Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vet du om noen extreme vekttapmetoder ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

å skulle droppe så mye kilo på så kort tid er idioti og rett og slett skadelig. En annen ting er om du klarer det, så vil du fly rett opp igjen - om ikke lengre opp - i tiden etterpå.

 

Mosjon og godt kosthold (unngå raske karbohydrater og slikt) er beste og mest holdbare metoden.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest

"Rapid Fat Loss Handbook" av Lyle McDonald forklarer hvordan du kan gå ned mange kilo på kort tid, på den sikreste måten. Så langt jeg har lest så involverer metoden at majoriteten av næringsemner i kosten, er proteiner. Den involverer også et rimelig stort kutt i antall kalorier per dag. Uansett så vil jeg bare si som flere andre her har gjort; gå heller for en vektnedgang over en lengre periode, på en sunn og forsvarlig måte!

Lenke til kommentar
Gjest Gjest
"Rapid Fat Loss Handbook" av Lyle McDonald forklarer hvordan du kan gå ned mange kilo på kort tid, på den sikreste måten. Så langt jeg har lest så involverer metoden at majoriteten av næringsemner i kosten, er proteiner. Den involverer også et rimelig stort kutt i antall kalorier per dag. Uansett så vil jeg bare si som flere andre her har gjort; gå heller for en vektnedgang over en lengre periode, på en sunn og forsvarlig måte!

 

Glemte å legge til noe..

 

Ønsker du å gå ned i vekt burde du kombinere styrketrening og kardio (f.eks jogging, eller intervalltrening). Det kreves i tillegg at du forbrenner mer kalorier enn du inntar. Personlig mener jeg at du bør satse på å få et kaloriunderskudd ved å spise mindre, enn å kjøre på med alt for mye kardio-trening.

 

1. Tren styrke!

2. Legg inn et par kardioøkter i uka om ønskelig.

3. Spis mindre enn du forbrenner!

Lenke til kommentar

Først kan vi jo spør han om hvorfor han vil gå ned i vekt på kort tid. Trenger det å holde seg stabilt på den nye vekten? Du sier to uker, men har du bare 30min til rådighet hver dag?

Det er som de andre sier, at fysisk aktivitet, samt inntak av færre kalorier vil redusere vekt. Men det finnes midler som kan hjelpe deg med dette, men du er ikke utelatt godt kosthold og fysisk aktivitet forde.

Du kan jo forsøke enkle midler som f.eks grønn te, som stimulerer kroppen til å minske fettet i kroppen. Dette er som alle sikkert vet langt ifra den mest radikale måten (ei heller den mest effektive) å gjøre dette på.

Lenke til kommentar

Basalforbrenning (BMR)

 

BMR er forkortelsen for "Basal Metabolic Rate", og er den mengden kalorier man bruker i løpet av 24t uten aktivetet. F.eks ved at du ligger stille i senga. Med andre ord vil du, selv om du er helt inaktiv gjennom døgnet, brenne et visst antall kalorier. BMR kan regnes grovt ut via følgende forml.

 

For men

BMR = 66 + (13.7 x vekt i kg) + (5 x høyde i cm) - (6.8 x alder)

 

Hvis vi ser for oss en 30 år gammel bodybuilder på 100kg, og 178cm, vil det se slik ut:

BMR = 66 + (13.7 x 100kg) + (5 x 178cm) – (6.8 x 30)

BMR = 2122 kcal pr dag.

 

Når du har regnet ut din BMR, må du legge til et aktivitetsnivå. Du skal da få et resultat som tilsvarer det antallet kalorier du forbrenner i løpet av en dag, inklusive dine aktiviteter, for å holde vekten din på et stabilt nivå. (Gang antall kcal med aktivitetsnivå)

 

Nivå1 Beskrivelse

1.0 Sengeliggende

1.2 Veldig lett aktivitet (kontorjobb)

1.4 Lett aktivitet (kontorjobb, men litt bevegelse gjennom dagen)

1.6 Moderat aktivitet (vanligste)

1.8 Høy aktivitet (trening pluss en fysisk krevende jobb)

2.0 Ekstrem aktivitet (veldig fysisk jobb, og hard daglig trening)

 

Med det sagt, er det klart at dette resultatet ikke er helt nøyaktig. Det er umulig å få med alle innvirkende faktorer i en formel. Det er derfor en ide å holde øye med vekten over de neste ukene, for og se om den beveger seg opp, ned eller holder seg stabil. Vekten din vil imidlertid variere litt fra dag til dag, basert på hvor mye du har spist, hvor mye vann du har i kroppen osv. For å unngå mest mulig misvisende informasjon på denne kanten, veg deg på morgenen før frokost.

 

Underskudd (deffing)

Her ønsker man å miste fett (merk at det er en forskjell på å gå ned i vekt, og gå ned i fett). Dette gjøres vanligvis for å bli mer definert. Er du uter etter det klassiske vaskebrettet er det underhudsfett som må fjernes. Også her vil en for stor vektnedgang over for kort tid være negativt, da det øker sannsynligheten for å miste muskelmasse, ikke bare fett. En vektnedgang på 0.5-1kg pr uke (500kcal negativ) pleier å være et godt utgangspunkt. En deff må være kontrollert, da du ikke under noen omstendigheter ønsker å miste mer muskelmasse enn nødvendig.

 

Snarveier ala ekstremdietter (typen: lev på gulerot juice) blir bare dumt, uansett hvordan du vrir og vender på det. Ta tiden til hjelp, og sats på en stabil og langsom vektnedgang.

Lenke til kommentar

Hva ligger to grove brødskiver med, say, leverpostei på i kcal?

To poteter og en kjøttkake?

 

Synes det er så vanskelig å finne ut av hvordan man kan kutte ned når man ikke aner hvor mye kalorier det er i alt. Vet at jeg føler jeg får dårlig samvittighet hvis jeg har jogget og iler ned en iskrem på 300kcal etterpå. Veier ikke mye (61kg x 179cm), men forsøker å få ned fettprosent, fra magen kan jeg strekke huden flere cm :D

Lenke til kommentar
184 cm, veier 90 kg

 

1. begynn på treningsstudio

2. skaff deg kondisjonstrening. jeg skal gi deg ett skjema:

 

Mandag

Jogg en lang tur, eller hvertfall jogg til du er sliten

poenget med jogging og fysisk TRENING er at du skal bli sliten, ikke å klare like langt som de andre atletene.

vær ute med folk, vær fysisk igang og hold kroppen varm.

ikke spis usunt denne dagen. ikke EN Sjokolade. ikke en liten bit.

disiplin er stikkordet.

 

Tirsdag.

idag er du sliten fra mandag, men ta deg en joggetur til du er middelssliten, og dra på treningsstudio..tren overkroppen, og ta situps om du har hengemage. husk at situps ikke gjør annet enn å bare stramme opp magemusklene. den forbrenner ikke fett..det må du overlate til kondisjonstreningen.

avslutt dagen med å holde kroppen fysisk igang og avslutt på kvelden, klokka 5 ved å ta en lang roooooolig joggetur.

(rolige joggeturer trapper ned ansentheten i kroppen og gjør den klar til å bygge muskler over natten)

 

onsdag:

følg skjema som mandag

 

Torsdag:

Tirsdagsskjema

 

Fredag

Mandagsskjema

 

Lørdag

hurtighetstrening

løp alt du klarer opp en del bakker du kan finne. jogg deg en tur, og hold deg fysisk igang.

 

søndag.

slapp av denne dagen. men ikke sitt inne og slappe av. vær ute sammen med venner og slapp av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...