Gå til innhold

zome eller macro?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Da er det sommer og jeg skal kjøpe meg et nytt objektiv. Er bare litt usikker på om jeg skal kjøpe macro eller zome objektiv?

fra før av så har jeg denne: https://prisguiden.no/product.php?productId=37426

Nå lurer jeg på hva jeg skal gjøre nå?

Skal jeg bevare den jeg har og kjøpe et macro objektiv?

eller skal jeg kjøpe dette: http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...aspx?plid=32650?

er dette bedre: http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...aspx?plid=10547

Jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre.Noen som har noen tanker eller ideer om hva jeg bør gjøre?

Magnus

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har jo mer enn nok tele i den tele-zoomen du har nå. De to andre objektivene dekker et mindre område. Tamron-en har nok noenlunde samme kvalitet, så kan være en ide hvis du synes 135-400 er for stort og tungt. Canon objektivet er optisk sett et mye bedre objetkiv, og kan være en ide hvis du ønsker en bedre bildekvalitet.

Men er du fornøyd med 135-400mm, så anbefaler jeg en makro istedet. F.eks. Tamron 90mm, eller Sigma 105mm.

Tom

Lenke til kommentar

Det som er er at jeg kan kanskje få solgt det 55-200mm jeg har nå. Så da lurer jeg egentlig på, litt kronglete fortalt i stad, om jeg da bør kjøpe 135-400 eller 70-200? Klarer jeg å ta sånn nogen lunde makro med en av de eller må jeg da ha et objektiv som er spesilet til makro?

Magnus

Lenke til kommentar

så skal man ta macro bilder så MÅ man ha macro obj? Klarer jeg meg ikke med 135-400 mm? Hvis jeg kjøper den så ser jeg for meg at jeg kanskje slår to fluer i en smekk?

Tomsi42: Jeg har ikke 135-400, har 55-200 mm og tenker meg å kjøpe 400

Magnus

Lenke til kommentar
så skal man ta macro bilder så MÅ man ha macro obj? Klarer jeg meg ikke med 135-400 mm? Hvis jeg kjøper den så ser jeg for meg at jeg kanskje slår to fluer i en smekk?

Magnus

Det tenkte jeg og en stund, men fant senere ut av det var veldig lurt å kjøpe et eget macro objektiv. Fokus nærgrensa er et nøkkelord.

Lenke til kommentar
Hvordan er Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro da? Den er vell brukbar den og?

Har bestilt dette etter å ha lest flere steder. bla. HER at det er et kanon objektiv. Skal også kjøpe et canon Canon 70-200mm F72.8L USM (non IS) etter ferien. Skal visstnok være ut nydelig objektiv dette også.

Da skal vi ha samme objektiv^^ Men istedenfor macro prioriterer jeg lys utstyr. 4Pocket wizards og 4 blitser. Men merker at jeg er keen på et macro objektiv.

Lenke til kommentar

Beklager, jeg misforsto hva som var hva.

Macro egenskapene til de vanlige zoomene med "Macro" er langt fra det et ekte macro objetkiv leverer. Så du bør nok belage deg på å kjøpe to objektiver. Et for macro og et for tele.

Det er riktig som Zettec nevner, at Canon's 100mm f/2.8 Macro er også et av de objektivene du bør vurdere.

Skal du bare ha mere tele, så bør du heller se på den nye Sigma 120-400mm om har bildestbilisator.

Av de to du nevner i siste post, så er det Canon som er best. Det er et ypperlig objektiv optisk sett; men dekker ikke noe mer enn Tamron.

Tom

Lenke til kommentar
Hvordan er det å kjøpe sånnt fra USA?

Noen som kan gi meg en link til steder hvor jeg i tilfelle kan handle det fra? Mister jeg noe ved å kjøpe i USA? Tenker på garanti og slikt

Magnus

Du kan ha mye å tjene på å kjøpe det fra USA hva gjelder pris. Bruk dollarkursen for alt den er verdt! Når det gjelder garanti har i hvert fall Nikon en verdensomspennende garanti, så det er samme hvor du har kjøpt utstyret. Det kan leveres inn til Nikon Norge. Om dette og gjelder for Canon regner jeg med, men jeg er ikke sikker. Her er hvertfall et godt sted å starte for fotoutstyr fra USA; http://www.bhphotovideo.com/.

Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Med mindre du skal ta makrobilder av insekter så anbefaler jeg EF-s 60mm f/2.8 Macro USM framfor EF 100mm f/2.8 Macro USM. Jeg har hatt begge, og på crop-camera (40D osv) så blir 100mm for mye, det blir rett å slett litt vanskelig å komponere bilder av blomster og små ting med det. Dessuten er det vanskeligere å håndholde stabilt enn 60mm.

EF-s 60mm er også skarpere enn EF 100mm, samt billigere, mindre og lettere.

For min del synes jeg EF100mm var et greit allround macro objektiv. Men det funka ikke perfekt til noenting. For stor brennvidde for blomster og lignende og for lite brennvidde for insekter. EF-s 60mm er perfekt for blomster og små ting. Hadde jeg tatt bilder av insekter hadde jeg definitivt gått for Sigma's 150mm f/2.8 Macro.

EF-s 60mm funker også kjempefint som et portrett objektiv. 100mm er litt vel mye for akkurat dette synes jeg (vel å merke på crop kamera da den effektive brennvidden blir ca 160mm).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...