Zappy Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 I lysere tider merker jeg stor oppgang av folk som kjører uten frontlys på bilen. Det virker som om at folk tar lysene av med vilje, så hva er hensikten med det? Spare miljøet? Jeg trodde at det var påbudt å ha på frontlys hele tiden. Nå har ikke jeg kommet i noen videre farlige situasjoner som følger av dette, men det kan fort skje. Et eksempel er når jeg skal ut fra huset så rygger jeg ut en liten og relativt uoversiktelig vei der jeg må se veldig godt etter i speil og vindu for å se om det er klart der biler kan gjemme seg bak svingen og innomellom busker og trær. Om bilene ikke har lys på da så er det ikke alltid like lett å få øye på dem. For ikke å snakke om syklister som alltid kjører uten lys. Men det er jo >praktisk talt< ikke lover for de i trafikken. Andre ganger kan det se ut som om biler uten frontlys står parkert. Jeg ser jo at det kanskje ikke en big deal, men jeg ender likevel opp med å lure på hvorfor folk gjør det... Lenke til kommentar
eab Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Det er påbudt med kjørelys døgnet rundt i Norge. Jeg tror grunnen til at du ser så mange biler uten lys om sommeren ganske enkelt er fordi det er vanskelig å se om lysene står på eller ikke. Dessuten er det typisk importbiler fra land der man ikke har påbud om automatiske kjørelys som kjører uten. Folk glemmer rett og slett å slå på lysene, nettopp fordi de ikke ser forskjell på om de er av eller på. Lenke til kommentar
Bushnell Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Fort gjort å glemme når det er lyst ute ja, sånn som på min ser jeg det på att det ikke lyser i dasjbordet når jeg kjører da det er litt mørkt, men på lyseste dagen legger jeg ikke merke til sånn Lenke til kommentar
warneck Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Jeg ser at det er langt flere tilfeller av mennesker som faktisk verken gidder eller kan det å skifte pærene på lyktene sine. Akkurat det er for meg et mye større problem, spesielt siden folk verken gjør det på vinter eller sommer. Her i Norge er lys ganske viktig om mørke kvelder. Omtrent like viktig som å slå av langlys ved møte hvor det kan blende. Og som nevnt tidligere, det er påbudt med kjørelys til enhver tid i Norge. Ved ulykker kan det faktisk bli avgjørende om man ikke hadde lysene på eller i orden. Lenke til kommentar
Graute Knappstjert Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Bil med lys på kun den ene siden vil kunne bli forvekslet med MC når det er mørkt. Tenk deg at det kommer en bil imot deg på en smal vei. Han tror du er en smal MC, og legger seg ikke ut mot kanten, eller sakker farten. Plutselig er dere begge døde. Nei, kontroller lysene! Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 og du kan vel få et forenklet forelegg vis du blir stoppet og ikke kan bytte pæren på stedet. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 .. og ikke minst, bytt parklyspærene samtidig med nærlyspærene, uansett hvilken tilstand de er i. Er bare så irriterende med biler hvor både nærlys og parklys mangler. Lenke til kommentar
BoBo_ Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Mange velger å kjøre med parklys på oppe, og tåkelys på under. Dette er lov dersom det ikke er mørkt ute. Ellers skal hovedlykter benyttes. (Hovedlykter i kombinasjon med tåkelys er FORBUDT!) Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Det jeg ikke skjønner er alle de som kjører med tåkelys på litt eldre Mercedeser.. De ser direkte skjløyde ut med lys innerst i hovedlykta! Flertall av de som kjører uten lys i det hele tatt er litt eldre Mercedeser, BMW og nyere Mercedes og Audi.. Enda værre en å kjøre uten lys er folk som enten blinker tilbake med fjernlysa og lar vær å skru på kjørelys når du skal være snill å minne de på det! Har fått en del stygge blikk, noen langefingre har jeg sett, til og med fått trussel av en kar siden jeg blinka når han ikke hadde lys overhodet! Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 eldre mercedeser som har tåkelysene som kjørelys på dagen er ofte tilkoblet feil. typisk bruktimport biler som ikke egentlig har kjørelys. sett flere w201 modeller (190E 83 - 93) som har fått ettermontert kjørelys, da er det slik: ved start av bil slår tåkelysene seg på, ved vridning av bryter for å slå nærlysene går lysene over til nærlysene. Lenke til kommentar
Swe Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Flertall av de som kjører uten lys i det hele tatt er litt eldre Mercedeser, BMW og nyere Mercedes og Audi.. ...og dette har gjerne sin naturlige forklaring i at svært mange biler av disse fabrikatene er importert fra Tyskland, der det ikke er krav om kjørelys på dagtid, og der disse lysene derfor ikke automatisk skrus på når man vrir om tenningen Lenke til kommentar
abrj Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 og du kan vel få et forenklet forelegg vis du blir stoppet og ikke kan bytte pæren på stedet. Det som her er et paradoks er en del nye biler hvor en faktisk ikke kan skifte lyspærer selv, men må ta det på verksted. Var ute for en som hadde en splitter ny bil med diodelys (husker ikke bilmerke), han måtte på verksted fordi de måtte skifte hele lykten hver gang lyset gikk. Hver lykt kostet flere tusen kroner. Lenke til kommentar
BoBo_ Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 eldre mercedeser som har tåkelysene som kjørelys på dagen er ofte tilkoblet feil. typisk bruktimport biler som ikke egentlig har kjørelys. sett flere w201 modeller (190E 83 - 93) som har fått ettermontert kjørelys, da er det slik: ved start av bil slår tåkelysene seg på, ved vridning av bryter for å slå nærlysene går lysene over til nærlysene. Feil! Starter du bilen går ingen av lysene automatisk på. Vrir du bryteren til venstre for rattet ett hakk til høyre går parklys på, vrir du bryteren enda ett hakk går hovedlys på. Tåkelys slås på ved å dra bryteren til deg. Dvs de som kjører med tåkelys + park, har dratt bryteren til seg og vridd ett hakk til høyre Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Det jeg også mente Blant andre noen nye Toyota, Peugeot, Volkswagen og Nissan har dioder bak og må kanskje bytte hele lykta, men skal jo ikke gå ofte da.. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 og du kan vel få et forenklet forelegg vis du blir stoppet og ikke kan bytte pæren på stedet. Det som her er et paradoks er en del nye biler hvor en faktisk ikke kan skifte lyspærer selv, men må ta det på verksted. Var ute for en som hadde en splitter ny bil med diodelys (husker ikke bilmerke), han måtte på verksted fordi de måtte skifte hele lykten hver gang lyset gikk. Hver lykt kostet flere tusen kroner. men med mindre det er feil i lykten eller tilførselen til lykten så skal det høre til sjeldenhetene at lyktene ryker da dioder har betraktelig lengre levetid en vanlige pærer. LED levetid: ca 100.000 timer Xenon levetid: ca 2500 timer halogen levetid: ca 500 timer kilde Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Feil! Starter du bilen går ingen av lysene automatisk på. Vrir du bryteren til venstre for rattet ett hakk til høyre går parklys på, vrir du bryteren enda ett hakk går hovedlys på. Tåkelys slås på ved å dra bryteren til deg. Dvs de som kjører med tåkelys + park, har dratt bryteren til seg og vridd ett hakk til høyre jeg har en bruktimportert W201 uten modifisering og jeg må fri for å få lys ja (eventuelt trekke ut som du beskriver). jeg kjenner 2 spesifike tilfeller av biler som har det slik jeg sier. eieren av bilene trodde meg heller ikke men når vi stilte bilene motværandre og jeg styrte lysene på bilen hans så så han at det var slik. har også snakket med folk i MB190 klubben som har samme erfaring i tillegg til mekanikere hos mercedes i Kristiansand. det er snakk om ettermontering av kjørelys og av en eller annen grunn så har instruksjonen gitt fra mercedes angående ettermontering av kjørelys på et tidspunkt vært at det er tåkelyset som blir tennet når du vrir om nøkkelen og kjørelys tennes. jeg har hittil ikke funnet noen som kan gi en god forklaring på hvorfor det er slik. Lenke til kommentar
eab Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Mange velger å kjøre med parklys på oppe, og tåkelys på under. Dette er lov dersom det ikke er mørkt ute. Ellers skal hovedlykter benyttes. (Hovedlykter i kombinasjon med tåkelys er FORBUDT!) Hvor mørkt er det når det er mørkt? (hvis du vil være med på den diskusjonen da..) Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 tåkelys er klasifisert som DRL (daytime running lights). det står ikke noe mer definert en kun tillat på dagtid og ikke tillatt etter mørkets frembrudd. du kan vel gå etter soloppgang og solnedgang? forøvrig så burde alle som lurer på noe angående lys på bil og korrekt bruk av slike lese tråden til Rebel-Rider: F.A.Q - lykter, lys & regler, En guide om det du trenger å vite ang. lys Lenke til kommentar
Badjoker Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Er det noe som irriterer meg grenseløst så er det lysbruken blant nordmenn. Folk kjører med parklys, står parkert med kjørelys og bruker tåkelys for alt det er verdt til en hver tid og i en hver sammenheng. 1. Parklys under kjøring. Dette er direkte livsfarlig. Hva skjer om man foretar en forbikjøring fordi man ser at motgående bil står parkert når den faktisk kommer mot deg. Det er fort gjort å frontkolidere da gitt. 2. Parkering med kjørelys er forsåvidt ikke så farlig, men det er irriterende nok på veier der man må vike for hverandre for å komme fram. Typisk i en av veien inn til mitt hus. Det er det smal vei hvor jeg må stoppe for å slippe frem motgående biler. Hvis den da står parkert med lysene på stopper jeg forgjeves. 3. Tåkelys i sammenheng med nærlys. Ikke så farlig nå om dagen, men på mørke netter, spesielt på SUV som har tåkelysene høyt blir jeg regelrett blendet av det sterkelyset. Lenke til kommentar
eab Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 tåkelys er klasifisert som DRL (daytime running lights). det står ikke noe mer definert en kun tillat på dagtid og ikke tillatt etter mørkets frembrudd. Finn den bestemmelsen i det norske lovverket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå