Gå til innhold

iPhone 3G og 3GS-tråden | Prat i vei ...

iPhone 3GS  

830 stemmer

1. 1. Skal du kjøpe deg iPhone når 3GS blir tilgjengelig?

• Ja, uten tvil.
      255
    • Kanskje. Pris er en faktor
      205
    • Vet ikke. Pris er ikke en faktor
      56
    • Nei, jeg har det jeg trenger.
      323
  2. 2. Har du iPhone fra før av?

• Ja, jeg har en importert iPhone.
      82
    • Ja, en iPhone 3G.
      228
    • Nei.
      529

Anbefalte innlegg

MMS sendes vel ikke over noe annet enn GSM nettet uansett, så å skru på nettverk vil ikke ha noe å si fra eller til ?

Ehh... Jo? Og det har ikke noe å si om 3G er på eller ikke. Hvis 3G er slått av, tar den bare Edge istedet...

Så på Iphone bruker man datatrafikk for å sende MMS?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
MMS sendes vel ikke over noe annet enn GSM nettet uansett, så å skru på nettverk vil ikke ha noe å si fra eller til ?

Ehh... Jo? Og det har ikke noe å si om 3G er på eller ikke. Hvis 3G er slått av, tar den bare Edge istedet...

Noe Edge har jeg heller ikke på. Bare wi-fi. Trodde MMS gikk over mobil-nettet jeg, det gjør den på min enkle Nokia.

(Der det står VPN har jeg heller ikke satt denne på eller aktivert, vet ikke hva det er.)

RandiA

Lenke til kommentar

Det å bruke 3G er jo ikke å nødvendigvis være på nett. Jeg har en 3G tlf (SE K530i)...og jeg kan slå på 3G og snakke med andre i "3G kvalitet". Jeg bruker ikke internettforbindelse av den grunn. Dvs jeg betaler ikke for dataoverføring, kun vanlige tellerskritt. Samme gjelder nok mms. Det går kjappere å sende mms via 3G enn med gsm, men det koster det samme.

Endret av gamer73
Lenke til kommentar
Vi vet jo ikke enda hvor mye bedre ytelse 3GS kommer til å få i forhold til 3G, sånn rent praktisk. Videoopptak og stemmekontroll er ikke nok for å få meg til å bytte, men ytelsen kan vise seg å gjøre brukeropplevelsen enda trivligere. Dette er noe vi ikke får vite før reviews og hands-ons dukker opp.

Det har dukket opp en del reviews allerede, en ganske omfattende gjennomgang ligger f.eks. på engadget.com med masse videoklipp som viser hvordan diverse ting fungerer, samt et råvideoklipp filmet med telefonen for å vise videokvaliteten.

http://www.engadget.com/2009/06/17/iphone-3g-s-review/

Jeg kommer helt klart til å kjøpe 3GS, selv om jeg allerede har 3G 16GB. Først og fremst pga videokameraet og den raskere hardwaren.

Lenke til kommentar
Det å bruke 3G er jo ikke å nødvendigvis være på nett. Jeg har en 3G tlf...og jeg kan slå på 3G og snakke med andre i "3G kvalitet". Jeg bruker ikke internettforbindelse av den grunn. Dvs jeg betaler ikke for dataoverføring, kun vanlige tellerskritt. Samme gjelder nok mms. Det går kjappere å sende mms via 3G enn med gsm, men det koster det samme.

Hvis det bare har betydning for hvor lang tid det tar å sende, har jeg ikke behov for å ta den på. Vanlige SMS-er går helt kjapt og det er det jeg vanligvis bruker.

Lenke til kommentar

Ja å bruke 3G framfor GSM er lynkjapt( mms er gjort på et blunk), men man tømmer batteriet mye fortere og det er langt ifra 3G nett overalt. Jeg har aldri 3G slått på med min tlf. Men jeg slo av 3G på min tlf for ett år siden hehe. 3G er nok mer utbygd nå:)

Men jeg venter spent på Iphone 3GS her:) Når jeg får tak på den komemr jeg helt sikkert til å ha 3G på, men man kan stille Iphone inn slik at den ikke går på "nett" via mobilnettet, men kun f.eks WIFI. Slik at man ikke uheldigvis skal komem til å benytte seg av datatrafikk. DEt som da skjer er jo relativt logisk. Om tlf vil på nett pga et program man har startet så søker den etter WIFI nett...finner den ikke det så står det bare...."Finner ikke nett" eller tilsvarende.

Lenke til kommentar

Takk, gamer73. Du forklarte det bedre enn meg. :)

Noe Edge har jeg heller ikke på. Bare wi-fi. Trodde MMS gikk over mobil-nettet jeg, det gjør den på min enkle Nokia.

Man kan ikke skru av Edge. Skrur du av 3G, skrur du bare av 3G, og ikke mobilens evne til å sende datatrafikk over mobilnettet. Skulle man hatt noe sånt, måtte det vært en instilling som sa at man ikke skal bruke datatrafikk man potensielt må betale for over annet enn WiFi. Men det fins ikke. Forskjellen mellom GSM, Edge og 3G er bare hastigheten. Ikke prisen det koster å bruke det.

Lenke til kommentar

Phuuuh...der fikk jeg svaret:(Jeg er litt opphengt i slike "data" saker for det interesserer meg å finne løsninger, ikke så mye at jeg hadde absolutt bruk for den bilde-sendingen... :!: ). Joda, sendte et kontaktskjema til NetCom i går, som jeg ikke hadde fått svar på enda. Ringte i stedet. (11min ventetid på iPhone-tråden). Han sjekket, og det tok 10sek. å finne ut at det var "en liten datakjerne de ikke hadde skrudd på i min telefon, om en halv time skulle det fungere, da skulle jeg slå av og på min i Phone")...at det er oppgitt to litt ulike MMS proxy tall her og der har ingen betydning, det skal fungere med begge . (Han oppga dette nr:212.169.66.4:80)

RandiA

Lenke til kommentar
Hvor har du fått 17. Juli fra? Jeg siterer artikkelen fra iPod1.no, som beskriver det greit:

Tipper han blandet 17. juni (3.0 oppdateringa), med iPhone 3GS ;P

2. Det sies jo at tekniske speccs på nye modellen skal være bedre, og så gjøre den nye modellen raskere. Vil da det bli utviklet apps fra appstore kun til bruk på 3Gs, eller vil begge alltid være kompatible?

Litt tidlig å si ennå, men det er meget sannsynlig at noen apps vil fungere kun på 3G3. Spesielt apps som tar nytte av kompasset, og OpenGL ES 2.0. Samtidig tror jeg at alle apps til 3G også vil fungere på 3GS.

Jeg tipper det blir nesten det samme som å oppgradere en vanlig datamaskin, du oppgraderer lagringsplass (harddisk), og minne (RAM) =)

For å ta det enkelt ^^

Hvis du oppgraderer datamaskinen din, pleier de fleste spill å fungere. Har aldri hørt om noe spill som ikke funker etter en hw-upgrade :p

Lenke til kommentar
Ari: Jeg tipper at Apple har litt problemer siden mange laster ned 3.0 :p

Joda, greit det. Men regner ikke med at det med bilder har noe med det å gjøre.

Okey, har gjenopprettet nå. Ser ut som om bildefremvisningen er fikset. Hvis jeg trykker på "Konfigurer som ny iPhone", da vil alt bli slettet. Hva med kontaktene, vil alle de jeg hadde komme frem hvis jeg "importerer fra sim"?

Lenke til kommentar
Ari: Jeg tipper at Apple har litt problemer siden mange laster ned 3.0 :p

Joda, greit det. Men regner ikke med at det med bilder har noe med det å gjøre.

Okey, har gjenopprettet nå. Ser ut som om bildefremvisningen er fikset. Hvis jeg trykker på "Konfigurer som ny iPhone", da vil alt bli slettet. Hva med kontaktene, vil alle de jeg hadde komme frem hvis jeg "importerer fra sim"?

Det spørs, jeg satt heller opp en google-contacts sync =)

Husker ikke hvor jeg fant guiden, men bare google det, er hvertfall en google-guide :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...