Gå til innhold

Panasonic PX80 og kabel

Anbefalte innlegg

Hello

Nettopp fått min første flatskjerm, og jeg lurer på noe.

Jeg har tidligere alltid brukt scart, men nå fikk jeg anbefalt å kjøpe denne kabeltypen med tre plugger fra dvd-spilleren til TVen (dvd-spilleren er et par år gammel, og har ingen HDMI-utgang).

Men jeg får det ikke til å fungere. Må jeg foreta noen innstillinger på TVen? Jeg plugger i kablene fra spilleren til TVen (er jo ikke mulig å gjøre feil), men ingenting skjer når jeg skrur på dvd-spilleren. Det er akkurat som om den ikke er koblet til. Jeg har forsøkt å sette til progressive scan på dvd-spilleren mens jeg har scarten i, men bildet vrenger seg - noe som i følge manualen til dvd-spilleren betyr at tv-en ikke takler progressive scan. Men det skal den, så vidt jeg ser, gjøre, og inngangene er jo der, så det hele er litt snodig.

Noen som vet hva jeg gjør feil? Jeg er som dere forstår rimelig blank på området. Men nå har jeg engang kjøpt disse kablene, så det hadde vært greit å få det til å fungere.

Thanks!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg forstår deg rett: Prøv å trykke på en knapp på fjernkontrollen til TV-en merket AV, Video, Source eller noe sånn.

Når man skrur på en dings som er koblet til TV med SCART, skifter TV-en automatisk kilde til SCART. Dette skjer ikke med den kabelen du har koblet til nå. Om dette er en fordel eller ulempe kan diskuteres, jeg synes det er mektig irriterende når TV-en skifter kilde når harddiskopptakeren skrur seg på for å ta opp noe...

Det blir forøvrig spennende å høre om du får bedre bilde med disse tre kablene enn med SCART. Forskjellen bør ikke være merkabar dersom du har pleid å bruke en fullkobelt scartkabel av OK kvalitet. Dessuten - tre kabler? Er disse koblet til rød, hvit og gul kontakt, eller er det egentlig snakk om fem kabler: rød, grønn og blå for bilde + rød og hvit for lyd?

Lenke til kommentar

Hei, takk for svar!

Skal forsøke det der senere, når jeg kommer hjem.

Det er tre farger. Blå, grønn og rød.

Så det er ikke rare forskjellen, nei? Tenkte nok at jeg ble prakket på noe jeg egentlig ikke trenger. Får jo latterlig bra bilde også med scart, så det var sannsynligvis en unødvendig investering uansett. Blir bare så irritert når det er noe som ikke funker.:)

Lenke til kommentar

Hmmm, nå har jeg forsøkt. Du hadde rett. Det var bare å trykke på AV-tasten og velge "Component".

Jeg fikk dog et veldig grønnskjær, selv om innstillingene i DVD-spilleren ble satt til progressive scan. Jeg innbiller meg også at det hakket (ørlite).

Lenke til kommentar

For hakking: Sjekk om det er påskrudd noe støyreduksjon eller noe slikt på TV-en, denslags kan være nyttig på TV-bilder med snø, korn og striper, men har ingen nytte på digitale kilder som DVD, og kan gi litt etterslep i bildet.

Grønnskjær kan muligens fikses ved å sjekke innstillingene på DVD-en, finner du et sted du kan velge mellom RGB, YUV og CVBS eller noe sånn, kan det påvirke fargene. (Jeg antar RGB vil gi riktigst farger dersom du bruker komponentkabel.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...