AnaXyd Skrevet 11. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2008 Takker for gode råd! Skal ikke oppdatere BIOS før jeg har sjekket med memtest. Er bare litt vanskelig, for maskinen får jo blåskjerm helt tilfeldig.. Fikk forresten en annen feilmelding på en blåskjerm nå: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Tenk deg godt om før du gjør det! Er maskina så ustabil og du får crash under biosflash sitter du med dødt hovedkort.Jeg hadde utvilsomt begynt med ULTIMATE BOOT CD og kjørt en minnetest. Har hatt 3 bios-flasher gå galt, alle gangene har Asus Recovery kicket inn og reddet dagen. Sjekk om kortet ditt støtter det Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 11. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2008 Har noe som heter Crashfree BIOS 3. Er dette noe som redder meg, hvis det skulle gå galt? Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 11. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2008 Vista fant faktisk ut selv at jeg hadde et minneproblem.. Kjørte Vista sin egen minnetest, og det stod at jeg hadde et minneproblem. Hva kan det da være? HK, eller RAM? Hva må jeg gjøre nå? Lenke til kommentar
loddebolten Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Mente å lese oppe i tråden at du har bytta PSU da den gamle daua.Og at maskina funka fint FØR PSU tok natta?Da hjelper det neppe med en biosupdate.Mest sannsynlig har dette sjedd. 1.minnebrikke har fått skade av PSU død. 2.Minneslottene eller annet på hovedkortet har fått skade. 3.den nye PSU,en har feil.(lite sannsynlig men bør sjekkes) Jeg hadde gjort følgende. 1.Dobbelsjekk at alt er riktig kobla. 2.sett riktig spenning på rammen i bios og bruk MEMTEST86 fra boot cd. 3.Hvis feil ved memtest,prøv med de rambrikkene du fikk lånt.igjen husk å sette riktig spenning på de før ny runde memtest. Hvis de og feiler har du sannsynligvis ødelagt hovedkort. Hva slags PSU hadde du som daua ? Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 11. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2008 (endret) Stemmer at jeg hadde en PSU som daua.. Men dette skal jo være sikret mot eventuelle overspenninger når den tar kvelden? Mener alltid å huske at jeg ikke har vært helt fornøyd med rammen min. F.eks når jeg skulle ta denne opplevelsesindekseringa i Vista(som måler ytelsen til all hardware), så fikk jeg bare 5.7 poeng på grunn av rammen.. Denne rammen er jo egentlig en knallbra ram, og jeg burde jo ha fått full pott! Det burde ihvertfall ikke stå om rammen! Og dette var før den PSU'n tok kvelden. Mulig det har noe med spenning på rammen å gjøre. Står ikke hva som er optimal spenning på selve rammen, eller innpakninga, men leser på nettet at man kan fint kjøre den på 2.1v. Har alltid kjørt spenninga på Auto. Skal ikke dette være nok, eller kan HK gi for lite? Får prøve å kjøre en memtest med 2.1 i spenning og håpe at det fungerer bedre. Kommer tilbake med updates! EDIT: Men jeg kom til å tenke på, er det ikke rart at dette problemet oppstod veldig mye nå? Har hatt en bluescreen i ny og ne før, men nå er det jo hele tiden.. Endret 11. juni 2008 av AnaXyd Lenke til kommentar
loddebolten Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Sjelden HW går føyka når PSU dauer,men det hender dessverre.Hovedkortet setter som regel ramspenninga til ca 1.8v på Auto.Jeg skriver ca fordi enkelte kort ikke gir helt riktig spenning.Prøv på 2.1 men bare hvis du er helt sikker på at de er godkjent for det.Du bør også resette CMOS hver gang du flytter på rambrikker.Dette er viktigere en mange tror.Jeg returnerte selv 2 brikker som feila som juling på memtest bare for å få de i retur og oppdage at alt som skulle til var resett av CMOS.Altså resett CMOS,start opp å gå rett i bios og sett riktig spenning,save og exit. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 11. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2008 Hvorfor resette BIOS når jeg skal bytte? Fordi det er mange instillinger som kan henge igjen? Lenke til kommentar
loddebolten Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Du kan vel kansje si det slik,det har noe med hvordan hovedkort og bios "finner" riktig HW som er nyinnstalert.Eldre hovedkort har ikke vert så kresent på det.Mange nye derimot må det utføres på ellers kan man få skikkelig ustabilt system.I manualen til et av mine kort er det merket av som warning-meget viktig og spesielt når man har problemer med ram.Det er kun når du flytter en brikke eller putter inn nye du trenger gjøre det. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 12. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2008 (endret) Aha, godt tips jeg skal huske på neste gang.. Har ikke visst om dette før.. Har prøvd å justert opp volten, og satt riktige instillinger på rammen. Volten står på 2.2v, og timingene på 5-5-5-15 2T. Skal kjøre en memtest med dette og sjekke om det er like ille som før.. EDIT: Får fremdeles bluescreens. Fikk MEMORY_MANAGEMENT sist gang.. Endret 12. juni 2008 av AnaXyd Lenke til kommentar
MamboJambo Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Nå høres det ut som en anelse kjipe ram brikker. Kan vel også være minnekontroller som er problemet. Har du prøvd memtest på brikkene dine i en annen maskin? Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 13. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2008 Mulig det er rambrikkene.. Eller HK.. Jeg begynner å bli usikker.. Samme greia skjedde nå idag, fikk en blåskjerm og når PC-en startet opp igjen var det plutselig noe med lydkortet (lydkortet følger med HK, og står plassert oppi en PCI-X 1 eller 4x port. Står dog litt løst, men jeg rikket ikke på den når dette skjedde. Jeg skrudde av PC-en igjen, med håp om å få lydkortet til å fungere igjen da jeg er avhengig av musikk. Rikket litt på det, og samtidig rikket litt på rammen. Når jeg startet, blåste GPU'en for fullt igjen og skjermen var svart. Prøvde å få systemet til å fungere igjen ved å flytte rundt på rambrikkene/sette dem skikkelig i osv. Det funket ikke. Så tok jeg de jeg har lånt, og satte i de. Da lyste alle Voltreminder LEDsene på hovedkortet mitt i alle fargene (grønn/rød/oransje) og GPU blåste for fullt igjen. Virket som PC-en ikke likte de brikkene. (Sånn var det forrige gang jeg prøvde de også) Så prøvde jeg med mine igjen, og da fungerte det plutselig. Noe sier meg at det er minnekontroller/minnet. Jeg må se og få testet brikkene mine hos en kompis, og få eventuelt luket bort det problemet.. Men jeg syntes det er rart at dette skjer så fryktelig ofte nå i det siste! Før var det en bluescreen i ny og ne, men nå er det jo svarte meg hele tiden! Noen som kan forklare meg hvorfor det har blitt slik, og hvorfor? Burde jeg prøve å flashe om BIOS? Tviler på at det vil hjelpe men.. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 9. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2008 (endret) Hei igjen! Måtte rive opp igjen denne tråden, og grunnen får dere her: Jeg fikk løst problemet ved å sende inn hovedkort og rambrikker til Netshop, hvor jeg kjøpte varene. De ringte meg noen dager etter og sa at både HK og RAM var defekt, og nye var på vei i posten. Jeg fikk da et ASUS Rampage Formula kort, og Corsair Dominator TWIN2X8500 (2g). Jeg smalt i de komponentene, og problemet var løst for evig. (trodde jeg) Helt til idag, ca et halvt år etter. ICE modemet mitt hadde hengt seg opp, og jeg måtte restarte. Det var jo lenge siden jeg hadde restartet pcn, så jeg klinte til. Vistaen var så fryktelig treig under avslutninga, så jeg tok en typisk "svenskeknapp" restart. Altså, den harde måten. Skrudde på pcn igjen, og ble møtt med en VOND opplevelse jeg husker jeg hadde for lenge sida. (Når denne tråden ble opprettet) GPU vifta gikk på fullt kjør, og det var null og niks skjermbilde. Har prøvd å tatt ut alle rambrikker og skjermkort, samt harddisker, optiske drev. Ingenting hjelper. Kan legges til at jeg har prøvd med en annen PSU også. Hvordan i huleste kan dette skje IGJEN, på nye komponenter? Hva er det som kan være galt? Det er sannsynligvis noe som forårsaket at HK og RAM hadde gått fyken forrige gang, og jeg håper ikke det har skjedd igjen. Hva er galt? Vær så snill med hjelp her, jeg er så og si avhengig av å bruke den PC-n i jobbsammenheng og skolesammenheng.. Endret 9. desember 2008 av AnaXyd Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 10. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2008 Okay, idag fikk jeg sjekket med et annet skjermkort, og det samme skjer. Hva kan det være? Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 11. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2008 Okay, idag fikk jeg sjekket med annen ram! Og ja, da fungerte det faktisk. Virker som rammen min får hele dritten til å henge seg opp. Men jeg kan ikke fatte det, da det samme skjedde med det gamle hovedkortet mitt og gamle rammen også. Det var jo helt andre komponenter enn det jeg har idag. Men jeg tror jeg nesten kan konkludere med at chipsettene ASUS bruker er noe dritt. Eller er det noen andre som har en bedre konklusjon? Jeg sitter og er redd for at det samme skal skje igjen, så jeg vil gjerne få slutt på problemet om det går også. Lenke til kommentar
Cashplay Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 .. erm , har du prøvd å resette CMOS? Kompissen min hadde dette problemet. Vi trykket på clear CMOS knappen bak pcen, der I/O skjoldplaten er. Da gikk allt fint igjen. Btw. Så burde du flashe bios, sånn just in case. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 11. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2008 Jah, har prøvd å trykke på knappe, ha ut batteriet i flere minutter osv. Men det eneste som hjelper er å putte inn en annen rambrikke. Sånn var det i sommer også! Satte inn en annen rambrikke, og PC-en fungerte faktisk normalt. Jeg kan bare ikke skjønne meg på det problemet her... Lenke til kommentar
Cashplay Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Hvis det eneste som hjelper er å putte inn annen rambrikke så er jo problemet ganske soleklart. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 14. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2008 Ja, det er jo soleklart. Men jeg kan bare ikke fatte hvorfor det samme problemet skjer igjen, med nye komponenter? (HK+RAM) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå