Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Acer 5720ZG, for varm? (89+ Celcius på 85-100%load)

Anbefalte innlegg

Howdy!

Samboeren min har en Acer Aspire 5720ZG som har fungert veldig bra siden hun kjøpte den i fjor høst. Den blir brukt en del til surfing og spilling. I det siste har den begynt å bli litt vrang(Bare når en spiller). Lyden begynner å skurre, og spillet begynner å hakke smått, for så og bli verre og verre. Dette oppstod i Mai en gang. Jeg la handa oppå der CPU ligger, og det var rimelig hett under der.

Jeg har skjekket tempraturen på CPU med Core Temp 0.99, og i spill som HL2 der den kjører med minst 80% load, så har jeg sett temperaturen oppi 89 Celcius på begge kjernene. (Når laptopen brukes til surfing, ligger temp bare på 40-50 C.)

Noen som kan ha noen tanker om hva som kan ha skjedd? For det må være noe mer enn det varme været. :)

Kan det være noe med kjølepastan? Vifta fungerer forresten.

Har skrudd opp en laptop for å skifte kjølepasta en gang, men vil ikke på denne, siden den er såpass ny.

Kan det være andre ting enn CPU varme som gjør at spillet begynner å lugge, og lyden skurrer? Skjermkort kanskje?

Takker for alle tips og svar! :)

Spesifikasjon

Intel Pentium Dual-Core T2310 @ 1,46 GHz

2 GB DDR2-minne

250 GB harddisk (5400 rpm)

nVidia GeForce 8400M GS TurboCache(256 MB dedikert minne)

Endret av ac_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Ac_ :)

Jeg har vært borti noe av det samme før.

Løsningen kan være at det er for mye støv inni maskinen.

Hvis dette er tilfellet, kan du enten putte et sugerør inn i "viftehullet" og blåse. Det kommer mest sannsynligvis til å komme en hau med støv ut, så lukk igjen øynene ^^

Det går også ann å bruke trykk luft.

Teorien er den samme som en stasjonær datamaskin, støv kommer inn overalt.

Håper dette kan ordne problemet ditt :)

Endret av megla
Lenke til kommentar

Takker for svar! Prøvde blåse med sugerør, så ikke noe støv komme ut. Får teste om jeg ser noen forskjeller på temperatur litt senere i kveld, siden jeg har planer nå. :)Tenkte kjøre stress test av CPU også.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg har samme Acer laptop, og har hatt samme problem i ett år nå.

Men jeg fikset det i dag;

Problemet er, som megla sa: du har for mye støv i viften og i "varmefangeren" eller hva det nå heter.

1. Åpne lokket som er over viften (4 skruer.)

Det kan virke litt vrient å ta av men det går med litt makt og tålmodighet.

2. Skru av viften (3 skruer.)

Løft viften opp forsiktig og bli forskrekket over synet. I min Acer hadde støvet samlet seg som i en tørketrommel.

3. Støvsug forsiktig.

Sett sammen og prøv. PC-en min gikk ned fra 70 grader til 45-50, fungerer raskere og har ikke vært i nærheten av shutdown med programmer som tideligere ikke kunne brukes grunnet problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...