Gå til innhold

iPhone 3G og 3GS-tråden | Prat i vei ...


iPhone 3GS  

830 stemmer

  1. 1. Skal du kjøpe deg iPhone når 3GS blir tilgjengelig?

    • Ja, uten tvil.
      255
    • Kanskje. Pris er en faktor
      205
    • Vet ikke. Pris er ikke en faktor
      56
    • Nei, jeg har det jeg trenger.
      323
  2. 2. Har du iPhone fra før av?

    • Ja, jeg har en importert iPhone.
      82
    • Ja, en iPhone 3G.
      228
    • Nei.
      529


Anbefalte innlegg

Da er min 3GS jailbroken. Jeg klarte rett og slett ikke å leve uten SBSettings og Winterboard.

 

Ingen problemer så langt, bortsett fra at Push-notifications virker å bruke lenger tid før de ankommer.

 

Har min også jailbroken. Testa ut Bosspaper. Likte veldig godt funksjonen til å fade-endre bakgrunnen. Hvert minutt så fader bakgrunnen som en slideshow av bakgrunnsbildene jeg har. Fiffig funksjon :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er ny ubekreftet leveransedato av 3GS på Telenors sider den 15.09. Er dette da parti nr.4 av 3GS telefoner ? Vil de som tidligere fikk leveransedato den 28.09 på bestillingen sin ikke få levert telefonen før den 15.09, eller gjelder dette kun de som bestilte etter 1. august og kom på listen for parti 4?

Lenke til kommentar

Et spørsmål!

 

Når man skal bruke TomTom som GPS, er man da avhengig av å være innen 3G nettverk eller har iPhone en innebygd GPS som bruker GPS-satelitter?

 

Når man kjører rundt i Norge er det ofte man ikke har 3G, men kun Edge.

 

Det virker som om man er avhengig av 3G nettverket. Jeg har i hvert fall store problemer med å få inn noe GPS signal her hjemme hvor jeg ikke har 3G dekning.

Lenke til kommentar

Et spørsmål!

 

Når man skal bruke TomTom som GPS, er man da avhengig av å være innen 3G nettverk eller har iPhone en innebygd GPS som bruker GPS-satelitter?

 

Når man kjører rundt i Norge er det ofte man ikke har 3G, men kun Edge.

 

Det virker som om man er avhengig av 3G nettverket. Jeg har i hvert fall store problemer med å få inn noe GPS signal her hjemme hvor jeg ikke har 3G dekning.

Det er jo bare tåpelig. Da er det jo bedre å kjøpe seg en GPS.

Lenke til kommentar

Et spørsmål!

 

Når man skal bruke TomTom som GPS, er man da avhengig av å være innen 3G nettverk eller har iPhone en innebygd GPS som bruker GPS-satelitter?

 

Når man kjører rundt i Norge er det ofte man ikke har 3G, men kun Edge.

 

Det virker som om man er avhengig av 3G nettverket. Jeg har i hvert fall store problemer med å få inn noe GPS signal her hjemme hvor jeg ikke har 3G dekning.

Det er jo bare tåpelig. Da er det jo bedre å kjøpe seg en GPS.

 

Nå skal det jo også nevnes at jeg bare har testet den innendørs. Kan hende at signalene blir blokkert.

 

EDIT: Klarte ikke å vente til i morgen så jeg stakk ut en liten tur nettopp for å teste.

 

Det var mye bedre ja. Signalene kom nesten tvert da. Både på TomTomen og den forhåndsinstallerte GPSen. Og dette var altså uten 3G dekning, så du trenger da ikke 3G dekning for å få den til å funke.

Endret av Movieheart
Lenke til kommentar
Selvsagt er det logisk, men poenget mitt er at nå som lagrene tømmes for 3G, så er det da ikke vits å fortsette å produsere 3G (evt. produsere 8GB 3GS) hvis produksjonskonstnadene 8GB vs 16GB ikke er store.

Apple ønsker å få tak i kundene som ikke ønsker å bruke alt for mye på mobil. iPhone 3GS 8GB vil bli Apples inngangsbillett til "gjerrigknarkene" som vil ha smarttelefon. Derfor ønsker de å introdusere 3GS 8GB til markedet når de har tømt lagrene for 3G.

Joda, men hvis 8GB ikke er så mye billigere å produsere enn 16GB, så ser jeg ikke helt vitsen. Å få en ny iPhone-modell til 200 kroner under 16GB-versjonen vil vel neppe gi innpass til "gjerrigknarkene". Men nå vet jeg selvsagt ikke hvilke utgifter Apple har på de forskjellige modellene.

Lenke til kommentar

Ser ikke bort fra at Apple tenker litt mer langsiktig enn mange her inne. Se på hyppigheten de lanserer nye modeller og hvilke endringer som inkluderes. Såvidt jeg vet, er det ingen grunn til å tro at dette vil endre seg.

 

Med mindre endringer (som nå), hvem vil mest sannsynlig oppgradere til en ny iPhone først? De som kjøper en 32 GB 3Gs eller de som kjøper en 8 GB 3Gs?

 

Husk også at Apples inntjening for telefoner ikke stopper i det man står i kassa og drar kortet. Introduksjonsmodeller med lavere pris vil være viktig for å få opp volumet når det gjelder solgte telefoner. Jo flere telefoner som selges, jo flere Apps selger de. Jo flere Apps som selges, jo flere gode Apps blir tilgjengelig fra utviklere. Jo bedre Apps, jo høyere salgspris. Jo høyere salgspris, jo større inntjening for Apple. Osv osv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Må si meg enig med knutaj, billig iphone er ikke tap for Apple. Husk også hvordan mobilsituasjonen er i USA; der er normal bindingstid 24mnd, og de har mye dyrere abonnement enn her da de også må betale for inkommende SMS og samtaler. Tethering koster ekstra, etc. Minstepris per mnd for en iPhone der er 40 dolalr for ringeminutter, 5 for SMS, og 30 for data. Altså 75 dollar over 24 mnd, 10800 kr. Samtidig er ikke amerikanerne verdens smarteste, og der borte handler de telefon mer eller mindre utelukkende etter pris i kassa, ikke månedspris. De driter altså i at den koster dem 75 dollar pr mnd minimum så lenge de får den for 99 dollar istedetfor 199 når de kjøper den. Så AT&T tjener selvfølgelig stort på å subsidiere telefonen for å presse salgsprisen ned og binde flere kunder til en dyr 2årskontrakt.

Lenke til kommentar

Ikke helt enig i oppsummeringen din av et amerikanske markedet, Captein Ødegård. :p

 

Hva du sier stemmer om månedspris stemmer nesten, men man må ikke kjøpe den pakken med 200 SMS for $5. Man kan betale 20 cent pr melding (også for mottak selvsagt).

 

Jeg syns uansett at du bommer en del når det gjelder amerikanernes tankegang. Forskjellen ligger i at vi (jeg bot i USA og har et par AT&T-abonnement) faktisk er vante til å betale en forholdsvis drøy månedspris uavhengig av hvilken telefon vi har. Det eneste som gjør iPhone spesielt er at man må tegne et dataabonnement. Noe stadig flere gjør uansett, da AT&Ts alternativ er $10 pr mnd. For Blackberry, Series 60 og Windows Mobile koster dataabonnementet det samme som for iPhone, mens det er litt billigere om man har en feature phone.

 

Abonnement er dyre og telefoner subsidieres heftig. Kjøper man en unlocked telefon for full pris, er abonnementet fortsatt like dyrt. Derfor er det å kjøpe en telefon uten kontrakt og fra en annen enn operatøren kun for spesielt intresserte. Det skal dog sies at selv om man tegner en 24 måneders kontrakt, så kan man kjøpe seg ut av kontrakten for en overkommelig pris. Men AT&T vil ikke låse opp telefonen for deg av den grunn. I tillegg kan man også mens man fortsatt er under kontrakt få subsidiert en ny telefon ved å tegne kontrakt for nye 24 måneder.

 

Man får også en del for pengene når man tegner et abonnement. Det billigste abonnementet er inkludert 450 ringeminutter, noe som ikke er veldig imponerende i seg selv. Men i tillegg har man 5000 minutter for kveld/helg og gratis samtaler til andre med AT&T (er vel over 60 millioner totalt). Hva man derimot ikke får, er et godt utbygd nettverk. Jeg kan ikke snakke mange minuttene hverken hjemme eller på kontoret før samtalen brytes. Og datatrafikk er i perioder ikke tilgjengelig, mens det stort sett går ufattelig tregt.

 

Amerikanske operatører vet å ta seg betalt for alt mulig. Men de har altså enorm makt over telefonprodusentene (med unntak av Apple). Store volum gjør at de kan forhandle seg frem til gode priser og også kontrollere hvordan telefonen skal fungere i praksis. Bla litt i menyene på telefonene, og du vil se større forskjell fra operatør til operatør enn fra telefonprodusent til telefonprodusent. En AT&T brandet Nokia ligner mer på en AT&T brandet SE enn hva den ligner sin egne ubrandete modell. Noe som er ganske uvirkelig for oss som har hatt interesse for telefoner en stund og kjenner den "norske modellen".

Lenke til kommentar

Et spørsmål!

 

Når man skal bruke TomTom som GPS, er man da avhengig av å være innen 3G nettverk eller har iPhone en innebygd GPS som bruker GPS-satelitter?

 

Når man kjører rundt i Norge er det ofte man ikke har 3G, men kun Edge.

 

Det virker som om man er avhengig av 3G nettverket. Jeg har i hvert fall store problemer med å få inn noe GPS signal her hjemme hvor jeg ikke har 3G dekning.

Det er jo bare tåpelig. Da er det jo bedre å kjøpe seg en GPS.

 

Nå skal det jo også nevnes at jeg bare har testet den innendørs. Kan hende at signalene blir blokkert.

 

EDIT: Klarte ikke å vente til i morgen så jeg stakk ut en liten tur nettopp for å teste.

 

Det var mye bedre ja. Signalene kom nesten tvert da. Både på TomTomen og den forhåndsinstallerte GPSen. Og dette var altså uten 3G dekning, så du trenger da ikke 3G dekning for å få den til å funke.

 

 

vist du prøvde med "kart", da brukte du EDGE, som koster penger. Ingen som har sagt du MÅ bruke 3G vel?

 

Men TomTom koster ingenting i bruk ja, alle kartene ligger på Phone og trenger bare GPS som signal

Lenke til kommentar
vist du prøvde med "kart", da brukte du EDGE, som koster penger. Ingen som har sagt du MÅ bruke 3G vel?

 

Men TomTom koster ingenting i bruk ja, alle kartene ligger på Phone og trenger bare GPS som signal

 

Jeg brukte EDGE ja og det kostet penger. Det var heller ingen som har sagt at jeg må bruke 3G, det er bare en oppfatning jeg har fått siden jeg har hatt bedrer opplevelser med kartfunksjonen innendørs når jeg hadde 3G tilgjengelig. Grunnen til dette er vell at den lettere tar inn signaler når den hadde 3G, så når jeg prøvde kartfunksjonen hjemme uten 3G fikk den ikke inn signalene på grunn av at jeg var innendørs. Men straks jeg gikk ut kom de med en gang.

 

TomTom koster heller ingenting i bruk. Det koster vell et par små ører når den skal lokalisere deg for første gang men ellers er den gratis i bruk. Alle kartene ligger installert på iPhonen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341
Ikke helt enig i oppsummeringen din av et amerikanske markedet, Captein Ødegård. :p

 

Hva du sier stemmer om månedspris stemmer nesten, men man må ikke kjøpe den pakken med 200 SMS for $5. Man kan betale 20 cent pr melding (også for mottak selvsagt).

 

Jeg syns uansett at du bommer en del når det gjelder amerikanernes tankegang. Forskjellen ligger i at vi (jeg bot i USA og har et par AT&T-abonnement) faktisk er vante til å betale en forholdsvis drøy månedspris uavhengig av hvilken telefon vi har. Det eneste som gjør iPhone spesielt er at man må tegne et dataabonnement. Noe stadig flere gjør uansett, da AT&Ts alternativ er $10 pr mnd. For Blackberry, Series 60 og Windows Mobile koster dataabonnementet det samme som for iPhone, mens det er litt billigere om man har en feature phone.

 

Abonnement er dyre og telefoner subsidieres heftig. Kjøper man en unlocked telefon for full pris, er abonnementet fortsatt like dyrt. Derfor er det å kjøpe en telefon uten kontrakt og fra en annen enn operatøren kun for spesielt intresserte. Det skal dog sies at selv om man tegner en 24 måneders kontrakt, så kan man kjøpe seg ut av kontrakten for en overkommelig pris. Men AT&T vil ikke låse opp telefonen for deg av den grunn. I tillegg kan man også mens man fortsatt er under kontrakt få subsidiert en ny telefon ved å tegne kontrakt for nye 24 måneder.

 

Man får også en del for pengene når man tegner et abonnement. Det billigste abonnementet er inkludert 450 ringeminutter, noe som ikke er veldig imponerende i seg selv. Men i tillegg har man 5000 minutter for kveld/helg og gratis samtaler til andre med AT&T (er vel over 60 millioner totalt). Hva man derimot ikke får, er et godt utbygd nettverk. Jeg kan ikke snakke mange minuttene hverken hjemme eller på kontoret før samtalen brytes. Og datatrafikk er i perioder ikke tilgjengelig, mens det stort sett går ufattelig tregt.

 

Amerikanske operatører vet å ta seg betalt for alt mulig. Men de har altså enorm makt over telefonprodusentene (med unntak av Apple). Store volum gjør at de kan forhandle seg frem til gode priser og også kontrollere hvordan telefonen skal fungere i praksis. Bla litt i menyene på telefonene, og du vil se større forskjell fra operatør til operatør enn fra telefonprodusent til telefonprodusent. En AT&T brandet Nokia ligner mer på en AT&T brandet SE enn hva den ligner sin egne ubrandete modell. Noe som er ganske uvirkelig for oss som har hatt interesse for telefoner en stund og kjenner den "norske modellen".

 

det jeg har av prisinfo er fra en mail fra en amerikaner som

hoster (IMO) den beste mobiltlfpodcasten der ute. Hvorvidt det stemmed skal jeg ikke so noe om, men Han er nå på sin andre iPhone. Uansett, mentaliteten om å henge deg opp i pris ved innkjøp er absolutt der - noe som er tåpelig. Og det skiller en del, kanskje ikke innad hos operatøren, men eks Palm pre vs iPhone 3Gs full unlimited pakke skiller visst titalls dollar pr mnd såvidt jeg vet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...