Autofil Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 Hvor i det norske lovverket står det at man må lære seg andre språk for å lese EØS direktiver på et fremmed språk? Jeg forholder meg til norsk lov på norsk, og der står det ikke noe om at man ikke kan bruke tåkelys som kjørelys etter en eller annens deffinasjon på mørke. Når man en natt kjører mellom Oslo og f.eks; Tønsberg og kan møte 4 biler fullstendig uten lys, siden de ikke ser forskjell på asfalten om lys er på eller ikke da gatelysene er relativt sterke, kan det ikke være noe stort problem om man bruker park/tåkelys under slike forhold (for å si det sånn, jeg driter i klokka når jeg bruker tåkelys. Jeg ser an situasjonen). Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 For all del, du får mene og gjøre hva du måtte ønske. Men jeg lurer bare på hva du skal si hvist UP stopper deg i mørket med tåkelyktene påslått, vist vedkommende kan regelverket så blir du 2500kr fattigere uansett hva du måtte mene om regelverket. Grunndirektivene i ECE reglemanget er byggestenen for regelverket vi har og vi er pålagt som en del av EØS avtalen og følge dette, med noen unntak som automatiske kjørelys og noe annet småtteri. Alt står ikke i det norske regelverket og derfor et det henvendt til ECE regulativene som gjeller for de respektive paragrafene. Vist du faktisk hadde hatt rett så ville mange flere vært 2500kr rikere og vi ville ikke hatt denne diskusjonen. Lenke til kommentar
Badjoker Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 Dessverre er det ALTFOR få som får bot for dette - det er MANGE prosent av befolkningen som ikke kan/vet om eller forstår bruken av lys Lenke til kommentar
gxi Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 (endret) På tide å ta opp igjen diskusjonen om tåkelys er lovlig i mørke.. fordi jeg har gjort en oppdagelse. Greia er at kjøretøyforskriften slik jeg ser det refererer ikke til et ECE regulativ, men til et ECE direktiv. Det er ikke det samme. Det kan tydelig ses på produkter f.eks som er godkjent etter et direktiv at det har en liten e med en ring eller en firkant rundt seg, mens produkter godkjent etter et regulativ har en stor E med ring eller firkant rundt seg. Kjøretøyforskriften henviser til ECE direktiv 76 når det gjelder tåkelys, og her er en link til dette direktivet: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUri...976L0756:EN:NOT. ECE direktiv 87 som er det gjeldende er bare en liten utvidelse av 76, og har ikke noen hensikt å lenke til. Alternativt gjelder ECE regulativ 19, som er vedlagt til denne posten som PDF. .. dette er altså ikke et direktiv som omhandler DRLer. (Om det er direktivet eller regulativet som gjelder vil avhenge av om det er liten e (direktiv 76+87) eller stor E (regulativ 19) som står påtrykt lykten i en ring eller firkant (med et tall etter)) r019r4e.pdf Endret 1. august 2008 av gxi Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 På tide å ta opp igjen diskusjonen om tåkelys er lovlig i mørke.. fordi jeg har gjort en oppdagelse. Greia er at kjøretøyforskriften slik jeg ser det refererer ikke til et ECE regulativ, men til et ECE direktiv. Vel.. hva det er nøyaktig du ser er ikke godt å si, for jeg ser ikke hva det er du vil frem til. Saken er meget enkel når du bruker tåkelyktene som kjørelys så gjeller også reglene for kjørelykter, og jeg har bevist over en hver tvil at kjørelykter og DRL er *nøyaktig* det samme. I mørket så skal du minst ha nærlysene på når bilen er i bevegelse med mindre forholdene tilsier noe annet. Det forbauser meg til stadighet hvor langt enkelte er villige til å gå for å kunne beholde uvanene sine. Det er ulovlig og du får 2500kr i bot for det *PUNKTUM*. Hvist du virkelig tror at din påstand holder vann, hvorfor sender du å heller ikke en forspørsel til UP og Vegvesnet om hvilken lovhjemmel de benytter, eller gå til pressen å anklag dem for å skrive ut ulovlige bøter? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 (endret) Jeg slo hull i teorien din om hvordan et tåkelys defineres som et DRL. Du henviser til et ECE-regulativ, når det i virkeligheten er et EEC-direktiv forskriften henviser til. EEC-direktivet sier som forventet bare generelt hvordan lykten skal monteres og hvordan den skal godkjennes for bruk. Den sier INGENTING om hvordan den skal brukes, fordi det ikke har noe med saken å gjøre. Tilsvarende ECE-regulativ som også kan brukes (mine tåkelys er btw. godkjent både etter EEC-direktivet og ECE-regulativet), som er regulativ 19, sier ingenting om DRL, men sier derimot "FOG LIGHT", som altså etter hva jeg kan se ikke defineres som DRL, så det er opp til deg å igjen komme med nye fakta dersom du skal ha det til at et tåkelys defineres som et DRL. Dette regulativet er vedlagt som PDF i min forrige post, så du kan lese det selv. Endret 2. august 2008 av gxi Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 det står i kjøretøyforeskriften kap. 28. Lys, lyssignal, refleks §28-1 punkt 2: Alle lys, lyssignaler og refleks på biler og deres tilhengere, med unntak av det som er angitt i nr. 3 og 4, skal være godkjent og montert slik at de tilfredsstiller kravene i direktivene angitt i tabellen. her står blant annet kjørelys. så står det i punkt 3: Alternativ standard til direktivene i tabellen i nr. 2. her står det også om kjørelys, men i motsetning til punkt 2 som henviser til direktiver 76/758/EØF (senest endret ved: direktiv 76/758/EØF ) så henviser punkt 3. til ECE-regulativ 87, som vel er der Rebel-Rider tar sin definisjon fra. da som du sier det du peker på viser til montering mens det han viser til definerer det som DRL (og selvfølgelig mye mer). håper dette ble riktig. Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 (endret) nok babbel om ece og eec osv. tåkelys kan brukes i dagslys, eller når det er tåke/dårlig sikt. De skal brukes KUN sammen med parklys. Ferdig diskutert. Endret 2. august 2008 av RCP-88 Lenke til kommentar
gxi Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Vis meg hvor det henvises til ECE regulativ 87.. Det finnes nemling ingen henvisning såvidt jeg kan se. Tabellen i 28-1 punkt 2 henviser alle til EEC-direktiver. Dette er direktiver som kommer fra EU, som Norge er pålagt å følge pga. EØS. Det henvises altså til direktiv 76 (som jeg har linket til lengre opp), som senest endret ved direktiv 87. Hele listen over EEC-direktiver finnes her: http://ec.europa.eu/enterprise/automotive/...tives/vehicles/ Så i tabellen i 28-1 punkt 3 er det alternative direktiver som kommer fra ECE, ECE kommer ikke fra EU, men kommer fra UNECE (United Nations Economic Comission for Europe), som er en organisasjon uavhengig av EU (man finner bl.a USA og Canada som medlemsland der). Siden Norge er medlem i UNECE kan Norge velge å følge regulativene som følger med der. Der henvises det i dette tilfellet til regulativ 19, som jeg vedla som PDF-kopi i en post litt lengre opp (bare les den, det står INGENTING om DRL der). Så, for å bemerke enda en gang, ECE og EEC er IKKE det samme, og ECE kommer IKKE fra EU. Når det henvises til et EEC-direktiv, så kan det ikke slås opp i ECE-regulativet med samme nummer. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 nok babbel om ece og eec osv. tåkelys kan brukes i dagslys, eller når det er tåke/dårlig sikt. De skal brukes KUN sammen med parklys. Ferdig diskutert. Ja det var bra dokumentert og argumentert... Lenke til kommentar
Badjoker Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 nok babbel om ece og eec osv. tåkelys kan brukes i dagslys, eller når det er tåke/dårlig sikt. De skal brukes KUN sammen med parklys. Ferdig diskutert. Ja det var bra dokumentert og argumentert... Akuratt det han sier trenger man ikke se langt etter for å få dokumentert, det står i signaturen min. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 nok babbel om ece og eec osv. tåkelys kan brukes i dagslys, eller når det er tåke/dårlig sikt. De skal brukes KUN sammen med parklys. Ferdig diskutert. Ja det var bra dokumentert og argumentert... Akuratt det han sier trenger man ikke se langt etter for å få dokumentert, det står i signaturen min. Nå er det vel bruk i dagslys, kontra mørke som er hovedtema, og ikke hvilke lys de ikke kan brukes sammen med. Det er da ingen som har hevdet at man kan bruke tåkelys sammen med nærlys. Så signaturen din "hjalp" ikke stort.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå