Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Aksesspunkt - det jeg trenger?

Anbefalte innlegg

Jeg har i det ene huset trådløst Internett, og siden jeg vil prøve å få inn trådløst Internett i det andre huset også, utenom noen store omkostninger.

Lurer jeg på om det er "Trådløst aksesspunkt" jeg egentlig trenger da.

Det som er at det er ca 100 meter til det andre huset, og imellom dette huset her og det andre, står det et annet hus. Vet ikke noe gen. om det vil ha noe å si.

Men når jeg prøver pr, dags dato og få inn nett der borte, detter det ut rett før jeg kommer til huset(sannsynlig pga, det huset som står imellom).

Noen som vet hva jeg egentlig bør gå etter av sånn "Trådløst aksesspunkt", noe bra eller er det egentlig ikke så nøye? Er det routeren det går utpå?

Eller vil jeg ikke få inn noe Internett der borte heller? Med mindre jeg forsterker signalene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil trolig få internett ved å skaffe deg en klient (ikke aksesspunkt) og koble på en antenne med høy forsterkning.

En klient kan være en Buffalo router med DD-WRT firmware satt opp som CLIENT BRIDGE.

https://prisguiden.no/fritekst_sok....mp;search=S%F8k

Du kan enten legge inn DD-WRT selv eller kjøpe med firmware lagt inn.

Skal du legg inn selv så må dette gjøres når du booter opp router og ikke via webinterface første gangen. Denne routeren har god følsomhet og effekt.

Antenne og overgangskabel som passer Buffalo.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=307815

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=302661

Lenke til kommentar

Vil dette forsterke internett forbindelsen der da? Siden jeg nå har problemer med og få inn internett der hvor huset står.

Må jeg muligens sette denne i øverste etasje da, sånn at forholdet blir sterkere?

Men, er det bare å kjøpe en sånn som du sa, også sette opp en aksesspunkt samt en router, så får jeg internett der?

Lenke til kommentar

Det er sikkert en fordel å sette det høyest mulig i huset.

Dette oppsettet med antennen og en bra wlanrouter (Buffalo) vil forsterke signalet vesentlig i forhold til det oppsettet du hadde før og jeg vil anta at det vil fungere. Man har sjelden noen garanti på mikrobølge (WLAN) fordi at enkelte materialer demper signalene mye. Bare se på gitteret foran en mikrobølgeovn så skjønner du hvor lite som skal til for å blokkere 1000 ganger så kraftig signal.

Med en slik Buffalo vil du kunne ta ut internett på en av lanportene. Kobler du til en trådløsrouter vil du kunne videresende signalet i huset. Det beste da er å velge en annen kanal i motsatt ende av skalaen slik at du får minst mulig forstyrrelser fra deg selv.

PS: Du kan skru opp effekten på en Buffalo til 70mW og dermed oppnå bedre forbindelse enn med 28mW som er standard for WLAN.

Lenke til kommentar

Jaok... Bare sånn at vi ikke missforstår hverandre nå. Så det jeg har og vil få til er:

Jeg har i det hus 1 trådløst internett, og siden det står et hus imellom hus 1 og hus 2, blir signalet mistet.

Derfor uten at jeg må legge inn internett i hus 2, vil jeg forsøke å gjøre sånn at signalet i hus 1, er såpass sterkt at jeg kan nå det ifra hus 2(som står ca 100 meter borte).

Da må jeg vel i grunn først og fremst ha en boks, som henter inn signalet fra hus 1, samt en som jeg så kobler på den boksen, som sender ut internett signal til dataen i hus 2.

Derfor trenger jeg en forsterker antenne i hus 1, hvor signalet blir såpass sterkt at det kan nåes til hus 2?

For å gjøre saken enklere:

HUS 1

Trådløs router + antenne(forsterker) ----> Hus 2

HUS 2

<---- En boks som henter signal fra HUS 1 + en trådløs router som sender signal til dataene i HUS 2

Lenke til kommentar
Det er forsåvid samme hvilket av de husene du bruker den eksterne antennen i.

Jeg tenkte på å koble antennen til Buffalo i hus 2 og så koble Buffalo til en ny trådløsrouter for lokalt nett. Det kan også hende at du vil behøve en ekstern antenne i hvert hus, men jeg tror en bør holde.

Ok. Men da skal jeg bare bestille dette, også bør dette fungere?

Ser det er forskjellige overføringer elns på de antennene.. Noe stort å si?

Men er det bare å kjøpe dette, også plugge det sammen? Så fikser dette seg selv. Eller må man begynne å rote med alt mulig, som du beskrev over?

Endret av Nidaroo
Lenke til kommentar

Det er ikke sånn at det fikser seg selv nei. :cry: Det avhenger bl.a. om du må legge inn firmware eller om du kjøper DD-WRT versjonen av routeren.

Det beste vil være å sette opp linken lokalt i hus 1 først slik at du vet at nettverket fungerer fra routeren der til buffalo. Så flytter du det til hus 2 og prøver om du får radioforbindelse.

Forsåvidt kan du teste nesten alt dette bare ved å kjøpe en slik Buffalorouter til 400.- som nevnt over. Det er også mulig at denne vil greie forbindelsen til hus1 uten ekstra antenne, selv om det ikke er sikkert.

Lenke til kommentar

Ah, så mye stress.

Hadde trodd i dag, 2008 at man bare kunne kjøpe en sånn antenne, også kjøpe en sånn boks som henter inn signalene, samt en som sender de ut til dataene.

Men, får vel nesten bare slå til på en sånn bufallo, også se om det fungerer. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...