meli Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 (endret) jeg er fransk og jeg laerer norsk men jeg har behov hjelpe .......... Endret 16. juni 2008 av Jarmo Lenke til kommentar
meli Skrevet 9. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2008 ja , men min englesk er ikke god oui , mais mon anglais n'est pas tres bon Lenke til kommentar
Phinex Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 not bad! my french is not that good either what do you want to learn for example? Lenke til kommentar
meli Skrevet 9. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2008 jeg vil laere bokmål og for det jeg vil en (perfect?) grammatikk Lenke til kommentar
Phinex Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 okey, hard way to do it over this discussion forum. but okey. lets give it a try, about your signature for example. men jeg vil bli .. better is english, so god is the right norwegian verb. if you change it to make sense with your sentence it does become bedre. god - bedre - best Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Hva var nå vitsen med å blande inn engelsk i dette? Lenke til kommentar
elZiko Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 For å hjelpe han så han forstår det bedre. ? Ikke vet jeg om TS mestrer norsk eller engelsk mest. sry offtopic. Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 (endret) Han/hun lærer sikkert dobbelt så fort hvis man ikke blander inn enda et språk som han/hun ikke behersker. Men forslaget til Phinex om starte med signaturen var ikke så dumt: Jeg er Fransk og min norsk er ikke godt men jeg vil bli better !! Korrekt: Jeg er fransk og min norsk er ikke god, men jeg vil bli bedre! "norsk" er et hannkjønnsord og ikke et intetkjønnsord. Derfor heter det "god" og ikke "godt". Alltid komma foran "men", bortsett fra når setningen begynner med "Men". "better" heter "bedre" på norsk. Forstår du det jeg skriver på norsk, meli? Endret 10. juni 2008 av Rocambole2 Lenke til kommentar
meli Skrevet 11. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2008 pronomer og grammatikk er min stor problem det er ikke like fransk, det er for det ,jeg har behov hjelpe ........ Lenke til kommentar
meli Skrevet 14. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2008 sier dere "jeg tok bøkene min" eller " jeg tok min bøkene" ?? Lenke til kommentar
thadon Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 "Jeg tok bøkene mine" er det mest korrekte å si Lenke til kommentar
meli Skrevet 16. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2008 (endret) hvordan vet jeg hvis jeg må skrive "god" eller "godt" ?? hvorfor " hun skriver meget pent " men " denne kvinne er meget pen" , hvorfor skriver du "meget pen " eller ikke " meget pent " ?? ( jeg synes min spårsmøl er undelig ) Endret 16. juni 2008 av meli Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 (endret) En god tur. Turen er god Ei god bok. Boka er god Et godt språk. Språket er godt _________________________________________ Hun skriver pent Hun er pen Når hun gjør noe ender det på "t" Endret 16. juni 2008 av PepsiCo Lenke til kommentar
meli Skrevet 16. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2008 dere sier " jeg bor her i byen" men , kan dere sier " jeg bor her på det by" ?????????? Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Nei det feil. Derimot går det ann å si "jeg bor i denne byen" Lenke til kommentar
meli Skrevet 16. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2008 " jeg ville ha kjørt forbi hvis ikke politiet hadde gitt meg et tegn " men kan jeg sier " jeg er ikke kjørt fordi politiet hadde gitt meget tegn " ??? Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 (endret) " jeg ville ha kjørt forbi hvis ikke politiet hadde gitt meg et tegn " men kan jeg sier " jeg er ikke kjørt fordi politiet hadde gitt meget tegn " ??? Nei, det kan du ikke si. "Jeg er ikke kjørt" blir helt feil. Det må bli "Jeg HAR ikke kjørt", og det er i nåtid, ikke noe som har skjedd. Mest riktig i det der er "Jeg kjørte ikke, fordi politiet ga meg et tegn" Og det heter "kan jeg si" Du bør øve på bøying av vanlige ord, altså ren grammatikk Jeg skal ikke kjøre fordi fordi politiet gir meg tegn (Infinitiv) Jeg kjører ikke forbi fordi politiet gir meg tegn (Presens) Jeg kjørte ikke forbi fordi politiet ga meg tegn (Preteritum) Jeg har ikke kjørt forbi fordi politiet har gitt meg tegn (Perfektum) Verb: Si - Sier - Sa - Har sagt Gjøre - Gjør - Gjorde - Har gjort Infinitiv - presens - preteritum - perfektum Kommer av engelsk Endret 16. juni 2008 av PepsiCo Lenke til kommentar
meli Skrevet 16. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2008 kjenner du en god ( website) for grammatikk øvelser ?? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå