Abnorm Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Da har jeg fått min første bærbare maskin i hus og har derfor så vidt begynt å snuse på nettverks-jungelen. For å si det slik, jeg har null peiling på nettverk. Jeg har klart å koble meg opp på internett med den bærbare, men jeg har en mistanke at linjen min er åpen. Da jeg søker etter nettverk finner den flere, men bare en som jeg skjenner igjen. Alle har en sånn hengelås ikon på seg, men den ene som jeg igjen kjenner har det ikke. Er den åpen da? Har denne trådløse routeren: D-link Dir655 Finnes det noen meny jeg kan gjøre noen innstilling for min d-link og hva bør jeg gjøre? Er det mulig og hvordan gjør jeg det: Å åpne filer fra min stasjonære pc på min bærbare og omvent. Lenke til kommentar
trygveaa Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Når det ikke er hengelås så betyr det at nettverket er åpent og hvem som helst kan koble seg til. Gå hit: http://192.168.0.1/ Under Setup->Wireless settings kan du sette passord på nettverket. Du bør også sette passord på routeren under Tools->Admin For å dele filer mellom to PCer er vel det enkleste å høyreklikke på den mappen du vil dele og så velge Share. Deretter kan du gå på mine nettverkssteder på den andre PCen og gå inn på den mappen du delte. Lenke til kommentar
Abnorm Skrevet 9. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2008 Når jeg går til den angitte linken over: Blir jeg bedt om et passord!! Lenke til kommentar
trygveaa Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Hvis det ikke er satt noe passord, er standard tomt, altså bare trykk logg inn. Du bør sette et passord etter at du har logget inn. Hvis det er satt passord må du enten finne ut hva det er satt til, eller resette routeren. For å resette routeren må du holde inne knappen bak i 10 sekunder og så vente et halvt minutt. Da blir alle innstillingene også resatt. Lenke til kommentar
Abnorm Skrevet 9. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2008 Kom inn nå... Fikk også satt opp et passord. Den bærbare finner d-linken og den har fått en hengelås nå. Men... Nå er den helt sperret. Prøver jeg å koble meg på noen av de andre, blir jeg bedt om passord. Men på min egen får jeg ikke mulighet til det. Min har fått en rødt kryss!! Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 (endret) Du har nok kun satt opp passord for login på ruter men ikke det trådløse nettverket som du finner i menyen. WPA2 er metoden du bør sette opp for autentisering. Sett opp kryptering og passord på ruter og finn WPA2 på nettverkskortet etterpå og legg inn passordet du konfiguerte på ruter. SSID er navnet på nettverket ditt. Endret 9. juni 2008 av Knopfix Lenke til kommentar
Abnorm Skrevet 9. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2008 Fant ut av det... Var inne på "kontrollpanel" og "Anministrer trådløse netverk" Slettet det nettverket som lå der og opprettet et nytt. Virker nå! Lenke til kommentar
Abnorm Skrevet 9. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2008 Av en eller annen grunn, synes jeg ting har blitt noe ustabilt her... Kom plutselig ikke på nett med noen maskiner. Endte med jeg måtte resete d-linken. Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Vanskelig å gi noe konkret svar på det. Men trådløst er av en helt annen kvalitet en kablet. Ønsker du feks å ha en maskin som står på det meste av døgnet å sender\mottar data bør du sette en kabel i den. Lenke til kommentar
Abnorm Skrevet 9. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2008 (endret) Det forstår jeg... Men nå sliter jeg MYE med den stasjonære. Den har vært 100% tidligere og er koblet til igjennom kabel Har reset d-linken nå mange ganger. Når det er gjort har jeg internett, men så går det en liten stund og linjen faller ut igjen. Så er bare å resette den enda en gang… slik må jeg holde på nå! Endret 9. juni 2008 av frecjoha Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 (endret) Prøv å oppdatere driver til nettverkskortet fra produsent og sette en statisk IP på den stasjonære i stedet for at den mottar automatisk. En annen ting som kan testes er å oppdatere firmware til ruter(se meny i ruter). Endret 9. juni 2008 av Knopfix Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå