aDirdal Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Hei, jeg er "summer intern" i en bedrift i oljeservice-bransjen, og har blitt tildelt en litt omfattende oppgave, som angår planlegging av produksjon. Har ikke tenkt så mye over problemet selv enda, men tenkte likevel at dette kunne være en glimrende plass til å få litt god input, før jeg tar skikkelig fatt på oppgaven. Generell forklaring av problemet: Bedriften skal begynne å produsere en ny type enheter. Enhetene går gjennom produksjonen i grupper på X antall enheter. Alle enhetene starter ved stasjon 1 (S1), som tar x antall timer å fullføre (T1). Etter at hele gruppe 1 (G1) har fullført S1, blir G1 fraktet til S2. S2 tar T2a timer å fullføre. G2 går nå inn i S1. T2 < T1, så G1 går til S3 før G2 er ferdig med S1. Etter at G1 er ferdig med S3, skal G1 tilbake til S2 igjen, men nå er tiden T2b < T2a. G1 kolliderer altså da med G2 som kommer fra S1. I oppstartssyklusen vil det være naturlig at G1 får prioritet i.o.m at da får man utnyttet de videre stasjonene i løypa, men når man har kommet igjennom hele løypa med en enhet, så må man begynne å prioritere etter hva som er mest hensiktsmessig med tanke på tidsbruk på de forskjellige stasjonene. Dette skulle være nok forklaring til at dere forstår hvordan oppgaven fortsetter, og det er vel opp mot 15 forskjellige stasjoner. Enhetene går "tilbake" i løypa flere ganger i løpet av produksjonen, og det andre besøket på samme stasjon tar nødvendigvis ikke like mye tid som første besøket. Det er 3-4 prosedyrer som stjeler mest tid, men samtidig er det muligheter for å sette opp èn ekstra Stasjon, som kan avlaste èn av de andre stasjonene (altså dobbel dekning på den prosedyren). I tillegg til dette kommer bruk av heisekran (bare èn tilgjengelig) og tilgang på arbeidskraft (maks 4 personer) inn som kritiske elementer. Det jeg altså trenger hjelp til er hva som er den mest hensynmessige måten å sette opp dette problemet på, og hvilke hjelpemidler (regnemetoder, dataprogrammer e.l) vil være best å bruke, samt hva gir den beste presentasjonen av løsningen? Målet er å få mest mulig enheter gjennom på kortest mulig tid, hvor det er utdeling av prioriteter i stasjonskøene, gruppestørrelsene og opprettelse av ekstra stasjon som er de viktigste "variablene". Mulig dette var en litt rotete presentasjon av problemet, og at jeg har unnlatt å oppgi noen kritiske elementer for å i det hele tatt gi det noen mening, men da er det jo bare å spør, så skal jeg være lynkjapp med å svare! Da jeg tygget litt på problemet så streifet tankene mine differensiallikninger og lineær algebra (matriser og slikt), men det er en stund siden jeg var innom disse emnene, så det hadde vært fint om noen kunne av-\bekrefte hvorvidt det ville være fornuftig å benytte seg av de verktøyene. Det finnes jo ikke noe eksakt svar på denne posten her, så stykkevise og delte bidrag er gode som gull. Kunne vært interessant å bruke et program som MatLab og programmere løkker, og mate resultatet inn i tabell\matriser, med Tid langs den ene aksen og Stasjon langs den andre, slik at hver enhets posisjon\pr tid fremgår av tabellen. Litt komplekst så jeg lar være å gå nærmere inn på det Takker på forhånd for alt som måtte komme av respons. Mulig at dette blir litt for sært for mannen i gata, men for de av dere som er spesielt interesserte, er det bare å la tastaturet rulle og gå! mvh aDirdal Lenke til kommentar
Ingeniørstudent Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Veldig spennende. Har ikke tid til å lese gjennom hele nå, men jeg må bare spørre om du er ingeniør innen produktutvikling eller produktdesign? Ligner jo litt på det jeg har søkt til høsten. Der skal man jo gjøre produksjonsprosessen så billig, effektiv og miljøvennlig som mulig. Lenke til kommentar
aDirdal Skrevet 9. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2008 Stemmer. Begynte på produktutvikling og produksjon (Maskiningeniør) i Trondheim, men flytta til Oslo og fortsatte på en litt mer økonomi-rettet maskiningeniørutdannelse på UMB. Industriell Økonomi heter studiet og det anbefales sterkt, men generell maskiningeniør er jo også meget spennende. Der hvor jeg jobber er vi en forholdsvis liten ingeniøravdeling, så jeg har vært borti produktutvikling, maskindesign, produktdesign og nå også produksjonsplanlegging og design av produksjonslinje. Spennende greier alt sammen, så det er bare å glede seg! Lykke til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå