Gå til innhold

Trenger filter til objektiv mitt

Anbefalte innlegg

Har kjøpt kamera og objektiv.

Kjøpstråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=962271

Canon 40D og Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM.

Ser frampå linsa at det står 77mm der, så da er det vel den diametern eg trenger på filteret også.

Går det greit og plukke slikt opp på Ebay? Ta f.eks dette søket Koster jo ikkje all verden, eller burde eg punge ut med noke meir?

Noken store kvalitetsforskjeller ute å går her også?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det stemmer du skal ha 77 mm skruinnfatning på filteret.

Du er på tynn is her når du tar opp kjøp av uv filter,blir mye krangel ut av det :cry:

Ca 50/50 for og imot bruk av det.

Det er bedre og kjøpe et nøytralt filter,da uvbeskyttelse ikke har noe for seg i digitale kameraer,det er innebygd i kamera.

Bruken blir bare for og beskytte objektivet for skader.

Skal du absolutt ha et UVfilter så må du opp i en 500.- her i norge for og få et bra filter.

Det er flere tråder om dette emne her på forumet.

Lenke til kommentar

Når det gjelder UV filter eller det egentlig trenger, et beskyttelsesfilter, så er det bare det beste som duger.

På UV siden er det vel Hoya HMC Super som er tingen, eller tilsvarende svar B+W.

Canon har vel egne egnede beskyttelses filtre.

Men disse kan kjøpes fra Ebay.

Tom

Lenke til kommentar
Når det gjelder UV filter eller det egentlig trenger, et beskyttelsesfilter, så er det bare det beste som duger.

På UV siden er det vel Hoya HMC Super som er tingen, eller tilsvarende svar B+W.

Canon har vel egne egnede beskyttelses filtre.

Men disse kan kjøpes fra Ebay.

Tom

Så hjertens enig!

Vil føye til Sigma UV DG filter på lista, http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...aspx?plid=36671. Denne har jeg god erfaring med.

For uten å fungere som beskyttelse, gir disse god kontrast og hindrer refleksjoner.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Må bare påpeke at det her snakkes om både hummer og kanari.

Noen diskuterer UV og beskyttelsesfiltre som ikke gir noen effekt foruten å beskytte objektivet.

Mens andre, snakker om polariserings-filtre som fjerner refleksjoner, og som ikke vil være særlig nyttig som beskyttelse da man vanligvis bare bruker dette ved behov, grunnet lystap.

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...