Gå til innhold

VIAKT266A og AMD 761 ?

Anbefalte innlegg

Ka e egentlig forskjellen på desse brikke setta ? Har det masse og seie på hastigheta. Må vete det før midnatt. Da går tilbudet til komplett.no ut.. ( Abit kg7 lite ) Den har AMD 761. Det er ca 500 kroner i forskjell på hovudkort med VIAKT266A og AMD 761

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2002-01-12 18:02, ahdrage skrev:

Ka e egentlig forskjellen på desse brikke setta ? Har det masse og seie på hastigheta. Må vete det før midnatt. Da går tilbudet til komplett.no ut.. ( Abit kg7 lite ) Den har AMD 761. Det er ca 500 kroner i forskjell på hovudkort med VIAKT266A og AMD 761

AMD 761 er et AMD produsert chipsett som var en nødløsning fra AMD siden VIA i sin tid var trege med chipsett til AMD prosessoren. Det er senere benyttet ene chippen (northbrigde, AMD 760) sammen med VIA686B southbrigde i en hybrid løsning. Denne løsningen med AMD760+VIA686B var i sin tid den billig og god løsning et av problemene er at chipsettet bruker PCI bus til å komunisere med i steden for f eks. VIA link. Hastigheten på PCI bus er bare det halve av det VIA link har. Før VIA KT266/KT266A kom og prisen ble noe lunde slik som den er i dag var AMD760+VIA686B en anbefalt løsning. NÅ som VIA266A baserte hovedkort kan kjøpes til litt over 1000 Nkr er det ingen tvil om hva som er valget mellom AMD761, AMD760+VIA686B, VIA KT266 eller VIA KT266A.

VIA KT266A er klart det beste og det "eneste" alternativet. Har selv vært eier av alle desse chipsettene. Nå er det bare VIA KT266A og AMD761+VIA686B som er igjen.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-12 23:37, ahdrage skrev:

Det EPoX EP-8KHA+ er det til og anbefaøe? Noken som har .. Lure på om det e noken problem med det. Har lurt på abit kr7a men d e jo dyrare..

har en kamerat som bruker dette hovedkortet, og han er svært fornøyd med det. I følge en del tester online er kortet raskt, men har litt stabilitetsproblemer...

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-13 00:13, Xane skrev:

Quote:

On 2002-01-12 23:37, ahdrage skrev:

Det EPoX EP-8KHA+ er det til og anbefaøe? Noken som har .. Lure på om det e noken problem med det. Har lurt på abit kr7a men d e jo dyrare..

har en kamerat som bruker dette hovedkortet, og han er svært fornøyd med det. I følge en del tester online er kortet raskt, men har litt stabilitetsproblemer...

Jeg fikk dette kortet fra datorbutikken med en gang det kom.

Kortet brukes sammen med følgende:

AMD TB 1400@1610 (11,5x140)

3Com nettverkskort

ATI Radeon SDR/GF2 PRO

2x256 Cruisal DDR

IBM 60GXP

Fungerer uten problemer.

Lenke til kommentar

Ellers synes jeg det er latterlig å sammenlikne hovedkort på grunnlag av hvor raske de er.

220 eller 230 FPS i Quake III bryr jeg meg ikke om, stabilitet har mye mer å si.

Det er ikke veldig stor forskjell mellom AMD761 og KT266A, selv om jeg i dag ville valgt sistnevnte...

Epox kortet er et bra valg :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...