Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen vil ikke starte: Svart skjerm, og GPU vifta går for fullt.. hjelp?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Dette problemet var egentlig løst, men så skjedde det igjen. Les update på siste side! :)

---old---

Har opplevd dette problemet noen ganger tidligere, men det hjalp å skru av PC-en, dra ut støpselet og inn igjen og skru den på igjen. Da var alt normalt.

Min hardware er som følger:

Prosessor: Intel Q6600

Hovedkort: ASUS Blitz Premium SE

Skermkort: XFX GeForce 8800GTX XT

Harddisk: Western Digital Raptor 150

Minne: OCZ DDR2 PC2-8500 SLI-Ready 2 GB

For å forklare problemet litt mer detaljert, er det slik at jeg starter PC-en, og jeg hører GPU vifta begynner å blåse for fullt etter et par sekunder. Deretter skjer det ingen ting. Ikkenoe bilde på skjermen, ikkenoe pip av noe slag. Ingenting. Alle vifter går som normalt, bare at GPU vifta blåser for fullt.

Hva kan dette være? Jeg får rett og slett ikke startet maskinen min nå.

Setter pris på hjelp! :)

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være et skudd i blinde, men er reset av BIOS kan hjelpe. Prøv først via reset jumper på hovedkortet (du finner i brukerhåndboka hvor den er), eller eventuelt ta ut batteriet noen sekunder og sett det inn igjen.

Om det ikke hjelper prøver du å ta ut og inn skjermkortet og RAM-brikkene + andre "løse" deler (jeg har opplevd at CPU må ut og inn også - forstå det den som kan).

Nå til de dårlige nyhetene:

(Jeg antar at PC-Speakeren fungerer)

Siden du ikke får noen pip fra hovedkortet i det hele tatt, er det muligens PSU, HK eller CPU som er gåen.

Testing del for del er nok måten å finne det ut på, selv om det ikke akkurat er enkelt å gjennomføre.

Lenke til kommentar

Takker for svar! :)

Har resatt BIOS, tatt ut og inn diverse komponenter og startet maskinen med og uten dem(RAM brikker, GPU, HDD og ett PCI kort)

Når jeg tar ut RAM brikkene piper PC-en.

Så jeg tror det er enten RAM brikkene eller GPU. Rart at GPU vifta blåser for fullt? Åssen tegn er dette egentlig? Også har det jo skjedd før, men ikke slik som nå..

Lenke til kommentar

Skrudde akkurat fra hverandre PC-en, og sammen igjen. Samme problemet..

Kan fortelle litt mer:

Jeg har fått gruelig mye bluescreens i det siste, men har aldri rukket å se hva som stod på dem. Tenkte ikke noe særlig over det og ignorerte dem. Så at det stod MEMORY_MANAGEMENT på den ene idag, og jeg skjønte med en gang at kilden måtte være minnebrikkene mine. Jeg tok en rask tur innom BIOS, og satte alle verdier til "Auto" ang. timings, frekvens osv. De stod tidligere på det brikkene støtter. (1066mhz, 5-5-5-15)

Når jeg restartet igjen da, blåste skjermkortet for fullt, og jeg får ikke gjort noe med det. (Slik som jeg forklarer i 1. post)

Noen som veit?

Lenke til kommentar

Få tak i Ultimate Bootcd og kjør memtest86. Hvis du har hatt en PSU som "daua" på systemet ditt kan den ha tatt rotta på noe annet samtidig,feks ram eller ramslotter på hovedkort.Får du feil på memtest så prøv andre brikker.Husk å sjekke at rammen får den spenninga den skal ha.Den bør du sette manuelt.(det er normalt at GPU vifta går på full peis akkurat under oppstart,hadde pc,en starta videre normalt hadde den nok gira ned ganske fort.)Tror dette bare tyder på at du har en HW basert feil på pc,en slik at den stanser i oppstarten.

Endret av loddebolten
Lenke til kommentar
Få tak i Ultimate Bootcd og kjør memtest86. Hvis du har hatt en PSU som "daua" på systemet ditt kan den ha tatt rotta på noe annet samtidig,feks ram eller ramslotter på hovedkort.Får du feil på memtest så prøv andre brikker.Husk å sjekke at rammen får den spenninga den skal ha.Den bør du sette manuelt.(det er normalt at GPU vifta går på full peis akkurat under oppstart,hadde pc,en starta videre normalt hadde den nok gira ned ganske fort.)Tror dette bare tyder på at du har en HW basert feil på pc,en slik at den stanser i oppstarten.

Det skal jeg prøve, om jeg får startet opp med den! Riktig det du sier med GPU, at den fyrer på med full peis i noen sekunder, og girer ned til en rolig hastighet under oppstart.

Hadde et lignende problem med et Maximus Formula SE, da var det hk som hadde tatt kvelden. Har du mulighet til å teste rammen din(evt. andre komponenter) i en annen maskin?

Fant du ut hva som var årsaken til at hovedkortet hadde tatt kvelden? Jeg skal få låne noen nye DDR2 moduler av læreren min i morgen, og skal teste med disse. Jeg burde kanskje teste mine moduler i en annen PC også?

Veldig dumt problem dette her.. Trenger PC-en for tiden også.. :(

Lenke til kommentar
Har opplevd akkurat det samme flere ganger...starter maskinen, skjermkortet starter liksom ett eget gir og kjører for fullt, men helt svart skjerm. Jeg har bare skrudd av og på igjen helt til det har funket :ermm:

Akkurat det jeg gjorde før også... Kan hende det er noe med Intel sitt P35 chipsett?

Lenke til kommentar

Okay, ny update om problemet:

Fikk lånt noen DDR2 brikker idag, og prøvde å boote med dem. Samme problemet, men jeg la merke til at alle led lysene på hovedkortet lyste(de som indikerer volt på cpu, ram, chipset osv(spesielt for mitt hovedkort))

Så jeg tok dem ut igjen, og prøvde med mine brikker igjen. Veit dere hva? Da startet PC-en som bare det igjen. Fikk noen errorer under oppstart, og den ene var noe med CPU checksum eller noe. Husker ikke om det var CPU, men checksum var det. Gikk inn i BIOS, ut igjen og PC-en startet som normalt.

Fikk de vanlige bluescreenene jeg har fått mye av i det siste, som det står MEMORY_MANAGEMENT på.

Hva kan problemet være? Jeg er helt blank, og irritert for jeg skjønner rett og slett ingenting av hva som kan være galt.

Lenke til kommentar
Får nok prøve en memtest ja..

Fikk forresten en bluescreen med PFN_LIST_CORRUPT også.. Hva kan dette være?

Ifølge en del resultater på Google for PFN_LIST_CORRUPT er det mest sannsynlig problemer med RAM. Siden du allerede har prøvd andre brikker kan det tenkes at RAM-slot-ene på hovedkortet har fått seg en trøkk.

Det snakkes også om feil på harddisken, PSU og at en oppdatering av BIOS kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Hva sjer hvis du plugger ut Raptoren ? Den er faktisk ukompatibel med en del hovedkort og 8800 kort,i kombinasjon.Har selv en Raptor 74GB som ligger i en skuff pga Abit IP35-E ikke funker med den disken.Neppe ditt problem men ville bare nevne det.

Jeg mener å huske jeg drog ut den når jeg feilsøkte.. Men har OS'et der, så da blir det litt problematisk. Får nesten prøve å oppdatere BIOS og sjekke om det løser problemene...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...