Gå til innhold

Norsk distributør av Xandros?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Både Mandrake, Redhat og SuSE er temmelig greie å sette opp. Dvs hvis man ikke har altfor kronglete hardware så setter de opp nettverk, grafikk, lyd og denslags for deg, og du kommer rett på nett etter installasjonen.

Men hva har du tenkt å bruke Linux til? Hvis du ikke ønsker å "ofre" noen timer på det så spørs det hvor mye du får igjen for det uansett distro. Det er tross alt et totalt annerledes OS enn f.eks Windows, og selv om enkelte distroer kommer mer eller mindre ferdig konfigurert tar det stort sett en stund før man virkelig begynner å verdsette det.

Lenke til kommentar
Både Mandrake, Redhat og SuSE er temmelig greie å sette opp. Dvs hvis man ikke har altfor kronglete hardware så setter de opp nettverk, grafikk, lyd og denslags for deg, og du kommer rett på nett etter installasjonen.

Men hva har du tenkt å bruke Linux til? Hvis du ikke ønsker å "ofre" noen timer på det så spørs det hvor mye du får igjen for det uansett distro. Det er tross alt et totalt annerledes OS enn f.eks Windows, og selv om enkelte distroer kommer mer eller mindre ferdig konfigurert tar det stort sett en stund før man virkelig begynner å verdsette det.

Nei. Hverken Mandrake, RedHat eller SuSE er temmelig greie å sette opp.

Ja, jeg kommer meg på nett osv. men det er nok LITT mere jobb å skaffe tilgang til filer og skrivere på et Win-nettverk, konfigurere VPN mot eksternt Windows-domene, kjøre windows-programmer (og nå snakker jeg IKKE om M¤ Office!!!) osv. Jeg sier ikke at dette ikke lar seg gjøre, jeg sier bare at det tar litt tid å lære seg det. Den tiden har ikke jeg.

Hva skal jeg bruke Linux til?

Som Mikki78 sa: OS... Hva jeg skal bruke maskinen min til: spil&lek, kontorprogrammer, programmering, diverse modellering, bildebahandling, databaser, webservber, ftp-server + mye mer. En god del av dette involverer programvare som i utgangspunktet bare finnes for en platform, enten Win eller Unix. Jeg tror derfor jeg er nødt til å kjøre to OS. Men mitt hovedpoeng er faktisk å finne et billig alternativ til WinXP-lisens som IKKE krever noe særlig arbeidsinnsats. Og her faller RH, Mandrake og kompani dessverre igjennom. Jeg sier ikke at Xandros IKKE faller igjennom, men det kunne vært morsomt å prøve.

Så jeg spør igjen: er det noen som vet om en norsk distributør av Xandros?

Lenke til kommentar
det jeg lurer på er , hvorfor xandros ? . hvorfor ikke redhat , mandrake eller suse ? .

Fordi han er en lat gris, som ikke gidder å virkelig lære linux, og som heller vil betale for noe han ikke engang vet hva er, og et system han ikke kjenner i det hele tatt. :wink:

Linux er ikke et bruk og kast system, men det er noe som må læres for å få god nytte av det :yes:

MarcelSB

Lenke til kommentar

Min absolutte anbefalning vil vaere (installerte nettop opera 7.0.0 P2 saa ikke alt som virker) aa virkelig gaa inn for aa laere linux. Du vil ikke kunne "bare bruke ett par timer" paa aa sette opp linux'en..

Noen som vet om noen maate aa fikse ae, oe, aa problemet paa?

Lenke til kommentar
det jeg lurer på er , hvorfor xandros ? . hvorfor ikke redhat , mandrake eller suse ? .

Fordi han er en lat gris, som ikke gidder å virkelig lære linux, og som heller vil betale for noe han ikke engang vet hva er, og et system han ikke kjenner i det hele tatt. :wink:

Linux er ikke et bruk og kast system, men det er noe som må læres for å få god nytte av det :yes:

MarcelSB

Alvorlig talt.

Lat gris; så definitivt.... :yes:

At jeg ikke vet hva Linux er; dust :wink: .

Jeg vedder en kroneis på at jeg har lekt med flere OS enn deg.

Jeg vet utmerket godt hva det er, jeg bruker Unix-shell DAGLIG

og jeg har installert Mandrake opptil flere ganger.

Hovedgrunnen for å ville prøve Xandros er lav begynnerterskel, ikke at jeg ikke gidder å lære meg detaljene på sikt. Det er slik jeg har lært Windows: pek og klikk på gale steder tilstrekkelig mange ganger, og du forstår etterhvert sammenhengen. Men denne læringsprosessen tar tid, og frem til jeg behersker ting The Real Way hadde det vært akk så behagelig å kunne gjøre det på "gamlemåten".

Det er meg fulstendig ubegripelig at ikke flere distributører legger bedre til rette for å la folk bruke det de kan fra før. Hvis Linux noen gang skal få et reelt gjennomslag i hjemmemarkedet er dette den ENESTE veien å gå. Ikke dermed sagt at en skal TVINGE folk til å bruke Windows-løsninger.

Lenke til kommentar
Fordi han er en lat gris,

Sannsynligvis

som ikke gidder å virkelig lære linux, og som heller vil betale for noe han ikke engang vet hva er, og et system han ikke kjenner i det hele tatt. :wink:

MarcelS

Det vår venn prøvde å si her:

Jeg kan SuSE. Hvis noen spør om en distro jeg ikke kan, så må de være ganske dumme. Hvis en person er villig til å betale en god del penger for å faktisk kjøpe en linuxdistro, så er det mest sansynlig at vedkommende vil bruke det som et bruk og kast system. Dessuten så vil jeg ikke vite at Xandros i en del tester har blitt kåret til distroen med den best sammensatte programmpakken, fordi den ikke kommer med 10 forskjellige FTP-servere som jeg mener er et minimum.

Lenke til kommentar

MarcelSB

Alvorlig talt.

Lat gris; så definitivt.... :yes:

At jeg ikke vet hva Linux er; dust :wink: .

Jeg vedder en kroneis på at jeg har lekt med flere OS enn deg.

Jeg vet utmerket godt hva det er, jeg bruker Unix-shell DAGLIG

og jeg har installert Mandrake opptil flere ganger.

Hovedgrunnen for å ville prøve Xandros er lav begynnerterskel, ikke at jeg ikke gidder å lære meg detaljene på sikt. Det er slik jeg har lært Windows: pek og klikk på gale steder tilstrekkelig mange ganger, og du forstår etterhvert sammenhengen. Men denne læringsprosessen tar tid, og frem til jeg behersker ting The Real Way hadde det vært akk så behagelig å kunne gjøre det på "gamlemåten".

Det er meg fulstendig ubegripelig at ikke flere distributører legger bedre til rette for å la folk bruke det de kan fra før. Hvis Linux noen gang skal få et reelt gjennomslag i hjemmemarkedet er dette den ENESTE veien å gå. Ikke dermed sagt at en skal TVINGE folk til å bruke Windows-løsninger.

hehe take a chillpill mr. (ms swan quote). du sier at du har lagt inn mdk flere ganger , så hvorfor ikke holde deg til det ? . RH , MDK og Suse er alle lette distroer , men jeg må si at mandrake er den letteste imo. kalle andre for dust er den letteste måten å blir sparket ut fra forumet, det er en bra begynnelse hvertfall :D .

han kom jo med en godt poeng , hvorfor betale for et svada linux ? støtt linux ved å kjøpe en bra distro som red hat , mdk , suse , slack, debian osv. nå er du ute etter en lett-å-bruke-linux så kjøp rh, suse eller mdk. ikke klikk på meg pga av dette :smile:

Lenke til kommentar

Vil du ha en lett og rask maate aa sette opp linux, og faa mulighet til det meste med en gang?

Vel da vil jeg anbefale RH 8.0 og apt-get fra freshrpms.net..

Ikke noe vanslikere enn det.. samt at du har norsk tegnsetting med en gang, selv om det ikke ser saann ut.. :lol:

Lenke til kommentar

kalle andre for dust er den letteste måten å blir sparket ut fra forumet, det er en bra begynnelse hvertfall :D .

Mener du virkelig at sterke ukvemsord som "dust" er mer graverende enn detaljerte injurierende påstander om andres kunskapsnivå? :)

støtt linux ved å kjøpe en bra distro som red hat , mdk , suse , slack, debian osv.

Jeg er da ikke ute etter å STØTTE Linux...

STØTTE kan jeg gi til Kirkens Nødhjelp, Redd Barna, Koigi Wa Wamwere, en venn med kjærlighetssorg eller Krf's familiepolitikk.

Hvis jeg ikke liker et produkt bruker jeg det ikke. Punktum.

Forøvrig ser det ikke ut til at denne tråden gav noe særlig payoff. Å lære meg Linux "skikkelig" har jeg uansett tenkt å gjøre en gang i fremtiden. Frem til det: Take care.

Lenke til kommentar
kan du ikkje kjøpe det fra xandros sin side ?

Joda, jeg kan det, men hvor my tror du det koster å sende tre CD-er og en 250 siders bok pent pakket inn i papp over Atlanterhavet? Ikke gratis ihvertfall, og tid tar det også.

fikk min xandros idag 21 mars jeg bestilte den søndag 16 mars.

kostet 25 $ i frakt, men dette gikk jo raskt.

suveren windows erstatter må jeg si etter første installasjon.

De bruker DHL som befrakter og jeg tror faktisk pakka lå i postkassa mi igår kveld, men sjekket ikke da.

Bestilte faktist fra hovedkontoret i New York.

med dagens valuta, ble det ikke mer en 455 kr inkl. frakt for non deluxe pakka.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...