Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

SSD til 200 kroner

Anbefalte innlegg

Jeg kunne godt sett for meg noen av disse i RAID, aller helst om det var SATA. En enklere løsning hadde nok vært om Intel også laget en større enhet som har tilsvarende pris per GB, men som i praksis er en del brikker i RAID for god ytelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men da stiger sikkert prisen noe helt sykt. En sata-version ville jeg derimot ikke sagt nei takk til:)
Det blir nok billigere enn å koble sammen mange enheter til en egen kontroller osv. Men nå sikter nok Intel til en litt annen målgruppe. Uansett hadde SATA vært til god hjelp til oss entusiaster ;)
Lenke til kommentar

Intel ser ut til å ha pakket inn vanlig minnepinne-flash og kalt det SSD. Greit nok som produkt til bærbare, men jeg synes det er uheldig at de kaller det SSD. Forbrukerne vil bli forvirret. Allerede i dag er det forvirring hos teknisk ukyndige forbrukere om hvorfor noen SSD-er (MLC) er så mye billigere enn andre (SLC). Når det nå kommer en tredje lavpristype inn på markedet, vil forvirringen bli total, tror jeg.

Men det kommer vel til å presse prisen på normal SSD ned også.

Lenke til kommentar

Ja, det ser slikt ut, og særlige lese/skrive hastigheten røber grunnlaget. Intel har ret og slett "banket og flatet" ut en 4GB minnepenn. Men hvis denne triksen kan bidra med å senke prisen på vannlige SSD, da håper jeg at de kan "banke ut" flere typer snart.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

hmpf, så artikkelnavnet og håpet på litt mer. Hadde det vært grei lese/skriveytelse, og en disk som ikke dør under load hadde det vært svært fint for filsystem journalen. Slippe å skrive 2 ganger til raid'en min hver gang jeg skriver noe hadde vært veldig greit.

Lenke til kommentar
Disse er beregnet på små bærbare og er ikke de raskeste, og en STAT disk vil slå dem enkelt.

Men dette kommer nok til hjelpe en god del med å senke prisene på hele SSD gjengen, håper jeg. Det er litt morsomt å se en reklame fra MPX på forsiden. Rett ved siden av denne artiklen står det en 32 GB OCZ for over 3000 kroner. Jeg gleder meg når denne faller under 1000 kroner.

Ser ikke helt hvorfor dette skal få andre aktører til å senke prisen på SSD-disker. Det er stor forskjell på disse "diskene" og 2,5" SSD med 150MB/s les og 100MB/s skriv.

Lenke til kommentar
Slippe å skrive 2 ganger til raid'en min hver gang jeg skriver noe hadde vært veldig greit.

Hæ?

Moderne filsystem skriver alltid til journalen først, og så sync'er alt så det kan være 100% sikker på at dataene er skrevet ditt, og så skriver den til filsystemet. Dette er for å ungå korrupsjon i filsystemet hvis strømmen går etc.

Min forklaring er svært simplifisert, men sånn jeg har det satt opp fungerer det sånn, jeg bruker full filesystem journal på min pc, for 100% teoretisk data sikkerhet. Teoretisk pga at jeg ikke bruker checksuming filesystem, så dårlige kabler kan fortsatt gi problemer i filsystemet.

Se http://en.wikipedia.org/wiki/Journaling_file_system

Lenke til kommentar

Hmm. Må være noe man kan bruke disse billige SSD'ene til???

Hva om man kjører en raid 0 løsning med disse billige SSD'ene slik som med Mtron Pro? Vil det bli noen hastighet å snakke om?

Eller om man velger en annen variant med billigere Mtron SSD'er i raid 0 og så kjører an haug av Intel SSD'er i raid som pagefile eller cache? Vil det kunne gi noen økning i ytelse kontra et rent oppsett med kun Mtron mobi?

Eller må vi bare vente på at Fusion IO blir oppnåelig for entusiaster?

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar

Istedenfor for teorier for å regne ut priser i Norge kan man vel bruke faktiske eksempler. Dersom man tar utgangspris i samme vare i begge land blir vel regnestykket (NOK varekost norge/USD varekost i USA)*45 ?

q9450, newegg: $339.99 (1664.46NOK), amentio 2101.00NOK gir $45=278NOK

qx9650,newegg:$1018.99 (4988.57NOK), pcutstyr 6480.00NOK gir $45=286NOK

Corsair Flash voyager 8G, $39.99, 243.00NOK, gir $45=273.4NOK

Endret av Flippo
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...