Folles Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Siden det ikke akkurat flommer over av brukermeldinger på denne greia, så skriver jeg litt. Kjøpte dette fordi jeg har drevet med vannkjøling før og kunne tenke meg et enkelt og greit opplegg som ikke involverer mye arbeide og svetting over komponenter. Ja, man blir latere med alderen. Her er oppsettet: PC Intel Core 2 Quad 6600 G0 2,4@3,6 Asus Maximus Extreme 2 x AMD 3870 Crossfire 8 Gb Corsair 2 hardisker og en DVD-brenner. Vista 64 Kjøling Reserator XT CPU-blokk: Zalman Zalman-slange Asus chipset-kjøler som kom med kortet. Ikke gjort mer enn å koble på slanger. 2 x EK-FC3870 6 vifter på 120 mm i kabinettet (bråker ikke stort, så da så...) Arctic Silver 5 Jeg finner det problematisk å se nøyaktig hva som er CPU-temperaturen, så jeg oppgir tallene jeg får fra tre kilder: CPUID Hardware Monitor – viser temperatur fra alle fire kjerner. vanlig drift: ca 50'C full last: ca 70'C Asus AI Suite – bare en CPU temperatur og dette er ikke programvare som gir godfølelsen vanlig drift: ca 35'C full last: ca 47'C Researator XT – vann inn vanlig drift: ca 33'C full last: 44'C (dette er max av hva jeg har sett så langt) Temperaturer fra skjermkortet later til å stemme mellom Catalyst Control Center og CPUID Hardware Monitor. vanlig drift: ca 43'C full last: ca 51'C (Dette er en ganske kraftig forbedring fra kjøleløsningene fra produsent. Med disse var 85'C et vanlig syn. Huff.) Under maks vanntemperatur er hele Reseratoren merkbart varm, bortsett fra radiatorfinnene inne i kassa. Muligens fordi luft trekkes inn gjennom disse og faktisk bidrar til nedkjøling. Om jeg var innstilt på å nå de virkelig store høyder innen overklokking (greier ikke å klage på 50%), ville jeg nok gått for et mer tradisjonelt oppsett med en kraftig pumpe, en super-duper vannblokk til CPU'en og en radiator med plass for minst tre vifter. Men 7 kg aluminium, vann og pumpe greier å ta unna for oppsettet mitt selv i et rom ikke akkurat utmerker seg for å være godt svalt i beste sommervarmen. Så til tross for smårare tall og ymse meldinger på nettet, denne later til å gjøre jobben. En ting bør man være oppmerksom på ved denne boksen – den er ikke bygget for «high-flow». I følge gjennomstrømingsmåleren selv, så ligger den normalt på 0,7 liter i minuttet. Ikke all verden i forhold til hva folk ellers opererer med. Og endringer på maskinen er enklere å gjøre med hurtigkoblinger. Om du ikke slakter sparegrisen for en Reserator XT, så legg noen kroner i hurtigkoblinger – sparer tid og penger Lenke til kommentar
ansver Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Jeg finner det problematisk å se nøyaktig hva som er CPU-temperaturen, så jeg oppgir tallene jeg får fra tre kilder: CPUID Hardware Monitor – viser temperatur fra alle fire kjerner. vanlig drift: ca 50'C full last: ca 70'C Asus AI Suite – bare en CPU temperatur og dette er ikke programvare som gir godfølelsen vanlig drift: ca 35'C full last: ca 47'C Researator XT – vann inn vanlig drift: ca 33'C full last: 44'C (dette er max av hva jeg har sett så langt) Temperaturer fra skjermkortet later til å stemme mellom Catalyst Control Center og CPUID Hardware Monitor. vanlig drift: ca 43'C full last: ca 51'C (Dette er en ganske kraftig forbedring fra kjøleløsningene fra produsent. Med disse var 85'C et vanlig syn. Huff.) Antakelig leser Asus-programmet av en annen sensor enn CPUID gjør. Jeg ville stolt på CPUID, da det ser ut til å være avlesninger fra selve CPU'en din. Asus-programmet leser antakelig av en sensor plassert på hovedkortet, og temperaturen vil derfor være høyere, samt at det ikke skilles mellom de forskjellige kjernene. (Beste kilden jeg fant med en rask google finner du her, sjekk første spørsmål). Var vanntemperatur 44'C ved avlesning av CPU og GPU? Temperaturforskjellen mellom vann og komponenter virker litt lav i forhold til det jeg finner av data på nettet, spesielt for GPU. (I hovedsak fra Martin's Liquid Lab)) Under maks vanntemperatur er hele Reseratoren merkbart varm, bortsett fra radiatorfinnene inne i kassa. Muligens fordi luft trekkes inn gjennom disse og faktisk bidrar til nedkjøling. Hvordan er lydnivået på maks load? Forøvrig takk for at du tok deg tida til å review'e! Førstehåndserfaringer er alltid nyttig. Lenke til kommentar
Folles Skrevet 10. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2008 Takk, da maser jeg ikke mer med Asus Suite. Kan noen fortelle våre kjære asiater at funksjonalitet er viktigere enn bling? Vanntemperatur 44'C (maks så langt), henter jeg fra Reseratoren selv. Den viser to temperaturer i frontpanelet og jeg regner med at vi er interessert i den høyeste. Nøyaktig når denne temperaturen tas, vet jeg ikke. Helt enig i at forskjellene ikke henger på greip. Det er en måler i vanntanken, men da har vannet passert en passiv og en aktiv radiator. Hvor den andre måleren er, tja, boksen skal få være i fred for skrutrekkeren min Skal jeg gjette, så har Zalman gjort en tabbe med hensyn til plassering av målerne sine. Forskjellen mellom de som vises på frontpanelet er javnt på 5-6'C og høres derfor ikke ut som om målene blir tatt ved INN og UT. Det er ingen særlig forskjell på lydnivået på min og maks temperatur. For å få hørbar forandring må jeg til med manuell kontroll. Full damp på Reseratoren er ikke stille - samtidig virker det som om den ikke trenger all verdens vifte for å få gjort jobben. Har inntrykk av at automatikken regulerer pumpehastigheten før den spinner opp vifta. En smånyttig side med mye bilder: http://www.pcper.com/article.php?aid=460&a...xpert&pid=1 Lenke til kommentar
ansver Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Ifølge linken din er de to målingene på displayet "coolant temperature and ambient air temperature", som høres litt mer fornuftig ut. Virker som du stresser stakkars Zalman'en ganske bra med vanntemp på 44'C, men så lenge det er stille, stabilt og du er fornøyd så er det kanskje ikke noe å klage over. Lenke til kommentar
Folles Skrevet 15. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2008 Godt noen leser bedre enn meg. Og da gir det god mening. Maks vann temp var 44'C med luft temp på 34'C (så langt jeg husker) - på det varmeste her på Østlandet med dårlig luftsirkulasjon i rommet. Nå er tallene 28'C og 24'C med bare CPU i full drift. Stiger med en 4-5'C når skjermkortene får kjørt seg. Så, ja, jeg er fornøyd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå