Gå til innhold

Trenger hjelp med høy CPU temperatur.

Epp

Anbefalte innlegg

Hei

Vifta i den gamle strømforsyninga tok kvelden og etter en hel dag (uten at jeg merket det) ble det så varmt at CPUen slo seg av. BIOS rapporterte 98C på CPU (vet ikke om det er helt riktig dog). Jeg kjøpte derfor ei ny strømforsyning (Corsair 650W) og samtidig bytte jeg til et Sapphir X1650 PRO AGP kort for det gamle slet med den nye skjermen.

Problemet nå er at jeg sliter veldig med temperaturen på CPUen. CPUen gikk i "taket" igjen selvom viftene virker som de skal. Jeg har to chassis vifter. Ei som suger inn luft nede og ei som suger ut luft oppe ved CPUen (under strømforsyninga). AGP kortet sitter litt under CPUen og det har også ei vifte som er på undersiden.

Det er dog ikke bare CPU-temperaturen som øker, men også motherboard temperaturen.

Det jeg merker når jeg har PCen åpen er at det er ikke så mye varme rundt skjermkortet (med hånda). CPU-vifta blåser ut forferdelig mye varme. Strømforsyninga kjennes også varmere ut enn den gamle, men det kan også være at den får varme fra CPUen.

Mulige årsaker til problemene med temperature:

1. CPU paste'n har "kokt" og må byttes

2. Skjermkortet bidrar til mye mer varme som går opp gjennom kjøleribbene til CPUen

3. Strømforsyninga + skjermkort øker varmen og chassis viftene har for liten kapasitet?

Hva ville dere tro er største problemet? Bør jeg bytte CPU-vifte samtidig om det er årsak 1. som er problemet? Jeg har en Athlon XP 2400 CPU (PCen ble bygd i 2003). Vanlig temperatur før var rundt 62C, nå bare øker den...

Hvordan er erfaringa med å koble noe alla en støvsugerslange (som tåler høye temperaturer) til CPU vifta for å lede ut varmen direkte? Har sett noe lignende i laptoper...

På forhånd takk for alle tips... :thumbup: Trenger å få PCen opp å snurre raskt... :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jeg svare alternativ 4. Alle over. :) Nå vet jeg ikke hva du hadde av PSU og skjermkort før, men jeg tviler på at varmeutviklingen er noe større. en 650W PSU med ditt oppsett vil jo stort sett gå på tomgang. (Med mindre du har overklokka noe voldsomt.)

- Du sjekke alle kjøleribbene for støv. Det kan samle seg et rimelig heftig "pledd" med kaniner over/inni ribba til CPU-en.

- Ofte er jo det enkleste å øke gjennomstrømningen av luft i kabinettet ved å montere flere eller større vifter.

- Jeg vet ikke om kjølepasta blir gammel eller "kokt", men du kan sikkert med fordel bytte den med Arctic Silver 5 f.eks.

- Hvis skjermkortet blir veldig varmt bør du enten sette på en kjøler som blåser luften ut av kabinettet eller montere en vifte som henter kald luft utenfra og blåser på skjermkortet.

- 62°C på CPU anser jeg som veldig varmt, så du bør nok øke luftinga i kabinettet ditt. Det kan også hjelpe å rydde kablene i kabinettet for å skape bedre gjennomstrømning.

Lenke til kommentar
- 62°C på CPU anser jeg som veldig varmt, så du bør nok øke luftinga i kabinettet ditt. Det kan også hjelpe å rydde kablene i kabinettet for å skape bedre gjennomstrømning.

Trodde det var normalt for gamle Athlon XP. Mener jeg leste det i gamle dager. Nå har jeg testet ytterligere og jeg ser at om jeg har maskinen åpen så får jeg en CPU temp på 61C. Lukker jeg kassa så blir den 65.5C. Disse temperaturene når jeg bare lar maskinen stå i BIOS og monitorer der, så det er vel så godt som idle?

Når jeg dog setter PC-kassa inn i "databenken" i stua så går temperaturen opp til 74C. og videre opp når jeg forlater BIOS og starter opp noen programmer.

Skal sjekke kjøleribbene, men jeg lurer på om jeg bør lage et ventilasjonssytem hvor jeg får ledet bort den varme lufta til maskinen ut fra databenken. Har ikke mulighet til å sette den noen annet sted... Noe alla http://www.808.dk/?ducting, men bare montere slangen utenfor viftene bak og lede lufta bort.

Vil det fungere?

Lenke til kommentar

For en Athlon XP anser jeg det der som VELDIG varmt.

Under normale rom forhold med min minimalistiske kjøling på min overklokkede Barton så hadde jeg 55 grader ved 100% load, ekstremt varme dager traff jeg 63 grader men der går min smertegrense.

Rundt 40 ved idle mener jeg den var på... Samme temps hadde jeg på min gamle XP 2000 Tbred A CPU som var litt defekt...

Den krevde overvolting for å funke på standard hastighet.

Lenke til kommentar
For en Athlon XP anser jeg det der som VELDIG varmt.

Under normale rom forhold med min minimalistiske kjøling på min overklokkede Barton så hadde jeg 55 grader ved 100% load, ekstremt varme dager traff jeg 63 grader men der går min smertegrense.

Rundt 40 ved idle mener jeg den var på... Samme temps hadde jeg på min gamle XP 2000 Tbred A CPU som var litt defekt...

Den krevde overvolting for å funke på standard hastighet.

Hva slags vifte bruker du? (Jeg har lest flere steder at 55-65 er vanlig for XP 2400. [1] [2] [3] ) Jeg har ei EKL vifte 60x60. Bør jeg kjøpe ei ny og større?

Leser du temperaturen fra BIOS? Jeg får 62C i noen software, mens BIOS rapporterer 77C. Måtte derfor kalibrer softwaren.

Endret av Epp
Lenke til kommentar

En skikkelig brøkebøtte fra GlacialTech Igloo 2320 tror jeg den het.

Vifta roterer på... Hold deg fast nå: 5400 TIL 5600 omdreininger i minuttet...

http://www.ixbt.com/cpu/socketa-coolers-ma.../igloo-2320.jpg

Temp avlesningene har jeg tatt i Windows men får samme rapporter i BIOS.

Hadde ett EPoX 8RDA+ hovedkort og brukte den medfølgende programvaren fra EPoX.

Har alltid operert med at 70C er topp grensen for hvor høyt jeg vil gå temp messig.

Mens 65C er varsel nivået hos meg, eller det var.

Har jo Core 2 Quad nå da mens EPoX kortet har tatt kvelden, 4 kondensatorer er gåene, skal prøve å bytte dem for morro's skyld og kjøpe meg ett annet kort istedet.

Ser etter ett DFI LANPARTY nForce 2 kort helst men kan hende jeg nøyer meg med ABIT NF7-S.

Endret av 007CD
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...