gxi Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 (endret) tåkelys er klasifisert som DRL (daytime running lights). Hvor står denne definisjonen? Jeg har selv prøvd å finne den etter at endel har sagt akkurat dette, men ingenting er å finne, og ingen klarer å lete opp hvor dette faktisk står. 2. Parkering med kjørelys er forsåvidt ikke så farlig, men det er irriterende nok på veier der man må vike for hverandre for å komme fram. Typisk i en av veien inn til mitt hus. Det er det smal vei hvor jeg må stoppe for å slippe frem motgående biler. Hvis den da står parkert med lysene på stopper jeg forgjeves. Ikke farlig sier du? Tar man og stiller seg med nærlys (tåkelys går for det samme) på en mørk plass, og så stiller det en person seg en meter utenfor bilen, bak lyset. Spiller ikke noen rolle om vedkommende står rett ved siden av fronten på bilen, eller 10 meter bak. Det er umulig å se vedkommende uansett forfra. Endret 10. juli 2008 av jonepet Lenke til kommentar
Badjoker Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 (endret) tåkelys er klasifisert som DRL (daytime running lights). det står ikke noe mer definert en kun tillat på dagtid og ikke tillatt etter mørkets frembrudd. Finn den bestemmelsen i det norske lovverket. Det er mulig det ikke står som han skriver, men tåkelys er lovlig som kjørelys i dagslys, det har jeg dobbeltsjekket med både politi og i en beltekontroll jeg ble stoppet i. Edit, men det er som kjent ikke lov i sammenheng med nærlys (ref signaturen min) eller etter at det blir mørkt. Definisjonen på mørkt er en annen diskusjon, men det heter i reglene at du alltid skal bruke tilstrekkelig lys så er du i tvil så gå over til nærlys, men skru da av tåkelysene Endret 10. juli 2008 av Dj_Matsern Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 (endret) tåkelys er klasifisert som DRL (daytime running lights). det står ikke noe mer definert en kun tillat på dagtid og ikke tillatt etter mørkets frembrudd. Finn den bestemmelsen i det norske lovverket. jeg foretar litt grov kopiering fra tråden jeg henviste til som tillhører Rebel-Rider: Det skal være gult eller hvitt lys-Det er ikke tillatt å ha flere enn 2 tåkelys. -De er ikke tillatt å bruke tåkelys i kombinasjon med nærlys. -Det er tillatt å bruke tåkelys som kjørelys i stedet for nærlys på dagtid. -Det er i utgangspunktet ikke tillatt å bruke tåkelys i kombinasjon med fjernlys. Unntaket er kurvekjøring i lav hastighet (10-20 km/t). -Etter mørkets frembrudd skal de kun brukes under vanskelige vær- og føreforhold. -De skal monteres min. 25 cm fra bakken. -De skal monteres maksimum 40 cm fra bilens ytterkant. -De skal ikke monteres høyere enn bilens originale lykter. EDIT: Det er mange som har etterlyst bevis for at det ikke er lov å kjøre med tåkelys etter mørkets frembrudd siden enkelte påstår at tåkelys er det samme som kjørelys (noe som ikke stemmer siden tåkelysene er kategorisert som DRL (Daytime Running Lights) i henhold til ECE regulativ 48 ECE regulativ 48 Paragraf 2.7.25 lyder følgende. "Daytime running lamp" means a lamp facing in a forward direction used to make the vehicle more easily visible when driving during daytime; 2/ Her en link til artikkelen i Nettavisen der UP-sjef Odd Reidar Humlegaard pressiserer UP`s rettningslinjer ang. tåkelys og konsekvensene av feilbruk. Nettavisen.no (14.04.05) Det er tillatt å bruke kurve/tåkelys som markeringslys i dagslys (men kun sammen med parklys).Det er ikke tillatt å bruke kurve/tåkelys sammen med hovedlysene. Det er ikke tillatt å bruke kurve/tåkelys etter mørkets frembrudd. Det koster 2000 kroner å vri feil på lysbryteren. Det er kun i tett tåke, at det er tillatt å bruke tåkelysene. Om tåken er tett nok, er det opp til bilistene selv å vurdere. Men UP er strenge i sin tolkning av «tåke». Vegvesenet har også på sine nettsider pressisert vilkårene for bruk av tåkelys. Vegvesen.no (04.05.06) Det er ikke tillatt å ha flere enn 2 tåkelys.Det er ikke tillatt å bruke tåkelys i kombinasjon med nærlys. Det er tillatt å bruke tåkelys som kjørelys i stedet for nærlys på dagtid. Det er i utgangspunktet ikke tillatt å bruke tåkelys i kombinasjon med fjernlys. Unntaket er kurvekjøring i lav hastighet (10-20 km/t). håper jeg ikke blir hengt og sløyet for dette, og henviser med dette igjen til denne tråden til Rebel-Rider: F.A.Q - lykter, lys & regler, En guide om det du trenger å vite ang. lys du kan jo også lese på side tre i den tråden der han svarer meg på spørsmål med dette ang tåkelys i den tråden der står svarene på så og si alt ang lovlighet rundt lys og lykt på bil *tillegg* greit det står ikke i norsk lov men det står i et reguilativ som håndeves i norge, godt nok? Endret 10. juli 2008 av stich_it Lenke til kommentar
gxi Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Du klipper ut en påstand som du ikke kan bevise. Du henviser til hva en DRL defineres som, men kan fortsatt ikke henvise til hvor tåkelys defineres som et DRL. Hva politiet sier er helt likegyldig. Den gangen de stopper meg med tåkelys når det er mørkt, så ender saken enten som henlagt eller den ender i retten. Skal nærmest garantere at jeg vinner saken om den havner i retten, nettopp fordi det finnes ingen lov som tilsier direkte at tåkelys er ulovlig når det er mørkt. Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 tåkelys er klasifisert som DRL (daytime running lights). det står ikke noe mer definert en kun tillat på dagtid og ikke tillatt etter mørkets frembrudd. Finn den bestemmelsen i det norske lovverket. Iht trafikkreglene skal dertil egnet lys benyttes "når lys- eller siktforholdene gjør det påkrevd". Det står ikke noe om at må være "mørkt" Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Du klipper ut en påstand som du ikke kan bevise. Du henviser til hva en DRL defineres som, men kan fortsatt ikke henvise til hvor tåkelys defineres som et DRL. Hva politiet sier er helt likegyldig. Den gangen de stopper meg med tåkelys når det er mørkt, så ender saken enten som henlagt eller den ender i retten. Skal nærmest garantere at jeg vinner saken om den havner i retten, nettopp fordi det finnes ingen lov som tilsier direkte at tåkelys er ulovlig når det er mørkt. jeg tror jeg misforsto litt da. men som du sier så står det ikke som jeg kan finne nåe iallefall i noen lov. selv om jeg var sikker på at det sto en plass. grunnen så vidt jeg husker til at det ikke er godt nok med tåkelys som kjørelys en mørk kveld er at de ikke lyser riktig opp. vis du tar saken til retten vis du blir stoppet for det så kunne vi kanskje fått en skikkelig rettslig presedens og fått et endelig svar på saken. Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Du klipper ut en påstand som du ikke kan bevise. Du henviser til hva en DRL defineres som, men kan fortsatt ikke henvise til hvor tåkelys defineres som et DRL. Hva politiet sier er helt likegyldig. Den gangen de stopper meg med tåkelys når det er mørkt, så ender saken enten som henlagt eller den ender i retten. Skal nærmest garantere at jeg vinner saken om den havner i retten, nettopp fordi det finnes ingen lov som tilsier direkte at tåkelys er ulovlig når det er mørkt. Har ikke satt meg inn i det, men jeg klarer ikke umiddelbart å finne noen fornuftige regler om bruk av tåkelys i mørke. Trafikkreglene § 15 punkt 5 sier dog følgende: "Tillatt hjelpelys må ikke nyttes til annet formål enn det er bestemt for. Kurve-/tåkelys kan ikke nyttes sammen med nærlys." Man kan jo si at kurve-/tåkelys er bestemt for kun det formål å brukes i kurver og/eller ved tåke. .. Jeg skal ikke uttale meg særlig skråsikkert om dette, for jeg har ikke noe særlig peiling på dette, da jeg aldri har sett den store sjarmen ved å kjøre med kombinasjonen parklys og kurve-/tåkelys, og derfor ikke har satt meg inn i det. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Jurist: Har du sjangs til å finne det ut? Har krangla med politiet pga dette en gang før, å endte da med en advarsel.. Begynte egentlig å krangle siden han ikke virka helt sikker i sin sak, og etter at jeg hadde lest tråden til Rebel-Rider Lenke til kommentar
BoBo_ Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Mange velger å kjøre med parklys på oppe, og tåkelys på under. Dette er lov dersom det ikke er mørkt ute. Ellers skal hovedlykter benyttes. (Hovedlykter i kombinasjon med tåkelys er FORBUDT!) Hvor mørkt er det når det er mørkt? (hvis du vil være med på den diskusjonen da..) Når det er mørkere enn at det er forsvarlig å kjøre med park og tåkelys. Som du sikkert vet lyser ikke dette like godt opp som å kjøre med vanlige nærlys. Så, en god regel kan være når du ser at tåkelysene lyser opp de små meterene foran bilen din, så bør du skifte over til vanlig nærlys. Eventuelt når gatelysene tennes. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Har gjort en grundig undersøkelse av dette og her kommer svaret. La oss se på hva kjøretøysforskriftens 28-4. Pt 11 og 11.5 sier om kjørelys. Pt 11 Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt eller gult kjørelys. Som kjørelys kan benyttes: Nærlys, nærlys med redusert spenning, særskilt godkjente lykter eller lykter for kurve-/tåkelys. Mao tåkelys kan brukes som kjørelys. Pt 11.5 Lyktene kan være koplet slik at de automatisk er tent når motoren er i gang. Tenning av kjørelyset kan også skje ved at bilen settes i bevegelse. Minst baklyset skal lyse sammen med kjørelys. Kjørelys skal være koplet slik at det automatisk slukker når bilens lysbryter slås på. Bilens øvrige lys utstyr må kunne betjenes over lysbryter som vanlig, uavhengig av kjørelyset. Mao kjørelys og nærlys/fjærnlys skal ikke kunne benyttes samtidig (med unntak av de bilene som bruker nærlys med full styrke som kjørelys og ved bruk av lyshorn). Vi er som kjent et EØS land og derfor er kjøretøysforskriften vår i tråd med ECE reglemanget som EU landene er pålagt å bruke (med unntak som krav om automatiske kjørelys) Derfor står det en tabell i kjøretøysforskriften § 28-1 pt3 som viser til hvilket ECE regulativ som er lagt til grunn for punktene i kjøretøysforskriften. og ser vi helt nederst i denne tabellen så finner vi ut at det er ECE regulativ 87 ligger til grunn for kjørelysene. ECE regulativ 87 Pt 2.1 sier følgende. "Daytime running lamp" means a lamp facing in a forward direction used to make the vehicle more easily visible when driving during daytime Tabellen i kjøretøysforskriften § 28-1 pt3 og ECE regulativ 87 Pt 2.1 er direkte bevis på at kjørelys og DRL er nøyaktig det samme, og at de skal kun benyttes for å gjøre kjøretøyet mer synlig på dagtid. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Tusen takk for det Rebel-Rider Lenke til kommentar
eab Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Såvidt jeg husker fra loven så er både parklys+tåkelys og parklys+nærlys (parklys skal jo alltid lyse) definert som KJØRElys. Det blir jo litt rart at nærlys+parklys er klassifisert som DRL og kun skal benyttes for å gjøre kjøretøyet synlig på dagtid? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Alle lys, lyssignaler og refleks på biler og deres tilhengere, med unntak av det som er angitt i nr. 3 og 4, skal være godkjent og montert slik at de tilfredsstiller kravene i direktivene angitt i tabellen. Det står ingenting der at de skal BRUKES etter kravene i ECE-direktivet. Disse direktivene sier nemlig bare hvordan de skal monteres etter hva jeg kan se. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Såvidt jeg husker fra loven så er både parklys+tåkelys og parklys+nærlys (parklys skal jo alltid lyse) definert som KJØRElys. Det blir jo litt rart at nærlys+parklys er klassifisert som DRL og kun skal benyttes for å gjøre kjøretøyet synlig på dagtid? (med unntak av de bilene som bruker nærlys med full styrke som kjørelys). Skrev jeg lengre opp Har du en bil som bruker nærlys med full styrke som kjørelys (noe de fleste har) så behøver du ikke gjøre noe når det blir mørkt. Har du derimot en bil som kjører nærlysene på redusert spenning, da må du vri på bryteren når det blir mørkt slik at du får full styrke. Det står ingenting der at de skal BRUKES etter kravene i ECE-direktivet. Disse direktivene sier nemlig bare hvordan de skal monteres etter hva jeg kan se. Dette er bare et slag i luften, ECE direktivene definerer hvordan lyset skal fungere og hvilken godkjenning de må ha (det står svart på hvit). Brukes de på en måte som strider med godkjenningen de har så er det straffbart på lik linje med missbruk av annet lysutstyr. Når dagslyset er borte så kan tåkelyktene kun brukes under vanskelige siktforhold . ECE direktiv 48 Pt 2.7.19 sier følgende om tåkelys. 2.7.19. "Front fog lamp" means the lamp used to improve the illumination of the road in case of fog, snowfall, rainstorms or dust clouds; ECE direktiv 48 Pt 6.19.7 sier følgende om den elektriske oppkoblingen av kjørelys/DRL. 6.19.7. Electrical connections If installed, the daytime running lamps shall be switched ON automatically when the device which starts and/or stops the engine is in a position which makes it possible for the engine to operate. It shall be possible to activate and deactivate the automatic switching ON of daytime running lamps without the use of tools (gjeller ikke norge). The daytime running lamp shall switch OFF automatically when the headlamps are switched ON, except when the latter are used to give intermittent luminous warnings at short intervals. Dette er slik kjørelysene skal fungere i.f ECE reglemanget og ser du i kjøretøysforskriften så står det nesten ordrett det samme der. Vi har allerede konstatert at DRL=kjørelys så dette er egentlig en "no brainer". Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Fort gjort å glemme når det er lyst ute ja, sånn som på min ser jeg det på att det ikke lyser i dasjbordet når jeg kjører da det er litt mørkt, men på lyseste dagen legger jeg ikke merke til sånn Fleste biler har vel i dag automagiske køyrelys, dvs slår seg på når du starter, men det har ikkje bilen min. Men det har ikkje min, men lysa er alttid på. Blitt ein vane. Hugser ikkje heilt rekkefølgen, men inni bilen på med belte og på med lysa også vri om nøkkelen. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Man kan diskutere lysbruk fram og tilbake, men de reelle fakta er at Politiet vil stoppe deg ved bruk av kurve/tåkelys på natta dersom de er i dårlig humør. Dette er ikke lov. Jeg kan ikke finne lovteksten da jeg ikke er sikker på hvor den står, men kjenner flere som er bøtelagt for dette forholdet. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Nå hører det med til historien at flere har blitt bøtelagt uten egentlig å ha gjort noe galt.. Har selv opplevd dette, noe som ikke er moro!! Lenke til kommentar
teknikk Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=869621 Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Nå hører det med til historien at flere har blitt bøtelagt uten egentlig å ha gjort noe galt..Har selv opplevd dette, noe som ikke er moro!! Kvifor blei dei bøtelagt da? Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Fordi politimannen mente at parklysene måtte være 5 watts glødepærer og jeg hadde 0,3 watts dioder (lyser sterkere enn det jeg skulle ha, men det hadde ikke noe å si så lenge de ikke var 5 watt) Tenk deg 5 diodewatt som parklys da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå