Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Oppstartsproblemer, ram? please svar fort! :)

Anbefalte innlegg

Nå fant plutselig pcen ut at den ville funke med 2 brikker igjen, men de er fortsatt bare på 800mhz :s dette skjønner jeg ikke en dritt av..

kan ikke ha noe med skjermkortet mitt? xfx geforce 9800gx2 ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

å nå prøvde jeg å starte å spille litt age of conan, å det funker, men hører pcen jobber hele tiden, å kikker i task manager, å ser at forbruket er stabilt på godt over 1 million kb med ram :O blir gal her!

Lenke til kommentar

Hei.

For meg høres det ut som at Nordsiden (northbridge) ikke får nok spenning til å kunne håndtere de 4 brikkene du vil ha. Det forklarer at det funker med 1-2 brikker, men ikke med 4.

ASUS-kortene er kjent for å slite litt med spenningen på AUTO-instillinger.

For å forklare litt hva Northbridge har ansvaret for, så styrer den minnet ditt. Både RAM og minne på grafikkortet ditt. Får den ikke nok volt, klarer den ikke å dra alt sammen samtidig, og gir systemet bluescreen/svart skjerm/restart/ etc.

I BIOS skal du ha muligheten til å justere Northbridge Voltage. (kan hende det står NB-Volt) Denne kan du helt trygt sette til 1.5.

Men pass på temperaturene. Nordsiden skal helst ikke overstige 53-54 grader.

Med 1.5 volt på northbridge, burde hovedkortet ditt klare å dra 4 brikker.

Endret av [VK]Boogieman
Lenke til kommentar

ok, men hvorfor fungerer det med 1 brikke, plutselig med 2, å hvorfor får jeg ikke stilt til mere enn 800mhz, når det er 1066 mhz ram, å hk skal klare det? å hvorfor tilter det for ram forbruket når jeg spille age of conan?

ble mange spm dette, men er nb et svar på alt dette?

Lenke til kommentar

leitet nå, fant ingenting med å stille nb voltage, fant et el annet med southbridge da?

men av ram instillinger, som jeg ikke skjønner en dritt av:

NB-SB LINK ASPM - DISABLED

NP NB-SB VCT TRAFFIC SUPPORT DISABLED

CPU-NB HT LINK SUPPORT - AUTO

Også fant jeg litt om Ecc mode, der inne var det også noe ram instillinger

noe med dram bg scrub osv?

er rett å slett clueless

Lenke til kommentar
AM2 og AM2+ passer sammen i hardware.

Får du ikke stillt opp er det nok volten eller en ting du har oversett som står på auto.

Du må sette det til unlinked iallefall skal du endre den alene.

hvor skifter jeg fra unlinked? fant ikke ut hvor jeg gjorde det :S

Lenke til kommentar

Det første du kan gjøre er å oppdatere BIOSen din, hvis du ikke har gjort det. Last ned BIOSen, (Ta nyeste BETA-BIOS hvis det finnes) pakk ut zip-filen, og legg *.rom-filen på en USB-stick.

Sett USB-sticken i maskinen, og start maskinen. Under oppstart trykk ALT+F2 for å gå inn i EZFLASH. Så oppdater BIOSen der.

Etter BIOS er oppdatert går du inn i BIOS og konfigurer følgende:

.Advanced

..Jumper Free Configuration

...AI Overclocking [manual]

Da skal det åpne seg flere muligheter til å sette manuelle innstillinger. Bl.a. DRAM Voltage. Sett denne til [2.1]

Finn DRAM Timing Configuration.

Under den kategorien kan du sette 'Memory Clock Mode' til [1066].

2T-Mode setter du på [Enabled]

DRAM Timing mode setter du til [DCT 0]

Da kommer det opp en ny meny hvor du kan sette timings. Sett:

CAS [5 CLK]

TRCD [5 CLK]

TRP [5 CLK]

TRAS [15 CLK]

Jeg kan faktisk ikke set at du kan sette Northbridge-voltage på dette hovedkortet, noe som er ufattelig for min del. Men finner du en instilling merket Northbridge Voltage eller NB-Volt, sett denne til 1.5.

(leste litt rundt, og fant ut at den gamle BIOSen i hvert fall manglet Northbridge Control, men kan hende dette har kommet i nyeste BIOS)

Endret av [VK]Boogieman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...