Gå til innhold

iPhone 3G og 3GS-tråden | Prat i vei ...


iPhone 3GS  

830 stemmer

  1. 1. Skal du kjøpe deg iPhone når 3GS blir tilgjengelig?

    • Ja, uten tvil.
      255
    • Kanskje. Pris er en faktor
      205
    • Vet ikke. Pris er ikke en faktor
      56
    • Nei, jeg har det jeg trenger.
      323
  2. 2. Har du iPhone fra før av?

    • Ja, jeg har en importert iPhone.
      82
    • Ja, en iPhone 3G.
      228
    • Nei.
      529


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om du skal ta for deg en slik oppgave så må du vel nesten ta for deg på den måten at man går ut i fra at telefonen er out-of-the-box.

Vet ikke hvor nøye du skal analysere teknologien, så jeg bare fyrer løs.

 

- Man får inntrykket av at det er gjort mange år av dyktig og gjennomgående R & D for brukergrensesnittet. Ingen annen telefon er i nærheten. Til og med min anti-tekniske mor klarte å sende en SMS med den uten å ha fått noen forklaring på forhånd. En manual er ikke nødvendig.

- Begrenset mulighet for å gjøre endringer (antall innstillinger).

- Ingen mulighet for drag & drop av filer mellom telefon og PC.

- MMS

- Restriktiv tilgang for hva slags formater som kan spilles av (video).

- Utvalget av musikk, podcasts og programvare gjennom iTunes er utrolig.

- Enkel og rask browsing på nett.

- Dårlig WLAN-antenne

 

Er mye mer, men kommer ikke på så veldig mye annet en tidlig fredags morgen.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Det mest negative og som lager mye problem for meg er at telefonen virker å ha dårlige eller svake antenner.

Jeg sliter med dårlig mobildekning, ingen 3G og sms som kommer flere timer etter de var sendt.

Telenor mener de har full dekning på min adresse og at jeg burde ha full dekning, hvilket jeg alltid har hatt med mine andre telefoner, men med Iphonen sliter voldsomt med å finne og holde singalet.

Ringer det nå må jeg nesten alltid ut på hveranda for at de skal høre meg, noe jeg begynner å bli litt lei av.

(kun murvegg på en side av leiligheten, men telenor mener denne ikke skal ha så mye å si da dekningen er så sterk/god i mitt område)

 

Ellers vil jeg vel få frem at mangel på å kjøre program i bakgrunnen er et minus med telefonen.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar

Om man har jailbreaket mobilen så er det utrolig mye man kan gjøre med den i tillegg!

Eks:

- Kalender i lockmenyen (som i S60 mobiler)

- Vær, nyheter feeds i lockmenyen osv.

- Bedre sms program (iRealSMS) Kan blant annet skrive melding vertikalt

- Bruke iPhone som fjernkontroll på powerpoint presentasjoner (i-Clickr)

- Lese Office, pdf på mobilen

- MMS

 

+++ listen er lang

 

Ulempene med iPhone er at du er bundet til iTunes..

Endret av Anixion
Lenke til kommentar

Kommer kanskje litt galt ut her, men våger å hekte meg på denne iPhone tråden. Hadde tenkt å kjøpe meg ny mobil, og lurte da på iPhone. Vet ikke så mye om den, (har brukt iPod og iTunes i mange år, men det blir noe enklere). Har et par spørsmål ang. iPhone:

Lønner det seg å kjøpe den med eller uten abonnement? Jeg er tilknyttet Netcom med min nåværende Nokia, men bruker bare kontantkort. Har brukt mobilen mest for SMS og på reise.

Denne har radio, har iPhone det?

Hvilket abonnement blir det rimeligste i tilfelle jeg må ha abonnement? Jeg ringer ikke mye fra mobilen. Vil det gå an å surfe med den uten abonnement? Dette vil kanskje falle dyrt da? Det lønner seg kanskje å kjøpe den med 16GB? Det jeg kommer til å bruke den mest til er lydbøker, det er det jeg bruker min iPod mest til, og lytting av lydbøker er jo en billig affære når man låner bøker på biblioteket.

Håper noen kan gi litt info til en uvitende ang. iPhone.

RandiA

Lenke til kommentar

Den selges ikke uten abbonement i norge, du MÅ kjøpe med netcom abo.

Den har radiostreaming, fra kanaler i USA og Canada(?), men ikke p4 etc fra norge.. Må bli podcast's etc da..

Det billigste abo blir vel FlexiTalk, 99, 149 eller 199..

Du kan bruke WiFi uten abo (tror jeg), men det blir akkurat som en laptop/stasjonær pc, som du sikkert har ^^.

Jeg har en 16GB ipod Touch, har 5 filmer, og rundt 1000 sanger, holder en stund^^

Du kan og låne filmer, laste ned podcast, kjøpe sanger, eBooks etc rett fra iphone/itouch også :)

Lenke til kommentar
Den selges ikke uten abbonement i norge, du MÅ kjøpe med netcom abo.

Den har radiostreaming, fra kanaler i USA og Canada(?), men ikke p4 etc fra norge.. Må bli podcast's etc da..

Det billigste abo blir vel FlexiTalk, 99, 149 eller 199..

Du kan bruke WiFi uten abo (tror jeg), men det blir akkurat som en laptop/stasjonær pc, som du sikkert har ^^.

Jeg har en 16GB ipod Touch, har 5 filmer, og rundt 1000 sanger, holder en stund^^

Du kan og låne filmer, laste ned podcast, kjøpe sanger, eBooks etc rett fra iphone/itouch også :)

Takk skal du ha...nå har jeg kjøpt en i dag, med et enkelt ab. som jeg hadde på den forrige Nokia jeg kjøpte gjennom Netcom.

Har et par spørsmål som sikkert noen kan svare på, har plundret litt med den noen timer nå, tatt inn mine kontakter og lagt inn litt musikk og lydbøker, surfet litt på nett gjennom mitt eget trådløst, men det jeg lurer på er:

Kan jeg være på nett overalt ellers, (bare man betaler av det man har stående på konto), og hvordan stiller jeg inn for å komme på NetCom sitt nett f.eks når jeg er ute?

Neste spørsmål: Tenkte å legge inn noen bilder fra bildefilene mine, men fant ingen plass på iPhone til å importere dem fra PC'n

Neste spørsmål: På min Nokia hadde jeg tatt ned et par fine ringetoner, fra noen kjente musical, men på iTunes store fant jeg ingen slike ringetoner, noen som kan hinte om hvor slikt finnes? (Fant mange rare ringetoner der, men ingen med kjente artister, låter

Siste spørsmål: Når jeg lader min iPod med "strøm-lader" har jeg alltid hatt den avslått når jeg lader, og da kan jeg se den lader. Men når jeg skulle lade iPhone, så det ut til at jeg måtte ha den påslått for å lade. Er det slik? Fant ikke noe om dette i manualen.

Dette ble litt mye på en gang, kanskje, men slik er det når man er nybegynner med en ny "greie". Og det er sikkert noen som vet noe om dette.

Takknemlig for svar.

PS. Podcast er greit ja, det har jeg brukt på min iPod. Kan jeg ta ned Podcasten hvis jeg kan komme på nett ute også?

Og den veibeskrivelsen på kart, er jo fin å ha, viser veien både med bil og til fots. Men det betinger jo at jeg får til å slå på et nett ute???

Og så glemte jeg dette: Kan man få bokstaven Å til å være synlig på tastaturet? Ser den kommer frem ved å holde A nede. Kan man sette inn smiley i SMS, og kan man trykke "Svar" på en SMS, slik man gjør på "vanlige" mobiler?

RandiA

Lenke til kommentar
Kan jeg være på nett overalt ellers, (bare man betaler av det man har stående på konto), og hvordan stiller jeg inn for å komme på NetCom sitt nett f.eks når jeg er ute?

Så fremt du har et nettverk å koble deg til så kan du det.

Er du innefor området til et WiFi nettverk som du kan koble deg på så er jo det greit.

Er du utenfor så kan du koble deg til via 3G eller Edge. Da vises det med henholdsvis symbolene 3G eller E der hvor WiFi - viften er når du er koblet opp på trådløst nett.

Derimot beveger du deg i område som ikke har 3G eller Edge dekning så har du heller ikke tilgang til internett, men i de fleste tettsteder er slikt tilgjengelig.

Kontakt din operatør eller se på hjemmesiden deres etter kart for å se hvilke områder det er 3G/Edge dekning.

 

Neste spørsmål: Tenkte å legge inn noen bilder fra bildefilene mine, men fant ingen plass på iPhone til å importere dem fra PC'n

Du synkroniserer dem via iTunes. Når du har koblet til telefonen til maskinen din så klikker du først på XXXs iPhone til venstre, deretter trykker du på fanen hvor det står bilder omtrent midt på skjermen. Der kan du velge hvilke mappe evnt hvilke bilder du vil synkronisere.

 

Neste spørsmål: På min Nokia hadde jeg tatt ned et par fine ringetoner, fra noen kjente musical, men på iTunes store fant jeg ingen slike ringetoner, noen som kan hinte om hvor slikt finnes? (Fant mange rare ringetoner der, men ingen med kjente artister, låter

Det finnes sider hvor du enkelt kan lage egne ringetoner for iPhone. Den har vært nevnt flere ganger i denne tråden før, seneste for en side eller tre siden. Bruk søkefunksjonen nederst til venstre i tråden!

 

Siste spørsmål: Når jeg lader min iPod med "strøm-lader" har jeg alltid hatt den avslått når jeg lader, og da kan jeg se den lader. Men når jeg skulle lade iPhone, så det ut til at jeg måtte ha den påslått for å lade. Er det slik? Fant ikke noe om dette i manualen.

Den lades uavhengig om det er påslått eller avslått, altså uansett.

 

Kan jeg ta ned Podcasten hvis jeg kan komme på nett ute også?

Og den veibeskrivelsen på kart, er jo fin å ha, viser veien både med bil og til fots. Men det betinger jo at jeg får til å slå på et nett ute???

Ja det kan du, via iTunes ikonet kan du søke på podcast. Har du en podcast og du vil ha flere fra samme utgiver så kan du også hente dem i menyen for iPod.

 

Og så glemte jeg dette: Kan man få bokstaven Å til å være synlig på tastaturet?

Nei.

Er litt usikker på om det er anledning for å gjøre det om du skulle jailbreake den, men ikke før det ihvertfall.

 

Kan man sette inn smiley i SMS, og kan man trykke "Svar" på en SMS, slik man gjør på "vanlige" mobiler?

Per i dag så er ikke smileys tilgjengelig i SMS. Det har kommet i Japan med 2.2 oppdateringer like før jul, så det kommer kanskje her også senere.

Igjen så er jeg usikker på om det er anledning tild et om du jailbreaker telefonen.

 

Siden SMSene på iPhone fremkommer som samtaler med de ulike kontaktene dine, så fungerer Send funksjonen som svar.

 

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...