Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Oppstartsproblemer, ram? please svar fort! :)

Anbefalte innlegg

hei, først å fremst vil jeg få frem at jeg er kjempe stressa fordi jeg vil spille age of conan så fort som mulig!! :D

problemet er ram'en har jeg funnet ut, får kun bilde ved oppstart når jeg har 1 brikke i, (har pv8500) har 4 totalt, men får bare brukt 1!!!

Hovedkortet er Asus m3a, som jeg har forstått skal støtte 4 brikker, 2x dual channel elns (har ikke så peiling)

ramen er corsair, dominator, 2x1024 dual channel, <--x2

står overalt at dette hovedkortet skal støtte 1066mhz, men det første jeg stusset over, er at i hk manualen, så er ikke dram clocking setupen, på samme plass som det den VIRKELIG er i bios, å i biosen, får jeg ikke satt på høyere clock enn 800mhz!?

vet dette var mye på en gang, men kort fortalt.

4 brikker, oppstart = svart skjerm

3 brikker, oppstart = svart skjerm

2 Brikker, oppstart = svart skjerm

1 Brikke, oppstart = fungerer

har byttet rundt, tatt ut bios batteri, prøvd forskjellige brikke kombinasjoner på alle plasser osv, ingenting funker, fikk det til å funke med 2 brikker forrige uke, men etter et par dager, så klikket det helt for ramen når jeg spilte aoc, kikket i task manager, å forbruket på spillet var 1.390.280 kb med ram :O

prøvde da bytte 2 ekstra brikkene med de som sto i, da jeg trodde brikkene hadde fått varmeskade, å etter det har jeg ikke fått til å fungere mere enn 1 brikke!

håper på RASKE svar, fra ekstremt kloke hoder, vil spille ihvertfall LITT føre kvelden er over!!

på forhånd TAKK!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Manualen er din venn!

Evt kan du åpne google og skrive how to update bios Asus M3a

Da vil du f.eks finne noe som heter ASUS EZ Flash 2

Vil også framgå av manualen hvordan du justerer spenningen til minnet.

jeg tror jeg vet hvordan jeg skifter spenningen i bios, men ikke hva den skal være på..

Lenke til kommentar

det timings greiene har jeg tenkt litt på, men hvordan skifter jeg til 5-5-5-15?

edit: har lastet ned en bios update der det står ''0702 BIOS for M3A

1. Fixed AM2+ CPU ratio x.5 clock show error.

2. fixed some certain blue ray DVD can't be detected issue.

3. fixed the issue that the system freezing when using some certain VGA card''

men er skeptisk da det står warnings overalt, osv :p har ikke sååå mye peiling liksom, også mottok jeg den som en zip fil, hvor i huleste pakker jeg ut det som er inni?

Endret av omern
Lenke til kommentar

Tror du finner ut hvordan du pakker ut en .zip fil selv.

Det er to ok metoder å oppdatere bios.

Den sikreste er ved å legge den utpakka bios filen på en minnepinne, boote med pinnen i, gå inn i bios, velge EZ flash og oppdatere. (Skal også finnes en "hurtigknapp" se manualen

Den andre litt mindre sikre, men enkleste metoden er å legge inn ASUS Update V7.13.04 Lenke som er rimelig selvforklarende.

Har oppdatert bios noen ganger og det har bare gått galt en gang. Men det var på et fryktelig buggy system.

Lenke til kommentar
men det latterligste spørsmålet hittil, åssen resetter jeg cmos eller hva faen det er, hva er cmos? hehe, har helt jernteppe, å står i manualen at restarte cmos elns kan fungere..

Ta ut HK batteriet og la det være ute i ca 1 min før du setter det inn igjen. Da ska CMOS være clearet.

Lenke til kommentar
det var 4 jeg kunne tille tallene på, men er vel for redd for å gjøre noe galt.. ? :S

kan noe virkelig galt skje hvis jeg manuelt setter volten på ramen til 2.1?

Nei, brikkene er spesifisert til å kjøre på 2.1v :)

Lenke til kommentar

da lastet jeg ned fra asus update, pakket ut filene, å kjørte setupen, altså biosen oppdatert.. men får fortsatt ikke valgt mere i manuell clocking av ramen, enn 800 mhz.. :/

nå gir jeg snart opp, knuser de 4 dominatorene jeg har, å kjøper 4x 6400 elns.. :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...