Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vet du om noen extreme vekttapmetoder ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det finnes noen enkle grep som kan hjelpe deg å komme deg inn i ei bukse om det er krise og du må har resultater i løpet av 2-3 dager (for eksempel til bursdag, konfirmasjon etc) men krever litt selvdisiplin :

 

Jeg er en tilhenger av 2 dagers fasting i måneden og om man i tillegg spiser normalt så kan man gå ned i vekt ved å bruke dette, men da er det viktig at man har et kosthold som sørger for at man ikke har inntak av mer kalorier enn man behøver :

 

1 : Kutt ut all brus og lignende drikker og erstatt de med vann.

2 : Begrens Juice til 2-3 Glass maks om dagen.

3 : Drikk ca 2.5 liter væske om dagen (minst 2l vann) og gjerne 1 glass før du spiser.

 

Noen kjekke tips for å forbrenne litt mer :

 

Rett etter at du har stått opp om morgenen har du på deg treningstøy og går deg en tur i passe tempo, du bør bli litt svett og andpusten av dette. Bruk 30 min. Du skall ikke spise noe frokost før du trener og bør vente til etter at du har tatt deg en dusj med å spise. Til frokost bør du få i deg et eller to knekkebrød med et magert pålegg (sesam knekkebrød er kjempegodt) og anbefaler deg her at du drikker et glass juice og et glass med vann før du spiser frokosten.

 

Om du kutter ut karbohydratene og er usikker på om du får i deg nok vitaminer og mineraler så sørg for å ta et multivitamin og mineraltilskudd. Det sies også at C-Vitamin kan hjelpe til i dannelsen av L-Carnitin som transporterer fett til Mitokondria men det er ingen lur idè å bøtte på med store doser med C-vitamin da kroppen greier ikke å absorbere oralt så mye, plasma er saturert ved ca 0.4G . Derimot så er halveringstiden til C vitamin ca 1/2T så man kan jo gjerne sørge for å ta C-vitamin flere ganger om dagen. Jeg personlig kjøper C-Vitamin på apoteket i pulver form, koster ca 176kr og man får 100G og man kan dosere selv etter behov.

 

 

Personlig så faster jeg innimellom kun for å få renset opp i "systemet" mitt og som regel så faster jeg en plass mellom 48 timer til 96 timer (2-4 dager), jeg passer på å drikke nok med vann men spiser ikke noen form for føde eller tilskudd mens jeg faster.

Jeg anbefaler derimot ingen å faste noe lengre enn 48 timer for utover dette så er det ikke spesielt sunt for kroppen å gå lenge uten føde og man oppnår kun at man får en jojo effekt I og med at kroppen slår seg over på sparebluss.

Lenke til kommentar
184 cm, veier 90 kg

Drite i å gå ned i vekt? jeg er 189-190 cm typ, veier 88kg på morrakvisten og typ 90 "senere på dagen". Jeg er en strek med eks-fotball kropp, mistet endel muskelmasse (samt fett, selvfølgelig) når jeg var syk i en 4 måneders periode før jul, og det "eneste" som er igjen nå er legg,lår og overkropp(foruten armene, pinglegreier) muskelmasse. Tren kondisjon, og pass på hva du spiser er sunneste, raskeste og i mine øyne beste måte å gå ned i vekt på. Gerilja kardio fungerer men i mine øyne trenger du det absolutt ikke.

Lenke til kommentar

Hvis du i tillegg sier hvorfor du vil gå ned i vekt kjappest mulig, slipper du kanskje alle som prøver å få deg fra det. Det er ikke heldig, men må man så må man. Hvis du er slapp og lat nå, og går inn i et realt treningsopplegg med riktig kost, pleier de første 4-5 kiloene å rase av ganske kjapt uten at det er noe farlig. Det er på sikt man ikke bør gå ned mer enn så og så mye i uken.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Lavkarbodiett? Etter hva jeg har lest virker det som en fantastisk måte å gå ned i fettprosent på, hvorfor anbefales det ikke i tråder som det her? ;<

 

Er bare lese på ketose.no eller søke litt rundt på low-carb på forumet, kort sagt går det ut på å spise utrolig lite karbohydrater men mer protein/fett for at kroppen skal brenne fett for energi. :)

Lenke til kommentar

Kutt ut brus/godis og alt sånt, samt pizza, burger og hele den delen av mat ( sikkert sagt før, men ) Også beveg deg mer enn du normalt gjør. Hva du velger å gjøre av aktivitet er opp til deg, men jogging er ihvertfall sunt :) Dog, vil det ikke skje på bare to uker, dessverre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk
Slutt å spis.

hahahahahahah!

 

slutter du å ete, så går kroppen i sparemodus, og du vil gå opp i vekt raskere enn rottene forlater det sunkne skip

 

Så hvorfor ser vi så mange tynne negre på nyhetene? Over tid vil intet matintak fjerne tilnærmet aly kroppsfett! Fedon, ta deg en bolle!

 

Onanering skal visst også forbrenne en del kalorier.

Lenke til kommentar
184 cm, veier 90 kg

 

1. begynn på treningsstudio

2. skaff deg kondisjonstrening. jeg skal gi deg ett skjema:

 

Mandag

Jogg en lang tur, eller hvertfall jogg til du er sliten

poenget med jogging og fysisk TRENING er at du skal bli sliten, ikke å klare like langt som de andre atletene.

vær ute med folk, vær fysisk igang og hold kroppen varm.

ikke spis usunt denne dagen. ikke EN Sjokolade. ikke en liten bit.

disiplin er stikkordet.

 

Tirsdag.

idag er du sliten fra mandag, men ta deg en joggetur til du er middelssliten, og dra på treningsstudio..tren overkroppen, og ta situps om du har hengemage. husk at situps ikke gjør annet enn å bare stramme opp magemusklene. den forbrenner ikke fett..det må du overlate til kondisjonstreningen.

avslutt dagen med å holde kroppen fysisk igang og avslutt på kvelden, klokka 5 ved å ta en lang roooooolig joggetur.

(rolige joggeturer trapper ned ansentheten i kroppen og gjør den klar til å bygge muskler over natten)

 

onsdag:

følg skjema som mandag

 

Torsdag:

Tirsdagsskjema

 

Fredag

Mandagsskjema

 

Lørdag

hurtighetstrening

løp alt du klarer opp en del bakker du kan finne. jogg deg en tur, og hold deg fysisk igang.

 

søndag.

slapp av denne dagen. men ikke sitt inne og slappe av. vær ute sammen med venner og slapp av.

 

Unnskyld at jeg sier det, men det der var ganske crappy råd å gi. For det første er de veldig uspesifikke, for det andre sier du masse om ting du ikke begrunner på noe vis, eller henviser til en eneste kilde.

Lenke til kommentar
Slutt å spis.

hahahahahahah!

 

slutter du å ete, så går kroppen i sparemodus, og du vil gå opp i vekt raskere enn rottene forlater det sunkne skip

 

Så hvorfor ser vi så mange tynne negre på nyhetene? Over tid vil intet matintak fjerne tilnærmet aly kroppsfett! Fedon, ta deg en bolle!

 

Onanering skal visst også forbrenne en del kalorier.

Jepp, alle tjukkassene som sier: "Det er genetisk, jeg går ALDRI ned i vekt", burde blitt sendt til Ogghadogghabado i noen måneder; med skikkelig afrikansk kosthold og 5-mils-turer for å hente vann. Da hadde de nok gått ned skal du se. :p

Lenke til kommentar

Denne posten på www.treningsforum.no er innholdsrik og god. ;)

 

Slanking og deffing

…..er ikke nødvendigvis det samme. Slanking kjenner vi igjen som et forsøk på å minske kroppsvekten. Deffing går mer på å minske kroppsfettet og samtidig beholde mest mulig av muskelmassen.

 

For deg som ikke trener vil vanligvis halvparten av vekttapet komme fra fett, mens den andre halvparten er fra muskler. Det er derfor viktig å opprettholde treningsnivået gjennom en diett, slik at man oppnår en lavere fettprosent, ikke bare lavere vekt.

 

For deg som trener, vil mesteparten av vekttapet komme fra fett, men det er viktig å ha nok proteiner i dietten din, for å oppnå denne effekten. Vist proteininntaket eller kaloriinntaket ditt blir for lavt vil du også ”deffe” bort noe av musklene dine.

 

For deg som skal deffe for første gang, anbefaler jeg å gi deg selv god tid. Du vet ikke hvordan kroppen din vil reagere på en diett, og det kan hende at du må gjøre justeringer underveis. En og samme diett fungerer ikke for alle, dette er noe som bør tilpasses individuelle behov. Noen mennesker har høy forbrenning, og kan spise relativt mye kalorier på diett, mens andre har lav forbrenning, og må gå veldig lavt på kaloriene for å få merkbar effekt. Jeg syns man minimum kan gi seg selv 16 uker den første gangen. Noen mennesker vil trenge mer tid (de med høyere fettprosent), mens atter andre trenger mye kortere tid (de som har lavere fettprosent).

 

Noen grunnleggende prinsipper (tatt fra egne erfaringer)

1: Det første du gjør når du skal i gang med en diett, er å finne ut hvor mye kalorier du gjennomsnittlig spiser i løpet en dag. Det er da viktig å ikke jukse, men å være totalt enig med deg selv. Den eneste du lurer ved å ”lure unna” den lille sjokoladen, er nettopp deg selv.

2: Når du så har funnet ut hvor mye du spiser, er det tid for å sette opp en diett. Det er viktig å få hjelp til dette fra profesjonelle, og ikke bare sette i gang med noe man tror er riktig selv, det kan gi uønskede effekter. Folk som kan gi gode råd er ernæringsfysiologer, treningsterapeuter og ellers mennesker som selv har gjort dette flere ganger.

3: Å oppretthold et proteininntak på 2-3 gram pr kilo kroppsvekt er ikke uvanlig, samtidig bør du passe på å ikke gå for lavt på kaloriene helt i startfasen.

4: Det er viktig å tenke over om du trenger noen form for kosttilskudd under dietten. Det kan være vanskelig å få i seg tilstrekkelig med vitaminer, mineraler og proteiner gjennom en diett. Slike tilskudd er svært vanlig under strenge dietter, og de fleste legger da vekt på proteinpulver, vitaminer, mineraler, olje og glutamin.

5: Gå tur, i raskt tempo, på 45-60 minutter om morgenen før frokost. Det kan være greit å ta litt olje, glutamin og litt sterk kaffe før du går.

6: Man begynner gjerne dietten med å kutte ned det daglige kaloriinntaket med 10-20%.

7: Spis minimum hver tredje time, 6 til 8 måltider om dagen. Måltidene skal være små, med en fornuftig fordeling av proteiner, karbohydrater og fett. 35/50/15 er en grei fordeling, men det er også her greit å tilpasse den enkeltes behov.

8: Spisedag maksimum 1 gang i uken. Om du har mye ekstra fett på kroppen, kan det være greit å holde spisedagene til et minimum, og i perioder kutte dem helt.

9: Drikk gjerne over 5 liter veske om dagen. Da unngår du den verste sultefølelsen, og får samtidig skylt ut avfallstoffer fra kroppen.

10: Optimal nedgang er 0,5-1 kilo i uken. Mister du mer enn dette, er det fare for at noe av nedgangen skyldes at du også mister muskler. Den første uken er det imidlertid ikke uvanlig å gå ned 2-3 kilo pga vann og avfallsstoffer i kroppen som forsvinner.

 

Når nedgangen stopper opp

Etter hvert vil kroppen ofte bremse opp, og gå inn i en slags ”sparemodus”. Kroppen blir rett og slett vant til et lavt kaloriinntak, og tilpasser seg deretter. Man har da to valg for å fortsette nedgangen. Man kan enten velge å kutte ytterligere på kaloriene, eller man kan øke på kardioøktene sine, dvs at man legger inn en ekstra tur noen av dagene i uken. Jeg er selv tilhenger av sistnevnte. Jeg øker heller på kardioen fremfor å kutte på maten. I stede for å gå ekstra tur, kan man også sykle, gå eller steppe 30-45 min etter trening.

Når jeg har økt kardiotreningen til det maksimale, og jeg atter bremser i forbrenningen, er det tid for å kutte på kaloriinntaket. Det er da viktig å ikke kutte for mye. Man kan begynne med 200-300 kcal og se om man får den ønskede effekten. Husk å ikke gå så lavt at du ikke klarer dine daglige gjøremål.

 

Lykke til

 

Kilde

 

Men du får ha lykke til, og håper det går bra med deg hvis du prøver på jojo slanking o.l. :)

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Har en kompis som begynnte å trene med det formålet å bli større. Han spiser så mye han klarer og trener tre ganger i uka. Han har gått opp ca 0,5kg i uka i 10 uker nå.

 

Hvis du vil gå ned i vekt så kan du gjøre ca det motsatte: spis litt mindre enn du forbrenner og tren tre ganger i uka. Du burde klare å gå ned 0,5kg i uka. Det høres ikke mye ut, men det blir 26kg på et år...

 

Så lenge du klarer å holde deg i kaloriunderskudd spiller det ikke noen rolle HVA du spiser med tanke på å gå ned i vekt. Det kan godt være at det er lettere å gå ned i vekt hvis du spiser mat som kroppen bruker lengre tid på å ta opp (protein, fett, trege karbohydrater).

 

Hvis du ikke går ned i vekt får du i deg flere kalorier enn du bruker. Da kan du enten trene mer og spise det samme eller trene like mye og spise mindre.

 

I tillegg til å gi deg kalorier så gir mat også diverse næringsstoffer som kroppen trenger for å holde den i gang. Dette går lettere hvis du holder deg unna ferdigmat som f.eks pizza.

Lenke til kommentar

Nå husker ikke jeg helt hva dette kjemikaliet/stoffet het, men det blir blant annet brukt til tennhetter til TNT - eller et delstoff av det, og også rottegift. Når du spiser det, avhengig av dose selvfølgelig, økes kroppstemperaturen din. Du kan sitte ute om vintern og ha det jævlig fordi det er for varmt, og alt blir flere ganger vanskeligere å gjøre. Og det er stor sjanse for å dø, spesielt av dehydrasjon. Men du skal vel ned i vekt fort, skal du ikke? Du kan spise så mye og hva du vil når du er på dette stoffet, og fortsatt gå ned i vekt. Si ifra om du er interessert, så gidder jeg å finne ut hva det heter også ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...