

 

Dette er det bare å laste ned igjen. Du trenger selvfølgelig ikke betale en gang til. :)

Endret av kakesjef
Lenke til kommentar
Absolutt ikke. Store forskjeller. Apple gir så langt faen i norsk lov som det er mulig å komme.

Alle produsenter prøver å snike seg unna loven dersom den ikke er til fordel for dem(og det er den som regel ikke når det gjelder forbrukerloven, da den er ment å hjelpe forbrukeren, ikke millionfirmaer). Dersom du eller andre har blitt utsatt for lovbrudd av Apple anbefaler jeg at man i første instans tar kontakt med forbrukerrådet slik at de kan ta affære mot Apple.

Lenke til kommentar
Har en del lydbøker som er rippet til mp3'er, finnes det noen måte å sette bokmerker på disse. Hvor langt man har kommet, slik at man kan spille musikk mellom hver gang man hører på lydbok uten å måtte huske sporet man var på og hvor langt man var kommet på dette sporet?

 

Nei.

 

Men du kan lett løse dette ved å konvertere de til et iTunes lydbokformat

Da gjør du slik:

 

Gå inn i innstillingene i iTunes, på første fanen så finner du "Import settings" (eller tilsvarende på Norsk. Velg "Spoken Podcast" (Eller tilsvarende på Norsk) her, og trykk OK og gå ut av innstillingene.

 

Dra deretter MP3 filene (lybdøkene) over i iTunes og konverter de til AAC. Når dette er ferdig så finner du i disse konverterte filene (høyreklikk på filen og velg "Show files" eller tilsvarende). Disse filene heter da lydbok.m4a. Det du må gjøre er å gi denne filen et nytt navn som lydbok.m4b (det eneste du trenger å forandre er extension fra .m4a til .m4b).

 

Dra så den nye filen med .m4b extension inn i iTunes igjen, og den dukker opp i Audiobooks/Lydbok seksjonen i iTunes. Sync denne over til hvor du vil.

 

Sånn.. Da har du en lydbok som iPhone/iPod/iTunes alltid husker hvor langt i lydboken du var i. Samtidig så får du flere lydbok spesifike funksjoner også. Dette er veldig lett og tar veldig kort tid.

 

Dersom du har en lydbok som består av flere MP3 filer så anbefaler jeg deg å bruke MergeMP3 (søk på google) og "smelte" disse sammmen til en MP3 før du konverterer de til M4B formatet.

Lenke til kommentar
Har en del lydbøker som er rippet til mp3'er, finnes det noen måte å sette bokmerker på disse. Hvor langt man har kommet, slik at man kan spille musikk mellom hver gang man hører på lydbok uten å måtte huske sporet man var på og hvor langt man var kommet på dette sporet?

*snip

 

Legg filene som vanlig inn i iTunes (musikkbiblioteket) og marker dem -> høyreklikk -> Vis Info -> Valg.

 

Under fanen Valg kan du velge hvilke medietype det er, feks. lydbok, om ipoden skal huske posisjon og mer.

 

Enkelt og greit!

 

*edit: når du har markert dem og ønkser å hente frem info om filene så vil du sikkert få spørsmål om du ønsker info om flere filer samtidig. Det vil du selvsagt da du ikke vil endre en og en fil i lydboken!

Endret av Fin Skjorte
Lenke til kommentar
Absolutt ikke. Store forskjeller. Apple gir så langt faen i norsk lov som det er mulig å komme.

Alle produsenter prøver å snike seg unna loven dersom den ikke er til fordel for dem(og det er den som regel ikke når det gjelder forbrukerloven, da den er ment å hjelpe forbrukeren, ikke millionfirmaer). Dersom du eller andre har blitt utsatt for lovbrudd av Apple anbefaler jeg at man i første instans tar kontakt med forbrukerrådet slik at de kan ta affære mot Apple.

 

Jeg har ikke blitt utsatt for lovbrudd, men jobber på Elkjøp og har erfart selv at Apple er helt jævlige når det kommer til service, doa, etc. Skal mye til for at du får en ny telefon.

Lenke til kommentar
Absolutt ikke. Store forskjeller. Apple gir så langt faen i norsk lov som det er mulig å komme.

Alle produsenter prøver å snike seg unna loven dersom den ikke er til fordel for dem(og det er den som regel ikke når det gjelder forbrukerloven, da den er ment å hjelpe forbrukeren, ikke millionfirmaer). Dersom du eller andre har blitt utsatt for lovbrudd av Apple anbefaler jeg at man i første instans tar kontakt med forbrukerrådet slik at de kan ta affære mot Apple.

 

Vet det ikke blir akkurat det samme, men tar det med likevel.

I angrefristloven er det noe som heter seg at loven ikke kan endres slik at forbrukeren kommer ut med dårligere betingelser, slik som disse spesialbetingelsene moobi.no stiller for at du skal få lov til å benytte deg av 14 dagers angrerett.

 

Når er angreretten gjeldende?

 

En vare som returneres grunnet benyttelse av 14 dagers angrerett skal kunne selges som ny. I praksis vil dette si at den må returneres i samme stand og mengde som da du mottok produktet, og slik du selv forventer at et nytt produkt skal leveres.

 

Følgende kriterier må overholdes:

 

Samtaletid på inntil 3 minutter

Beskyttelsesfilm må ikke fjernes

Kontakter skal ikke lagres på telefonen

Maks 3 sendte sms eller mms

Maks 3 bilder tatt med mobilkameraet

Videosnutt på inntil 30 sekunder

Alt tilbehør skal returneres i samme stand som da du mottok det

All original emballasje skal returneres

 

Ikke at jeg har planer om å benytte meg av angreretten, men hvis jeg hadde det, så hadde jeg slettes ikke funnet meg i disse betingelsene, de er helt på vidda.

 

edit: tar med lov om angrerett slik den opprinnelig er før moobi har satt sine betingelser.

 

§ 12. Unntak fra og begrensninger i angreretten

Angreretten gjelder ikke:

a) dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelsen eller forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side

b) varer der selve leveringen har medført at de ikke kan leveres tilbake

c) varer som raskt forringes fysisk.

 

§ 3. Ufravikelighet

Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er dårligere for forbrukeren enn det som følger av bestemmelsene i loven her.

Endret av apollox
Lenke til kommentar
Nå har jo Apple sine egne regler når det kommer til å sende tilbake produkter, etc. Helt jævlige faktisk. Skal mye til at du får en ny telefon. Nå er det sikkert litt forskjellig hvordan butikker, nettsider osv opererer, men har aldri hørt noe om at du skal få lånetelefon med tilsvarende funksjoner. Vanligvis får du det de har inne.

Alle produsenter har de samme krav, uansett om det er Apple,Nokia, Samsung,HTC, etc. Er ikke noen forskjell der. Produsenten kan sette hvilke som helst egne krav, men dersom disse er i strid med norsk lov vil de falle bort for kunden.

 

Absolutt ikke. Store forskjeller. Apple gir så langt faen i norsk lov som det er mulig å komme.

Min erfaring er langt derifra.

 

Kjøpte en iPhone 3G for snart to år siden. I sommer fikk jeg problemer med den på to ting.

1 - Den ble veldig varm i bruk etter at jeg oppgraderte til 3.0.

og

2 - Bruk på lydanlegg via ladekontakten funket ikke.

 

Prob. 1 ble rask avsluttet ved at det kom en ny oppdatering mens telefonen var til rep. (husker ikke hvilke, men det var flere som opplevde samme problemmet ihht til internet! :) )

Prob. 2 gav meg en ny telefon umiddelbart. Behandlingstiden hos moobi var i underkant av en uke!

Lenke til kommentar

Da har jeg havnet i iPhone-gjengen. Pakka ut en 3GS 32GB i går. Var egentlig nokså fornøyd med Samsung Omnia i8910 HD, selv med sine mangler i UI'et, men iPhonen er vesentlig mer behagelig i bruk. Noe av grunne til byttet ligger i overgangen til mac også, slik at jeg får dra full nytte av Apples properietære løsninger :)

 

Var utrolig smidig å komme i gang i hvert fall, bare å plugge inn telefonen, starte iTunes og vips så var alt av e-postinnstillinger, kontakter og kalenderoppføringer overført. Veldig smidig.

 

Gleder meg også til å endelig ha tilgang til en skikkelig app store. Programvareutvalget til Samsungen er en vits i forhold til iPhone.

Endret av blitzen
Lenke til kommentar

Jeg har bestemt meg for å kjøpe en iPhone 32gb nå med telenor superpluss som totalt vil koste 5238 kroner, noe som skal være det billigste i Norge, men jeg har et spørsmål ang. dette:

 

Telefonen er operatørlåst, men det er altså bare å ringe telenor å be dem om å åpne den? Jeg skal bruke tele2 simkortet mitt nemlig...

Lenke til kommentar
Jeg har bestemt meg for å kjøpe en iPhone 32gb nå med telenor superpluss som totalt vil koste 5238 kroner, noe som skal være det billigste i Norge, men jeg har et spørsmål ang. dette:

 

Telefonen er operatørlåst, men det er altså bare å ringe telenor å be dem om å åpne den? Jeg skal bruke tele2 simkortet mitt nemlig...

 

Etter det jeg har forstått er det slik du beskriver at det skal foregå, men de åpner kun iphone kostnadsfritt dersom du har kjøpt den med 12 måneders abonnement og binding.

 

http://telenor.no/privat/kundeservice/iqRe...5ce-00000000000

 

Jeg har ikke lest høyere opp på siden så du får beklage om jeg spør om det samme, men har du tenkt å betale bruddgebyr i samme slengen som Iphone? I så fall ville jeg heller gått frem slik at du kjøper mobilen med superpluss, ringer kundeservice og ber om opplåsning av tlf (dette skal nå være gratis) legg sim kortet fra telenor i en konvolutt eller hiv det og bruk det simkortet du allerede har fra din forrige leverandør. Dette skal nå funke, bestilte min egen med 16GB igår med superpluss og har tenkt å gjøre det på denne måten.

 

Evt her er tråden jeg fikk opplysningene fra, litt utdatert men informasjonen skal stemme fortsatt

 

http://ipod1.no/forum/viewtopic.php?f=409&...=a&start=75

Lenke til kommentar
Gleder meg også til å endelig ha tilgang til en skikkelig app store. Programvareutvalget til Samsungen er en vits i forhold til iPhone.

Nå har jeg ikke testet Samsung sin app store, men 99,99% av alle appene i itunes er ubrukelig dritt. Men det finnes noen få brukbare ting blant mylderet av søppel.

Lenke til kommentar
Gleder meg også til å endelig ha tilgang til en skikkelig app store. Programvareutvalget til Samsungen er en vits i forhold til iPhone.

Nå har jeg ikke testet Samsung sin app store, men 99,99% av alle appene i itunes er ubrukelig dritt. Men det finnes noen få brukbare ting blant mylderet av søppel.

 

Hvilke apps er dine favoritter da?

Lenke til kommentar
Det er den fremgangsmåten der jeg har tenkt å bruke. Binde meg til et 12 måneders abonnoment men ikke bruke det, bare betale månedsavgiften til bindingstiden går ut.

 

Om man bruker denne fremgangsmåten må man da aktivere telefonen med telenorkortet, for så å få opphevet sperre. Eller kan man få denne opphevet før man har satt opp telefonen for første gang?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...