Underpants Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Hallo. Mat er godt — og rundt om i verden finnes det utrolig mye forskjellig mat. Noe bedre enn annen. Mine favoritter er indisk, kinesisk og italiensk mat. Indisk Indisk mat er utrolig godt. Deilige biter av kylling eller lam marinert eller dynka i godt krydret saus er skikkelig nam. Selvfølgelig med ris og/eller naanbrød ved siden av. Inderene lager ikke mye mat av ku og gris, siden kua er hellig for hinduene og grisen er skitten for muslimene. Det er synd. Jeg skal, i løpet av mitt liv, dra til India og ete. Kinesisk Det finnes mye forskjellig kinesisk mat siden Kina er et så stort land. For eksempel bruker de mye ku i det vestlige Kina, mye gris i det østlige og mye lam i det nordlige. Slik som i India pleier det også å være ris ved siden av måltidet, og nudler er også mye brukt. Italiensk Selv om det er litt uenigheter om hvor pasta først dukket opp — Kina, Arabia eller Italia osv. — er jeg ganske sikker på at Italia er det landet de fleste av oss forbinder med gode pastaretter. Pizzaen, som sikkert er en av verdens mest spiste retter, er jo også herfra. Det var mine favoritter, nå får dere komme med deres! Og rett meg om jeg har skrevet noen faktafeil. Lenke til kommentar
Sodd Ball Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Selv spiser jeg variert fra alle land, men siden favorittretten min (Pizza) kommer fra Italia må jeg nok gi min stemme til dem. (Forøvrig har de mye annen god mat også...) Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=963013 Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 på førsteplass er det italiensk. elsker all form for pasta <3 ellers er jo mexicansk mat veldig digg Lenke til kommentar
Sameboe Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Mexico - Taco Tyrkia - For den opprinnelige Kebab Italia - Pizza India - Masse gode kylling retter, f.eks Chicken Curry USA/Tyskland - Hamburger Hellas - Gresk salat med feta ost biter er en slager om sommeren Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Det skal sies at jeg er dårlig bevandret i den kulinariske verdenskultur, så jeg vil påta meg rollen som det norske kjøkkens forsvarer. Fårikål, kjøttboller i brunsaus og kjøttmølje er alle ubestridelige høydarer. Lenke til kommentar
Underpants Skrevet 9. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2008 (endret) Det skal sies at jeg er dårlig bevandret i den kulinariske verdenskultur, så jeg vil påta meg rollen som det norske kjøkkens forsvarer. Fårikål, kjøttboller i brunsaus og kjøttmølje er alle ubestridelige høydarer. Det neste fra trønderen blir vel raspeball . Jeg glemte å nevnte lasagne! Endret 9. juni 2008 av Underpants Lenke til kommentar
gardkarlsen Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Hei Mine stemmer går til Italia og Thailand :-) Det som er deilig med Italia er at man får ganske variert mat (nei, det er ikke bare pasta og pizza man kan kjøpe) og til får man deilig italiens rødvin :-) Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 har forsåvidt ikke vært i så mangle land, av noen av landene jeg har vært i er tyskland, Polen, Sverige, Danmark og hellas. min stemme går til Kreta i Hellas for all den deilige maten de har fra gresksalat til fisk og andre retter Lenke til kommentar
Underpants Skrevet 11. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2008 Hei Mine stemmer går til Italia og Thailand :-) Det som er deilig med Italia er at man får ganske variert mat (nei, det er ikke bare pasta og pizza man kan kjøpe) og til får man deilig italiens rødvin :-) Hvordan er thailandsk mat, da? Lenke til kommentar
Slacks Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Hei Mine stemmer går til Italia og Thailand :-) Det som er deilig med Italia er at man får ganske variert mat (nei, det er ikke bare pasta og pizza man kan kjøpe) og til får man deilig italiens rødvin :-) Hvordan er thailandsk mat, da? Billig og god:) Det er ofte talkerner med mindre biffstykker kombinert med grønnsaker i en eller annen form for saus. Østerssaus er meget god! Lenke til kommentar
gardkarlsen Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 hmm..hvordan er Thailands mat? Vel, først har vi suppene. Tom yam goong for eksempel er en syrlig og litt chilisterk rekesuppe som er helt fantastisk. Tom Kha Gai er også veldig god...syrlig, kyllingsuppe med kokosnøttmelk. Ellers har vi curry i forskjellige farger...rød, grønn, gul, masaman etc. Veldig god og akkurat sterke nok. Videre er det hel stekte tigerreker (prawns), glassnudel salater osv osv. Thai mat er herlig Lenke til kommentar
Underpants Skrevet 11. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2008 (endret) Nam, det høres godt ut, men jeg trenger hjelp med noe på en måte. Jeg har aldri falt for havmat; det virker bare så ... havaktig. Så hvis noen har noe god havmat å anbefale som ikke er alt for vanskelig å like, kom med det! Endret 11. juni 2008 av Underpants Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Kinas 2500 år gamle kjøkken er klart best. Ingen andre regioner har såpass stor variasjon innen maten enn dette fantastiske landet. Selv om jeg spiser veldig mange andre typer mat ved siden av Kinesisk, er det vel Italiensk som står på toppen. Jeg får aldri nok av Pizza, og hvis jeg gjør det er jeg like glad i Lasagne, Tortellini, kjøttbollder og mer. Et kjøkken jeg utforsker stadig mer er det Kreolske kjøkken. Denne maten har blitt populær i USA men har sitt sentrum i New Orleans. Barbeque sauser, Cajun, Maisbrød og godt krydret mat. Virkelig eksotisk og spennende. Lenke til kommentar
theoriginalAidskake Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Japan: Sushi, sushi, sushi! Indisk: Sterke farger, mørt kjøtt, krydder og grønnsaker! Lenke til kommentar
Kuroi-Neko Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Japansk, Mexico, Indisk^-^ Lenke til kommentar
Underpants Skrevet 12. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2008 Jeg gav sushi en sjanse en gang. Da fikk jeg brekninger, men jeg klarte å få det ned. Det værste var vel at jeg ikke tok den ekleste fisken. Jeg valgte laks da det stod mellom det og andre mye grusommere valg, som ål, reke og rogn. Grøss og gru. Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Jeg gav sushi en sjanse en gang. Da fikk jeg brekninger, men jeg klarte å få det ned. Det værste var vel at jeg ikke tok den ekleste fisken. Jeg valgte laks da det stod mellom det og andre mye grusommere valg, som ål, reke og rogn. Grøss og gru. Jeg vet Jeg skjønner ikke hvordan det går ann å like det slimete kalde greiene der. Jeg fikk kvalitets sushi på en ekslusiv japansk resturant. Det ene var haikjøtt, og med en gang jeg fikk det på tungen følte jeg at jeg måtte spy i flere minutter, til jeg endelig klarte å svelge det. Siden den gang har jeg lært å ta mat ut av munnen som jeg ikke liker:P Lenke til kommentar
Sodd Ball Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 (endret) Jeg ser ikke for meg at fisken sin konsistens er noe god i kald tilstand. Uansett hvilken smak den har. Edit: Inlegg 1300! Woo! Endret 12. juni 2008 av Odd Ball Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå