Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Farlig og kjøre bil viss den ene vifta har tatt kvelden?!

Anbefalte innlegg

Heisann!

har en Mitsubishi Galant 93 mod GLTD (diesel)

Og har lakt merke til at det kunn er den ene vifta bak radiatoren som sviver, men har ikke fått gjort noe med det enda, ser heller ikke at temperaturen på motoren blir så veldig mye varmere en "normalt"

Men lurer på om det er veldig viktig og få bytta den med en som virker? Vet jo at det må gjøres, men hvor fort må jeg få det gjort? Er det noe som kan "skade" motoren viss jeg kjører med bilen over lengre perioder?

Vet heller ikke hvor lenge den har vert slik, la først merke til det for et par dager siden.

Har ikke bilder av det forøyeblikket, men viss det er til hjelp og ønskelig kan jeg få tatt et bilde bak radiatoren

Reidar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du Aircondition?

Eller så er det som jotun sier at begge viftene vil gå hvis det er varmt nok.. Trinn 1 og 2. Noen har 2 vifter. Andre har 1 vifte med 2 hastigheter. Noen har bare 1 vifte med 1 hastighet osv.

Koble ut den vifta som fungerer og vent på at den andre starter. Den slår vel inn rundt 102-105 grader ellerno..

Lenke til kommentar

Har ikke AC.

Det med at den andre ikke slår inn før den blir så og så varm har jeg ikke sjekket, men skal snart ut og spille fotball, så blir et stykke og kjøre da, så får se om begge sviver når jeg kommer fram.

Takk for raskt svar :)

Kan for øverig legge til at jeg har gått over ledningen og kan ikke se noen kutt skader/klem skader på ledning

Lenke til kommentar

Du trenger bare radiatorvifte hvis du kjører i kø eller står rolig av andre grunner. Ellers sørger fartsvinden for nødvendig avkjøling av radiatoren. Etter å ha kjørt motoren varm, må du kanskje stå på tomgang en stund for å få opp temperaturen på kjølevannet. I tillegg bør det være varmt ute.

Som en nødløsning hvis radiatorvifta er defekt, så kan du skru full guffe på varmeapparatet. Det trekker varme ut av kjølevannet. Veldig fint med litt ekstra varme i kupeen når man står i kø en sommerdag ut av Oslo.

Lenke til kommentar

D er jo ingen fare så lenge bilen ikke blir varmere! Da gjør vifta jobben! Begynn heller å sjekk om temperaturen plutselig stiger....

Gjør den det så er det en enkel måte å få ned temperaturen som nevnt over å slå på varmeannlegget i bilen! Da synker tempen skitfort! Så d er ingen krise om den skulle stige litt! Men da er d på tide å gjør noe med problemet!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...